چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهدی پازوکی، اقتصاددان

تضمین امنیت سرمایه‌گذاری

اهمیت بخش خصوصی و فعالیت‌هایی که در حوزه اقتصادی می‌تواند انجام دهد به اصل مهم و باارزشی در سراسر دنیا تبدیل شده است. این روزها کشورهای توسعه‌یافته بر گسترش حوزه فعالیت‌های بخش خصوصی تاکید دارند و معتقدند سرمایه‌گذاری این بخش در اقتصاد گره‌گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.
سرمقاله
یکی از الزامات و ضرورت‌های تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» مشارکت بخش خصوصی و توسعه و گسترش سرمایه‌گذاری این بخش در تمام حوزه‌ها و صنایع است. 
این در حالیست که عمده مشکلی که امروز اقتصاد ایران در زمینه تولید با آن مواجه است، عدم امنیت اقتصادی برای فعالان بخش خصوصی است. تولید قرار نیست از طریق اقتصاد دولتی رشد کند، بلکه رشد تولید با اقتصاد دولتی باعث ایجاد فساد خواهد شد. بنابراین باید بخش خصوصی واقعی را در عرصه اقتصاد وارد کنیم. 
همچنین در همین رابطه و در راستای افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه تولید و به دنبال آن اشتغال باید از هرگونه شوک که اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند، جلوگیری شود. به عبارت دیگر باید اشاره شود که بخش خصوصی می‌تواند راهکاری برای بهبود فضای کسب‌وکار باشد. بنابراین برای اینکه تولید ملی به معنای واقعی شکل بگیرد و فضای کسب‌وکار کشور نیز بهبود یابد، باید تمام مسئولان و دست‌اندرکاران اقداماتی اساسی را به عنوان اصل در دستور کار خود قرار دهند.
 این بدان معناست که با حضور بخش خصوصی مخالفت نشود و در عین حال باید با هرگونه انحصار هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مخالفت شده و هر دو بخش سالم رشد کنند. 
در نتیجه اینکه تنها راه نجات اقتصاد ایران از وضعیت رکود این است که دولت اولا فضای مناسب کسب‌وکار را ایجاد و دوم اینکه شرایط افزایش سرمایه‌گذاری را فراهم کند تا بخش خصوصی بتواند با تضمین امنیت سرمایه‌گذاری انجام‌شده به اقتصاد ورود کرده و چرخ اقتصاد به کمک دولتی‌ها و خصوصی‌ها بچرخد.