صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

آرزوی دیرینه مردم غرب کشور با اتمام ریل‌گذاری راه آهن کرمانشاه محقق شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا قبل از پایان دولت یازدهم ریل‌گذاری راه آاهن کرمانشاه به اتمام می‌رسد، گفت: عملیات اجرایی...
 اتصال راه اهن کرمانشاه به عراق به طول ۲۶۳ آغاز شده است و ریل تا ۴ سال آینده به مرز خسروی می رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیراله خادمی با بیان این که یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی کشور اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی است، گفت: پروژه راه آهن کرمانشاه و اتصال این استان به شبکه ریلی یکی از پنج پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه راه آهن بوده و اهمیت بسیار زیادی برای کشورمان دارد.
ایلنا نوشت:وی با بیان اینکه خط آهن کرمانشاه در مرکز کشور از محور اراک جدا می‌شود و از ملایر و فیروزان به کرمانشاه می‌رسد، ادامه داد: طول این محور ۲۶۷ کیلومتر است و ساخت این مسیر تا مرز خسروی ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید طول راه آهن کرمانشاه تا مرز خسروی ۲۶۳ کلیومتر است و عملیات اجرایی آن آغاز شده، گفت: با توجه به حجم زیاد سفر به عتبات عالیات راه‌آهن کرمانشاه- خسروی می‌تواند مسیر جدیدی برای مسافران عتبات عالیات باشد و امنیت سفر را افزایش دهد.
خادمی ادامه داد: در دولت گذشته این مسیر ریلی از اراک تا ملایر به طول ۹۰ کیلومتر ساخته شد اما در دولت یازدهم از ملایر تا فیروزان به طول ۶۷ کیلومتر و از فیروزان به کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر احداث شد که مجموعه روسازی این مسیر ریلی به طول ۱۸۰ کیلومتر در دولت یازدهم انجام شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: ۵۰ درصد زیرساخت راه‌آهن کرمانشاه در دولت قبل و ۵۰ درصد آن در دولت یازدهم به اجرا رسید اما موضوع مهم این است که در طول ۵ ماه گذشته چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری شد که در نوع خود یک رکورد بی‌سابقه محسوب می‌شود.
خادمی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۵ تاکنون ۳۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است گفت: توانستیم رکورد قابل توجهی برای ریل‌گذاری این مسیر ثبت کنیم و در حالی که متوسط ساخت راه‌آهن در طول یک سال در سال‌های گذشته ۲۰۰ کیلومتر است تنها درا ین پروژه روزانه ۷۰۰ متر ریل‌گذاری انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام ریل‌گذاری این پروژه قبل از پایان دولت یازدهم خبر داد و گفت: دو ماه پس از اتمام ریل‌گذاری این پروژه به بهره‌بردار تحویل داده می‌شود.
خادمی با بیان اینکه آرزوی دیرینه مردم کرمانشاه برای دسترسی به شبکه ریلی به زودی محقق می‌شود گفت: در حال حاضر راه‌آهن کرمانشاه ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌ این پروژه به ۹۰ درصد در فاز اول رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل همچنین با اشاره به ادامه این مسیر به سمت مرز خسروی و اتصال آن به کشور عراق گفت: در حال حاضر پیمانکاران در این پروژه هم مشغول به کار هستند و تا یک سال و نیم آینده ریل به اسلام‌آباد می‌رسد و تا اسلام‌آباد چیزی حدود ۲۶۰ کیلومتر راه‌آهن باید ساخته شود. به صورت تقریبی می‌توان گفت که ساخت این پروژه نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برآوردها حاکی از این است که این پروژه تا پنج سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی در پایان اظهار داشت: از پروژه راه‌آهن ارومیه ۳۶ کیلومتر و از پروژه راه‌آهن قزوین – رشت ۴۱ کیلومتر باقی مانده است که به زودی این دو پروژه هم به بهره‌برداری می‌رسد.