صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فعالان و سهامداران صنعت سنگ آهن تاکید کردند

درخواست فعالان معدنی برای بازنگری در برنامه توسعه صنعت سنگ آهن

فعالان و سهامداران صنعت سنگ آهن تاکید کردند صنعت سنگ آهن کشور در شرایط کنونی با چالش روبروست و بازنگری در برنامه توسعه ضرورت دارد.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، بررسی ها نشان می دهد تولید پارسال فولاد خام به 18 میلیون و 400 هزار تن رسید و براساس سند چشم انداز1404 ظرفیت تولید باید به 55 میلیون تن فولاد برسد.
تحقق برنامه صنعت فولاد به استخراج 160 میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد که باید 91 میلیون تن آن فرآوری شود اما شرایط موجود، توسعه این صنعت را با چالش روبرو ساخته است.
در همین پیوند فعالان و سهامداران این صنعت در آستانه انتخاب کابینه جدید، از رییس دولت دوازدهم خواستند برای چالش های این صنعت چاره اندیشی کند.
اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن یکشنبه در بیانیه ای تاکید کردند چند چالش سبب شده است آهنگ توسعه صنعت سنگ آهن آهسته تر شده و در بازار سهام نیز با وجود داشتن حدود 12 درصد از ارزش بازار به سرمایه گذاران زیانداده باشد و حاشیه نشین شود.
براساس این بیانیه، به دلیل مشکل قیمتگذاری دولتی، عوارض صادراتی، دریافت حق انتفاع سنگین، مالیات های پی در پی و گرفتن پروانه بهره برداری از شرکت های معدنکار بزرگ، شتاب را از طرح های توسعه حدود 300 هزار میلیارد ریالی صنعت سنگ آهن گرفته است.
به نوشته پایگاه اطلاع رسانی این انجمن, قیمت هر تن سنگ آهن در آغاز سال 2017 میلادی از مرز 100 دلار گذشت اما در ایران هر تن این ماده معدنی همچنان به بهای 40 دلار فروخته می شود. 
شیوه قیمت گذاری سنگ آهن در ایران این گونه است که نرخ کنسانتره و گندله مضربی از قیمت شمش تولیدی فولاد خوزستان در بورس کالاست و البته این مضرب آن قدر پایین است که می توان گفت ایران ارزان ترین سنگ آهن دنیا را در اختیار فولادسازان خود قرار می دهد.
در این بیانیه آمده است: مداخله دولت سبب شده است تولیدکنندگان سنگ آهن در ایران که سهامداران آن دارندگان سهام عدالت، بازنشستگان صنعت فولاد،اشخاص حقیقی و... هستند، مجبور باشند سنگ آهن ارزان قیمت در اختیار فولادسازان قرار دهند و در عمل تاکنون اولویت دولت حمایت از صنعت فولاد بوده است.
فعالان صنعت سنگ آهن تاکید کردند کشف قیمت با روش عرضه و تقاضا به عنوان منطقی ترین و عادلانه ترین راهکار برای پایان قیمت گذاری دولتی در این صنعت ارزیابی می شود و قیمتگذاری توافقی، دیگر نمی تواند با روش های سنتی در این صنعت پیش رود.
 
** فاصله بیش از 30 دلاری نرخ کنسانتره با قیمت جهانی 
آنگونه که در این بیانیه آمده اکنون قیمت سنگ آهن به صورت فوب حدود 70 دلار است و پس از کاهش 20 دلاری، بهای کنسانتره این ماده معدنی در ایران بیش از 30 دلار با نرخ جهانی فاصله دارد. 
«وقتی صنعت سنگ آهن مثل سایر صنایع و شرکت ها مجبور است 25 درصد مالیات بر درآمد، 9 درصد ارزش افزوده و عوارض هایی مانند آلایندگی، محیط زیست و کشاورزی بپردازد، بنابراین باید مانند بسیاری از شرکت های مشمول قانون تجارت باید در فضای آزاد کسب و کار فعالیت کند».
صادرکنندگان این بیانیه معتقدند: دولت در این صنعت هم قیمتگذاری می کند و هم اجازه کسب و کار آزاد را نمی دهد و این امر منصفانه نیست.
اکنون که با پیگیری های انجام شده عوارض صادراتی کنسانتره لغو شده اما گندله که محصول با ارزش افزوده بالاتری است، همچنان مشمول عوارض 15 درصدی برای صادرات می شود.
 
** مساله بهره مالکانه از چالش های دیگر؛ پایه گذار دولت نهم 
برابر این اطلاعیه، دریافت بهره مالکانه سنگین از بهره برداران از دیگر چالش ها به حساب می آید زیرا در پنج سال گذشته تولید کنندگان سنگ آهن بیش از 50هزار میلیارد ریال بابت بهره برداری از معادن به دولت بابت حق انتفاع پرداخت کرده اند.
موضوع دریافت بهره مالکانه از شرکت ها در دولت نهم پایه گذاری شد. طبق قانون معادن، شرکت های بهره بردار به پرداخت حقوق دولتی ملزمند، اما در دولت نهم سازمان ایمیدرو از شرکت های بزرگی مانند گل گهر (کرمان) و چادرملو (یزد)، حق جدیدی را تعیین و در سال های گذشته بین 20 تا 30 درصد فروش این شرکت ها را به عنوان حق خود برداشت کرد.
همچنین پروانه بهره برداری از معادن گل گهر و چادرملو نیز از این شرکت ها گرفته شد، در حالی که سال ها دارای پروانه بودند. در زمان عرضه اولیه سهام این شرکت ها در بورس نیز سهامداران بر مبنای این دارایی، سهام این شرکت ها را خریدند.
 
** دولت دوازدهم دشواری های صنعت سنگ آهن را پایان بخشد 
فعالان صنعت سنگ آهن یادآوری کردند: دولت یازدهم برای کاهش مشکلات و چالش های صنعت سنگ آهن گام هایی برداشت و وزیر امور اقتصاد و دارایی برای بازگرداندن پروانه معادن گل گهر و چادرملو به معاون اول رییس جمهوری نامه نوشت و اکنون در دولت دوازدهم انتظار می رود بخش قابل توجهی از دشواری های صنعت سنگ آهن پایان یابد. 
به گزارش ایرنا، بر پایه آمارها میزان ذخایر شناسایی شده سنگ آهن کشور پنج میلیارد و 100 میلیون تن و بیش از سه میلیارد تن آن ذخیره قطعی است.
در دوماهه نخست امسال میزان وزنی صادرات معادن سه میلیون و 563 هزار تن شد که یک میلیون و 260 هزارتن به سایر مواد معدنی و 2 میلیون و 303 هزارتن به سنگ آهن صادراتی اختصاص داشت.