صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق ایران در نشست شورای روسای اتاق‌ها خبرداد

نشست مشترک روسای اتاق‌ها با معاون اول رئیس‌جمهور و استانداران برگزار می‌شود

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نشست روسای اتاق‌های سراسر کشور از برگزاری نشست روسا و دبیران شورای گفت‌وگو با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران، رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست با اشاره به موضوعاتی که پیرامون کارت بازرگانی مطرح شده و نسبت‌هایی که هرازگاه به اتاق‌ها داده می‌شود، گفت: اتاق‌‌ها در مورد اجرای آیین‌نامه کارت‌ بازرگانی تخلفی ندارند و اگر مشکلی در این زمینه هست راجع به آیین‌نامه و قانون است. در این شرایط اینکه گاهی حملاتی در این رابطه متوجه اتاق‌ها شود، توجیهی ندارد.
غلامحسین شافعی درعین‌حال اتاق‌های استانی را به‌دقت هرچه بیشتر برای صدور کارت و گرفتن مصاحبه‌هایی دقیق در این زمینه توصیه کرد.
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش از نشست استانداران سراسر کشور و روسای اتاق‌های استانی به‌عنوان روسا و دبیران شوراهای گفتگو با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر کشور خبر داد.
به گفته‌ شافعی، این نشست باهدف تحکیم و تقویت شورای گفتگو و استفاده بیشتر از ظرفیت شورا و تبادل‌نظر میان دبیران و روسای شورا، هفته آینده در وزارت کشور برگزار می‌شود.
رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی در رابطه با تأمین اجتماعی در مورد حسابرسی از دفاتر هم گفت: موارد مصوب در همه کشور باید اجرا شود و استان‌ها و بخش‌هایی که اجرا نمی‌کنند باید پایش شوند.
شافعی افزود: در این زمینه گاهاً عدم هماهنگی در اجرا در استان‌های مختلف و فاصله زیاد میان ابلاغ و اجرا وجود دارد که باید این موارد رصد شده و به شورای گفت‌وگوی ملی ارایه شوند تا برای اجرایی شدن آن اقداماتی صورت گیرد.
رئیس اتاق ایران همچنین راجع به‌اتفاق جلسه پیش هیات نمایندگان اتاق ایران و سخنان یکی از اعضا در مورد وزیر صنعت گفت: جایگاه اتاق و پارلمان بخش خصوصی حرمت دارد و این جایگاه حاصل زحمت همه شخصیت‌های بزرگی است که از ابتدا در اتاق حضور داشته‌اند.
شافعی افزود: هر فردی حق دارد حرف خود را بزند و هیچ کس هم نمی‌تواند مانع شود اما با ادبیات درست و رعایت نظم و انضباط.
رئیس اتاق ایران افزود: اگر به دنبال اثرگذاری سخنان خود هم هستیم باید بدانیم که شیوه بیان درست و منطقی تأثیرگذاری بیشتری دارد.
معرفی سامانه موبایلی اتاق ایران
در بخش دیگری از نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران توضیحاتی را در مورد برنامه‌های این واحد برای موبایلی کردن خدمات اتاق بیان کرد.
به گفته محمدمهدی کاشف امروزه کشورهای دنیا از الکترونیکی به سمت موبایلی شدن می‌روند و اتاق به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی باید در این زمینه پیشرو باشد.
کاشف با اشاره به سامانه همراه «اتاق» که توسط واحد فاوا طراحی‌شده است، گفت: برای طراحی این نرم‌افزار، نرم‌افزارهای اتاق‌های کشورهای دیگر بررسی و مقایسه شده‌اند و درنهایت این سامانه طراحی شد.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران اطلاع‌رسانی و اطلاعات، خدمات و سرویس‌ها و ارتباطات را سه بخش اصلی این سامانه عنوان کرد و گفت: با این امکاناتی که برای فعالان اقتصادی توسط این سامانه ایجاد می‌شود، افراد تشویق می‌شوند عضو اتاق شوند.
کاشف، جستجو در دایرکتوری اعضا، دسترسی به اطلاعات تخصصی و مفید اقتصادی، اطلاع به‌موقع از رویدادهای تجاری و امکان نظرسنجی با جامعه فعالان اقتصادی در موضوعات مختلف را از امکانات سامانه همراه اتاق ایران برشمرد.
به گفته مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، در فازهای بعدی برای توسعه سامانه‌های همراه، سامانه رزرو جلسات، سامانه صدور گواهی مبدأ، سامانه صدور کارت عضویت و بازرگانی و ثبت‌نام هیات‌های تجاری از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر خواهد بود.
کاشف همچنین همکاری اتاق‌های استانی را در آموزش و اطلاع‌رسانی به اعضای اتاق‌ها، راه‌اندازی پیشخوان نصب برای مراجعین و ایجاد کانال‌های ارتباطی و تولید محتوا را از اتاق‌های استانی خواستار شد.
ترازبندی اتاق‌های سراسر کشور
در بخش دیگری از نشست روسای اتاق‌ها، کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران از ترازسنجی اتاق‌های استانی خبر داد. کاشفی گفت: ترازسنجی را در همه اتاق‌ها بر اساس وظایف و رسالت‌های مشخص اتاق‌‌ها انجام خواهیم داد. وی هدف از انجام این طرح را افزایش توان و سطح کارشناسی اتاق‌های سراسر کشور عنوان کرد.
حدادی از موسسه پویشگران عرصه سوم به‌عنوان مجری طرح توضیحاتی را در مورد این طرح بیان کرد.
وی گفت: این طرح با الگوگیری از مدل‌های کشورهای دیگر طراحی‌شده و اتاق‌ها را بر اساس مأموریت‌های اصلی خود که ارائه خدمات به اعضا، مشارکت اعضا و نمایندگی اعضا است بررسی می‌کند.
به گفته حدادی، زمان انجام این طرح 6 ماه است و طی این مدت مجری طرح به همه اتاق‌های استانی رفته و بر اساس طراحی فرم‌ها و پرسش‌نامه‌ها و مراحلی مانند ارزیابی مدارک توسط کارشناسان، خودارزیابی توسط اتاق‌ها و ممیزی حضوری در محل اتاق، اتاق‌های استانی را بررسی و گزارش نهایی را ارائه می‌کند.