صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» راه های رونق بورس را بررسی می‌کند

پیشنهاد کاهش مالیات سهامداران

معافیت‌های مالیاتی یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران به بورس است.
گروه بانک، بیمه و بورس
 به گزارش کسب و کار نیوز، بر همین اساس فشار مالیاتی یا حتی مالیاتی که بر انگیزه شرکت‌ها برای ورود به بورس تاثیر منفی بگذارد، از دید صاحب‌نظران می‌تواند برای سازمان بورس مخرب باشد یا خیال سهامداران آن را آشفته سازد. همان‌طور که در فضای کنونی رغبت سرمایه‌گذاری به بورس به دلیل ریسک بالای این بازار و همچنین به دلیل رقابت سرسختی که بانک‌ها با آن دارند، چندان زیاد نیست. به همین دلیل یکی از اقداماتی که به گفته رئیس سازمان بورس، اخیرا در دستور کار قرار گرفته است کاهش درآمدهای این سازمان و رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای کاهش مالیات سهامداران است که به گفته وی، در بازار سرمایه بیش از آنکه سودی حاصل کنند متحمل ضرر و زیان می‌شوند.
در همین رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حوزه مالیات مقطوع نیم درصد، با سازمان امور مالیاتی صحبت شده و فرایندی جلو می‌رود که این مکانیسم نیز اصلاح شود، چون نیم درصد از نظر ما زیاد است. شاپور محمدی با اشاره به این نکته که سازمان بورس می‌خواهد از درآمدهای خودش کم کند تا فعالان بازار بتوانند راحت‌تر کار کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه مالیات مقطوع نیم درصد، با سازمان امور مالیاتی صحبت شده و فرایندی جلو می‌رود که این مکانیسم نیز اصلاح شود چون نیم درصد از نظر ما زیاد است و بعضی از مواقع سهامداران ضرر کردند، در این شرایط پرداخت مالیات منصفانه نیست و این موضوعی است که برای رفع آن در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی هستیم.
وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار فرایندها را زمان‌سنجی کرده و تمرکز بر کوتاه‌تر شدن زمان‌هاست و در حوزه فعالیت شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی تسهیلات خوبی صورت گرفته است.
محمدی گفت: درباره نرم‌افزارهای مورد استفاده سازمان بورس و بازار سرمایه ارزیابی‌های تخصصی انجام شده و در این زمینه صاحب‌نظران و فعالان نظرات کارشناسی خود را به این سازمان اعلام کرده‌اند و اکنون به مرحله اجرا وارد شده است. در پی این اقدام در زمان عملکرد نهایی نرم‌افزارها با افزایش محسوس سرعت مواجه شدیم، بدین‌ترتیب لازم نیست برای تایید نرم‌افزارها زمان زیادی صرف شود.
سخنگوی سازمان بورس درباره دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها نیز گفت: دستورالعمل نهایی شده و به زودی به مرحله اجرا می‌رسد و بدین‌ترتیب یکی از وعده‌ها برای رفع محدودیت‌ها از این طریق برطرف می‌شود. محمدی در ادامه درباره رفع سایر محدودیت‌ها گفت: درباره تغییر در ‌سازوکار فعلی حجم مبنا و دامنه نوسان نیز کارشناسی‌های لازم در جهت بازنگری در بحث‌های مقرراتی و آیین‌نامه‌ها صورت گرفته است. وی ادامه داد: موضوعاتی که در این رابطه به سامانه معاملاتی مرتبط است نیز دنبال و سازوکار اجرایی آن تنظیم شده و امیدواریم در چند ماه آینده به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم.
دبیر شورایعالی بورس درباره کاهش کارمزدها نیز گفت: به دنبال کاهش کارمزد سازمان بورس و سایر ارکان هستیم، البته در این مورد با توجه به سیاست حمایت از صنعت کارگزاری، کارمزد کارگزاری‌ها کاهش نمی‌یابد. وی با بیان اینکه این اقدام تا دو ماه آینده به سرانجام می‌رسد و به بازار اعلام می‌شود، اظهار داشت: با این اقدام کمک می‌شود که معاملات الگوریتمی شکل بگیرد و سیالیت بازار بیشتر شود، همچنین سود کسانی که فعالیت می‌کنند بدین‌ترتیب بیشتر می‌شود. محمدی با اشاره به این نکته که سازمان بورس می‌خواهد از درآمدهای خودش کم کند تا فعالان بازار بتوانند راحت‌تر کار کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه مالیات مقطوع نیم درصد با سازمان امور مالیاتی صحبت شده و فرایند به گونه‌ای جلو می‌رود که این مکانیسم نیز اصلاح شود.
دبیر شورایعالی بورس خاطرنشان کرد: نیم درصد مالیات از نظر ما زیاد است. چون یک سوی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ضرر است. به عبارتی بعضی از مواقع سهامداران ضرر کردند. پس وقتی کسی در خرید و فروش ضرر می‌کند پرداخت مالیات منصفانه نیست و این موضوعی است که برای رفع آن در حال رایزنی با سازمان امور مالیاتی هستیم. وی در این باره ادامه داد: همانطور که درباره توقف و بازگشایی‌ها نظرخواهی از کارشناسان و فعالان بازار مبنای عمل سازمان بوده درباره بحث مالیات هم حتما از اهالی بازار نظرخواهی خواهد شد.
رئیس سازمان بورس درباره امکان تغییر در فرایند اعلام EPS نیز گفت: در این مورد به سمت استانداردهای بین‌المللی حرکت می‌کنیم تا از مفروضاتی که امکان خدشه و تحرکات عامدانه به آن وجود دارد، دوری شود و حفظ شفافیت بیشتر مورد توجه ویژه سازمان بورس است.
مهدی طهانی، کارشناس بازار سرمایه:
کاهش مالیات بر بورس تاثیری کمتر از 5 درصد دارد

با توجه به اینکه نرخ مالیاتی که از سهامداران بورس گرفته می‌شود، نیم درصد است مالیات به تنهایی نمی‌تواند اهرم خاصی برای تصمیم‌گیری سهامداران یا ورود آنها به سازمان بورس تلقی شود. ازاین‌رو این موضوع به تنهایی تاثیری ندارد. بیشتر سرمایه‌گذاران با تکیه بر نرخ تورم و نرخ سود بانکی برای سرمایه‌گذاری در بورس تصمیم می‌گیرند و همین شاخص‌ها روی افزایش سهام بورس و رشد سرمایه‌گذاری در آن تاثیر دارد. کارمزدی هم که از سهامداران دریافت می‌شود بسیار کمتر از درصد مالیاتی است که گرفته می‌شود. بنابراین در مقایسه با آن اصلا به چشم نمی‌آید، اما چه کنیم که خیال سهامداران برای ورود به بورس راحت باشد؟ طبیعتا اقدامی که اخیرا شرکت‌های بورسی کرده‌اند و در افزایش شاخص بورس نقش داشته، تاثیرگذار است. گزارش شرکت‌ها از وضعیتی که دارند و بیان شفاف وضعیت خود مهم‌ترین مکانیسم سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس بوده است. با این حال راهکارهای دیگری نیز می‌تواند به این روند کمک بخشد. برای مثال نرخ سود سپرده‌های بانکی باید کاهش پیدا کند و سرمایه‌گذاران نیز روی روندهای بنیادی شرکت‌ها تمرکز کنند وگرنه سایر راهکارها مثل کاهش کارمزدها یا کاهش مالیات تاثیری کمتر از 5 درصد دارد.
مجید محمد علیزاده‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه:
رعایت حال سهامداران در شرایط رکودی

سرمایه‌گذاران افرادی باهوش و با ذکاوت هستند و همیشه به دنبال بازدهی مناسبت می‌روند. در حال حاضر بازار رقیبی مثل بازار پول شاید جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد. یکی از عوامل، همین حسی است که نسبت به بازار پول به وجود آمده و میل سرمایه‌گذاران به بورس بیشتر شده و احتمال اینکه بازار سرمایه در یکی دو سال آینده با رشد خوب و بازدهی معقولی مواجه شود، وجود دارد، اما به‌طور کلی چندین عامل می‌تواند کمک کند تا بازار وضعیت خوبی داشته باشد. یکی از این عوامل رعایت حال سهامداران در شرایط رکودی بورس است. برای مثال این نیم درصد مالیاتی که از سهامداران گرفته می‌شود، در شرایط رونق تاثیر چندانی روی سرمایه‌گذار ندارد، ولی اگر بورس در شرایط رکودی باشد پرداخت مالیات از آنجایی که در این شرایط سودی عاید سرمایه‌گذار نمی‌شود، گران است. محققا مالیات بر درآمد و عملکرد یا حقوق و دستمزد گرفته می‌شود و اگر ضرر و زیانی متوجه اشخاص حقوقی باشد، هیچ مالیاتی از شخص حقوقی اخذ نمی‌شود. در حالی که در بازار سرمایه از هر معامله و داد و ستدی که اتفاق می‌افتد، مالیات اخذ می‌شود خواه آن معامله منجر به سود شود خواه ضرر و زیان. به همین دلیل همین نیم درصد در شرایط رکودی، گران است و همیشه سهامداران از آن گله کرده‌اند. طبیعی است که اگر برنامه  و مکانیزم یا ساختاری در این خصوص در نظر گرفته شود که مالیات بر سود معاملات سرمایه‌گذاران گرفته شود زیبنده و جالب خواهدبود و سرمایه‌گذاران با رغبت تمام آن را خواهند پرداخت. این درحالیست که هیچ مالیاتی از سرمایه‌گذاران بازار پول و سپرده‌گذاران بانکی اخذ نمی‌شود و این می‌تواند یک تناقض برای بازار سرمایه و پول باشد.