صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور

ساخت شهرک صنعتی پوشاک، گامی برای بازپس گیری اشتغال هدیه شده به خارجی هاست

رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور گفت: ساخت و راه اندازی شهرک صنعتی پوشاک، گامی در راستای بازپس گیری اشتغال هدیه شده به خارجی ها و احیای صنعت مد و پوشاک است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  «سومبات هاکوپیان» روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تحریم های اقتصادی اعمال شده در کشور در سال های گذشته، افزود: باید از تحریم ها به عنوان فرصت در صنعت پوشاک استفاده می شد، اما با سیاستگذاری های غلطی که در گذشته اتفاق افتاد به تهدید تبدیل شد.
به گفته وی، ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور می تواند گامی برای احیا و بازگشت این صنعت باشد و از آن مهمتر می توانیم اشتغالی که در سال های گذشته با تصمیم گیری های غلط به سایر کشورها هدیه کردیم را بازپس بگیریم.
چهارشنبه هفته گذشته (21 تیرماه) در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار امسال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» توافق نامه پنج جانبه همکاری های مشترک برای تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور امضا شد.
این توافق نامه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و انجمن صنعت پوشاک کشور امضا شد.
امضای این توافق نامه در راستای تشکیل و توسعه شرکت های تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان در صنعت پوشاک، با هدف هم افزایی فعالان این صنعت، توسعه دانش فنی، تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه (شامل گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامی ایرانی) و تجاری سازی و توسعه مدیریت دانش برپایه تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید پوشاک و خدمات) با ارزش افزوده فراوان در چارچوب سیاست های اصل 44 قانون اساسی و سیاست های حمایتی بخش تعاون انجام شده است.
همکاری و هم افزایی در تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشور و ساخت و راه اندازی شهرک صنعتی پوشاک کشور در منطقه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) از دیگر موضوع های این توافق نامه است.
** آسیب به صنعت مُد با دولتی شدن
هاکوپیان در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون صنعت پوشاک از نظر فناوری در سطح بسیار خوبی قرار دارد، به طوری که بسیاری کارخانجات کشورمان از تکنولوژی به مراتب پیشرفته تر از کارخانجات ترکیه بهره مندند.
وی تصریح کرد: با اشتباهات انجام شده در صنعت مُد و دولتی کردن آن، امروز دچار آسیب در این صنعت شدیم؛ به طوری که آنچه ما باید می کردیم دیگران انجام دادند و امروز به کشورمان وارد می کنند و می فروشند.
رئیس انجمن صنعت پوشاک کشور با اشاره به قاچاق پوشاک به کشور، با بیان اینکه اجناس قاچاق را در مراکز لوکس نمی فروشند، گفت: قاچاق نوعی واردات بی رویه است که باید ساماندهی شود.
وی همچنین با اشاره به قیمت تمام شده بالای پوشاک ایرانی، خاطرنشان کرد: در این زمینه راهکارهایی پیش بینی شده و از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی تهیه و ابلاغ شده است؛ کارگروهی در این زمینه در حال فعالیت است و امیدواریم به زودی به ساماندهی مناسبی در این موضوع برسیم.
هاکوپیان با اشاره به امضای توافق نامه پنج جانبه همکاری های مشترک برای تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و ساخت شهرک صنعتی پوشاک کشور، افزود: برای نخستین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی و با انجام این توافق نامه به صنعت پوشاک کشور توجه جدی شده است و شاهد همراهی بسیار خوب دولت در احیای این صنعت کهن هستیم که می تواند دو صنعت دیگر وابسته به پوشاک یعنی نساجی و مد را به حرکت در آورد.
وی ابراز امیدواری کرد با شروع فعالیت این شهرک، صنعت پوشاک کشور در سطح داخل و حتی بین المللی رقابت پذیر شود.