صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از دریافت کرایه‌های غیر متعارف به بهانه خدمات VIP باربری گزارش می‌دهد

کلاهبرداری باربری‌های غیرمجاز اینترنتی

با شروع فصل تابستان و با پایان یافتن مدارس که والدین فراغت بیشتری دارند، فصل اسباب‌کشی و نقل مکان نیز آغاز می‌شود. در این میان...
شایلی قرایی
نکته‌ای که بعد از مشکل پیدا کردن منزل مناسب وجود دارد، دغدغه جابه‌جایی اسباب منزل است.
به گزارش کسب و کار نیوز در این میان مشکلات بسیاری بر سر راه وجود دارد که یکی از آنها وفور واحدهای غیرمجاز باربری در سطح شهر بوده که چندی است از طریق اینترنت و با تبلیغات در روزنامه‌ها و چسباندن آگهی روی آسفالت برای خود مشتری جمع می‌کنند. اینجاست که این سوال‌ها برای هر کسی پیش می‌آید که شرکت‌های باربری که هرساله، زندگی و خانه‌های زیادی را جابه‌جا می‌کنند، از کجا مجوز می‌گیرند؟ با آنهایی که نام جعلی یک شرکت شناخته‌شده را دارند و چند خط تلفن موقت و کامیون‌هایی که شب‌ها در بیابان‌های اطراف تهران پارک می‌کنند، چه کنیم؟ اگر مبل‌مان را شکستند، به کجا شکایت کنیم؟ قاعدتا شرکت‌های جعلی که صنف ندارند. 
جالب است که این شرکت‌ها به هیچ عنوان از تعرفه‌هایی که برای اسباب‌کشی در سطح شهر در نظر گرفته شده است، پیروی نمی‌کنند. جابه‌جایی وسایل به خانه جدید توسط شرکت‌هایی که قابل اعتمادند، اهمیت زیادی دارد. از آنها بپرسید از چه وسیله‌ای برای جابه‌جایی وسایل استفاده می‌کنند، ماشین آنها چیست، چند نفر کارگر دارند و... این کارها برای اطمینان از رسیدن تمام وسایل شما بدون نقص و آسیب به خانه جدید است. 
به گفته مسئولان این حوزه، حمل کالای درون‌شهری براساس نرخ ساعتی محاسبه می‌شود که این نرخ در حال حاضر در نخستین ساعت 110 هزار تومان است. پس از آن به ازای هر ساعت 35 هزار تومان افزوده می‌شود. البته نرخ حمل کالا به خارج شهر به صورت توافقی محاسبه می‌شود. 
بنابراین شهروندان در صورت مشاهده تخلف راننده اعم از خسارت زدن به کالا، دریافت اضافه کرایه و بی‌ادبی‌های کارگران باربر می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های 66403713 و 66493529 گزارش‌های خود را به اتحادیه اعلام کنند. همچنین برای شناسایی اتوبارهای مجاز در تهران، شماره تلفن 118 سریع‌ترین راه دسترسی است و شماره تلفن‌های اتحادیه و روزنامه‌های کثیرالانتشار هم دیگر راه‌هایی است که شهروندان می‌توانند از طریق آن نزدیک‌ترین و امن‌ترین واحد صنفی حمل کالای درون‌شهری به محل زندگی خود را شناسایی کنند. 
باربری های اینترنتی تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند
حمید فردحبیبی، نایب‌رئیس اتحادیه حمل کالای درون‌شهری
در فصل تابستان مراجعه به واحدهای صنفی حمل کالای درون‌شهری شدت بیشتری پیدا می‌کند. در این بین به تازگی برخی سایت‌ها اقدام به تبلیغات باربری‌هایی کرده‌اند که این واحدها مورد تایید اتحادیه حمل کالای درون‌شهری نیستند. واحدهای صنفی اتوباری که از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایلی معرفی می‌شوند، مورد تایید اتحادیه نیستند و در صورت ارتکاب تخلف رانندگان این واحدها اتحادیه مسئولیتی در پیگیری ندارد. 
گزارش‌‌هایی وجود دارد که برخی افراد سودجو از طریق ثبت آگهی در سایت‌های نیازمندی‌های اینترنتی اقدام به جذب مشتری کرده‌اند و در این خصوص تخلف‌های دریافت کرایه‌های غیر متعارف و موارد دزدی مشاهده شده است. 
حمل‌ونقل کالا، قیمت مصوبی دارد که زیر نظر اتحادیه مشخص و با توافق مشتری و صاحب موسسه انجام می‌شود. تمامی مسئولیت خودرو، بارگیری و تخلیه بر عهده صاحب دفتر حمل‌ونقل است، مبنی بر اینکه اگر با قیمت گران‌تر از مصوبه اتحادیه یا اگر شکستگی کالایی صورت گیرد، مسئولیت با مدیر دفتر است. 
این شرکت‌ها که از طریق اینترنت تبلیغات می‌کنند و به اصطلاح باربرهای اینترنتی نام گرفته‌اند، به هیچ عنوان تعرفه‌های مصوب را رعایت نمی‌کنند و با ارائه خدمات به اصطلاح «VIP» سعی در دریافت هزینه‌های نامتعارف و غیر عرف اتحادیه را دارند. 
وفور شرکت‌های باربری اینترنتی غیرقانونی
حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای درون‌شهری
در حال حاضر مشکلات بسیاری این صنف را به‌ویژه در این فصل که اوج کار برای ماست، تهدید می‌کند. کافی است نام یک محله تهران را در اینترنت جستجو کنید تا با هجوم سایت‌های مختلف و رنگارنگ باربری آن محل روبه‌رو شوید. وفور این شرکت‌ها و مشکلاتی که از همکاری مردم با آنها پیش آمده، موجب بروز شکایت‌های بسیاری شده و حضور این همه شرکت بدون پروانه باعث شده مردم به دردسرهای زیادی گرفتار شوند. ازاین‌رو از مردم تقاضا می‌شود که به آگهی‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا که به کف آسفالت و تیر برق و در و دیوار زده شده یا تبلیغات اینترنتی دارند، توجهی نکنند، چون اکثر این شرکت‌‌ها غیر قانونی هستند. این شرکت‌ها با فریب مردم با روش‌هایی که برای بسته‌بندی کالاها و اسباب منزل در نظر گرفته‌اند و با دریافت هزینه‌های کلان از مردم کلاهبرداری می‌کنند. 
متاسفانه برخی روزنامه‌ها و اکثر پیک‌های تبلیغاتی که بدون استعلام درج آگهی می‌کنند، باعث شده‌اند که درگیری بیشتر شده و امکان برخورد با متخلفان وجود نداشته باشد زیرا آگهی‌شان درج شده و مردم هم از روی ناآگاهی به این موسسات مراجعه کرده و دچار مشکل می‌شوند. شرکت‌های غیرمجاز به هیچ عنوان تعرفه‌ها را رعایت نمی‌کنند، چراکه زیرنظر نهاد خاصی نیستند که بعدها بخواهند جوابگو باشند و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد می‌کنند. پس از ایجاد مشکل هم معمولا این شرکت‌ها مسئولیت قبول نمی‌کنند و بر همین اساس تاکنون ۳۰ شکایت از شرکت‌هایی که تبلیغ آنها بر کف آسفالت یا سایت‌های مختلف فضای مجازی صورت گرفته به اتحادیه ارسال شده است. بر همین اساس تاکید بر آن است که افراد پیش از استفاده از خدمات این واحد‌ها حتما به مجوز آنها دقت کنند. البته شایان ذکر است که تعرفه‌های این صنف در دو سال گذشته تغییری نداشته و با وجود اینکه چندین بار درخواست افزایش تعرفه داشته‌ایم با آن موافقت نشده است. این در حالیست که سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد به واسطه تورم به هزینه‌های شرکت‌ها اضافه می‌شود. 
به‌طور کلی شرکت‌های مجوزدار زیادی در سطح تهران در حال فعالیت هستند و با مسئولیت و رعایت نظم اسباب منزل را جابه‌جا می‌کنند و حداقل خیال صاحبان کالاها راحت است که کارگران زحمتکش باربر وسایل خانه را مانند خانه خودشان و با دلسوزی جابه‌جا می‌کنند. در حال حاضر حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ دفتر مجاز در سطح تهران فعالیت دارند که موظف به ارائه خدمات براساس تعرفه‌های مصوب و قوانین پیش‌بینی‌شده هستند.