صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زمزمه بازگشت سهمیه‌بندی بنزین

بنزین زمانی نقطه ثقل تورم مخصوصا برای عوام به شمار می‌رفت و گرانی هر کالا و خدماتی – درست یا غلط – به گران شدن بنزین ربط داده می‌شد، ولی طی سال‌های اخیر (خصوصا دو سال گذشته) با تثبیت قیمت بنزین، تورم بنزینی هم تقریبا مهار شده است.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز اکنون در میانه تابستان اخباری منتشر می‌شود که نشان‌دهنده افزایش شدید مصرف بنزین است و مسئولان می‌گویند اگر شرایط به همین روال پیش رود، افزایش قیمت به عنوان گزینه‌ای جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. 
منابع و مصارف بنزین در نقطه سر به سر
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روند افزایش مصرف بنزین را هشدارآمیز دانست و در این باره گفت: چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درباره تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند. منصور ریاحی گفت: میزان مصرف بنزین در فروردین ۹۶ در مقایسه با فروردین سال گذشته 8 درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 8.6 درصد افزایش داشته است. 
وی ادامه داد: در خرداد به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان این رشد مصرف 4.7 درصد بود، اما مصرف بنزین در تیرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در تیرماه به دلیل آغاز فصل مسافرت‌ها و با توجه به افزایش مصرف بنزین روزانه ۸۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر است. ریاحی تاکید کرد: هم‌اکنون برای تامین بنزین مصرفی مشکلی نداریم اما قطعا این روند تا حدی می‌تواند پیش برود چون علاوه بر استفاده کامل از توان داخلی ما هم‌اکنون از بخشی از ذخایر و واردات برای تامین این مقدار بنزین استفاده می‌کنیم. وی گفت: چنانچه نتوانیم روند صعودی مصرف بنزین را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی درباره تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند و ما به عنوان مجری تنها اجراکننده سیاست‌ها هستیم. ریاحی اضافه کرد: با اینکه اکنون پاسخگوی نیازهای کشور هستیم، اما چنانچه مورد خاصی پیش بیاید مدیریت کلان کشور در این زمینه باید تصمیم‌گیری کند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می‌پردازد، در صورتی که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌هاست و این موضوع کار کارشناسی می‌خواهد. 
ضعف دولت در واقعی کردن قیمت بنزین
یک کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه ثابت نگه‌داشتن قیمت بنزین از نظر اقتصادی یک سیاست اشتباه و از نظر سیاسی یک سیاست پوپولیستی است، به «کسب‌وکار» گفت: از دولت یازدهم انتظار می‌رفت بنزین را با توجه به مولفه‌های اقتصادی قیمت‌گذاری کند و قیمت آن را طبق آنچه در کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود، شناور کند، اما متاسفانه این دولت در این زمینه به خطا رفت. 
محمد حسینی با اشاره به روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور این روند را مطابق با رفتارهای مصرفی اشتباه شهروندان در دیگر حوزه‌های انرژی دانست و افزود: مصرف بی‌رویه انرژی درباره برق هم وجود دارد و تنها راه موثر برای متوقف کردن این روند، واقعی کردن قیمت است.
در دنیا مدل موفق دیگری برای اصلاح قیمت انرژی جز واقعی کردن یک‌باره قیمت نداریم و این اتفاقی است که در روسیه افتاد و ضمن کنترل مصرف، منابع انرژی را به سوی صادرات هدایت کرد. وی با بیان اینکه در افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها تا حدی از مصرف بنزین کم کرد، ادامه داد: کاهش قیمت جهانی نفت، فرصتی بود که باید از آن برای جبران فاصله قیمت بنزین در داخل کشور با بازارهای جهانی استفاده می‌شد، اما این فرصت با تثبیت قیمت بنزین در دو سال اخیر از دست رفت. 
حسینی بازگشت نظام سهمیه‌بندی را اشتباه دانست و افزود: دو قیمتی کردن بنزین تاحدودی موجب کنترل مصرف می‌شود اما قاچاق سوخت را افزایش می‌دهد. دولت باید تبعات واقعی کردن قیمت بنزین را بپذیرد و حتی به قیمت از دست دادن بخشی از آرای مردمی خود این خدمت را به اقتصاد کشور انجام دهد.