صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون بازرسی سازمان حمایت خبر داد:

برخورد با عرضه پوشاک فاقد مجوز

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: با عرضه هرگونه پوشاک با برند خارجی فاقد مجوز و قاچاق برخورد می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، شهرام میراخورلو در گفت‌وگو، از عملیاتی شدن دستورالعمل واردات پوشاک خبر داد و گفت: از این پس همه نمایندگی‌ها یا شعب شرکت‌های خارجی برای فعالیت مجاز در ایران باید گواهی فعالیت دریافت کنند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، اظهار کرد: هدف از این دستورالعمل ساماندهی واردات با حمایت از تولید داخلی است که امیدواریم بدین ترتیب از قاچاق پوشاک مصرفی در کشور جلوگیری شود.
وی افزود: براساس این دستورالعمل، واردات، توزیع و فروش پوشاک خارجی به کشور توسط هفت شرکت دارنده گواهی فعالیت نمایندگی با نام‌های U.S POLO ASSA ، DS DAMAT ، LC WAIKAKA ، KOTON ، DERIMOD ، BILLCEE و PENTI ، صادره از مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه امکان‌پذیر است.
میراخورلو با اشاره به اینکه طی دو سال ابتدایی واردکنندگان و نمایندگان موظف هستند حداقل معادل ۲۰ درصد ارزش ریالی واردات را در داخل تولید و حداقل معادل ۵۰ درصد ارزش تولید خود را صادر کنند، تصریح کرد: دارندگان گواهی فعالیت مکلف به سرمایه گذاری داخلی و ایجاد تاسیسات تولیدی و یا سفارش گذاری به تولیدکنندگان داخلی هستند.
این مقام مسئول خاطر‌نشان کرد‌: براساس دستورالعمل صادرشده شرکت‌های دارنده گواهی فعالیت‌، از این پس می توانند نسبت به ثبت سفارش‌، واردات‌، توزیع و فروش انواع پوشاک و کیف و کفش وارداتی با برندهای ذکر شده و نیز نصب تابلو برند سر درب واحد صنفی خود در شعبات سراسر کشور ، اقدام کنند.
به گفته وی ؛ عموم هموطنان با مراجعه به فهرست برندهای پوشاک دارای مجوز گواهی نمایندگی رسمی در سامانه مرکز اصناف و بازرگانان، به نشانی www.gatc.ir اطلاعات کافی را دریافت کنند.
براساس دستورالعمل مذکور، فروش پوشاک در واحدهای صنفی دارای پروانه کسب ، مجهز نمودن فروشگاه‌ها به صندوق مکانیزه فروش و نصب شناسه های کالا و رهگیری روی محصولات از دیگر مواردی است که برندهای دارای مجوز در فروشگاه‌های خود ملزم به رعایت آن هستند.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت همچنین از اجرای طرح برخورد با تابلوهای فاقد مجوز نمایندگی خبر داد و خاطر نشان کرد : طبق مفاد قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ، با همکاری ناجا، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور با واحدهای صنفی دارای تابلو برند پوشاک خارجی فاقد گواهی فعالیت برخورد می‌شود.
میراخورلو ضمن اشاره به وظایف قانونی سازمان حمایت در برخورد با کالای قاچاق، بیان داشت: هرگونه واردات پوشاک به کشور به صورت تجاری از طریق دریافت گواهی فعالیت، مطابق شرایط دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب شرکت‌های خارجی عرضه کننده پوشاک در ایران مجاز است، در غیر این صورت قاچاق تلقی شده و بازرسان سازمان حمایت و بازرسان مستقر در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها با همکاری و هماهنگی بازرسان اتاق اصناف طی بازرسی از واحدهای صنفی و فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک و بهره گیری از ظرفیت گشت‌های مشترک با ادارات کل تعزیرات در سطح کشور با هرگونه عرضه پوشاک با برند خارجی فاقد مجوز و قاچاق برخورد خواهند نمود.
میراخورلو خاطر نشان کرد: مصرف‌کنندگان شکایات خود را از طریق شماره تلفن ۱۲۴، با این سازمان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها موضوع را مطرح کنند، تا مراتب رسیدگی و در اسرع وقت نتیجه آن اعلام شود.