صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تقویت زنجیره فولاد با فناوری ایرانی

روز گذشته یکی از روزهای خوب معدن و صنایع معدنی کشور بود و چند طرح مهم این حوزه با حضور مسئولان ارشد مرتبط به مرحله بهره‌برداری رسید.
محمد جوادی قاضیانی
 به گزارش خبرنگار اعزامی «کسب‌وکار» به خوزستان، نخستین کارخانه تولید آهن اسفنجی جهان که براساس روش ابداعی مهندسان ایرانی فولاد به نام «پرد» (PERED) در شهر شادگان استان خوزستان بنا شده است، رسما افتتاح شد تا زنجیره ارزش تولید فولاد با فناوری ایرانی پیش از پیش تقویت شود. حسن کرباسچی، مدیرعامل شرکت MME در ایران، در نشست خبری این افتتاح، گفت: تولید آهن اسفنجی با تکنولوژی پرد، در کمترین زمان و با متالیزاسیون ۹۳ درصد از دستاوردهای این تکنولوژی محسوب می‌شود که در مقایسه با دیگر تکنولوژی‌ها همچون میدرکس مزیت‌های بیشتری دارد. 
وی که در جمع خبرنگاران در مجتمع فولاد شادگان سخن می‌گفت، با بیان اینکه این شرکت در ۴ طرح اجرایی تولید آهن اسفنجی به روش پرد مشارکت دارد، ادامه داد: علاوه بر شادگان، فولاد نی‌ریز و میانه دو کارخانه دیگری خواهند بود که طی یک ماه آتی با تکنولوژی پرد وارد مدار تولید خواهند شد. کرباسچی عنوان کرد: در ادامه فعالیت‌های شرکت MME قصد داریم تا در ساخت تکنولوژی‌های مختص به زنجیره فولادسازی طرح‌های خود را عملیاتی کنیم. 
وی افزود: در راستای دستیابی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید زمینه را برای حمایت از متخصصان و اینگونه تکنولوژی‌ها مهیا کرد تا اهداف کلان اقتصادی با تکیه بر دانش داخلی محقق شود. حسین عزیزطایمه، مدیر بخش مهندسی MME دیگر سخنران این نشست خبری نیز از تکنولوژی پرد (PERED) به عنوان شاهکار صنعتی در احیای مستقیم نام برد و از امکان ارائه لایسنس این تکنولوژی به دیگر کشورها خبر داد. 
سرمایه‌گذاری 900 میلیاردی پروژه 
عباس تفضلی، مدیرعامل فولاد شادگان نیز در این نشست خبری گفت: از ابتدای تیرماه جاری ۲۳ هزار تن آهن اسفنجی با روش پرد تولید شد که ۲۰ هزار تن از این میزان تولید به فولاد خوزستان ارسال شده است. وی افزود: شرایط لازم برای انجام تست در این مجموعه فراهم شده است تا تولید ۱۰۰ تن آهن اسفنجی در ساعت که در هشت ساعت کاری سالانه ۸۰۰ هزار تن عملیاتی شود. وی با اعلام اینکه ۷۰۰ نیروی کار عمدتا بومی در این شرکت مشغول به کار هستند، تصریح کرد: در 8 طرح مصوب فولادی سال ۸۶، شادگان بهترین انتخاب برای فعالیت در زنجیره احیای مستقیم و فولاد‌سازی بود، چراکه حد فاصل محل کارخانه با بندرامام و راه‌آهن فرصت خوبی برای امر حمل‌ونقل محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت فولاد شادگان با بیان اینکه یکی از مشکلات فولاد شادگان تامین مواد اولیه است، اظهار کرد: تامین سنگ آهن این کارخانه در تعهد دولت است و امیدواریم با حمایت‌های ایمیدرو مشکل تامین مواد اولیه برطرف شود. تفضلی در تشریح فعالیت‌های این مجتمع فولادی گفت: فولاد شادگان متشکل از دو واحد است که فاز اول آن مربوط به احیای مستقیم و فاز دوم آن فولادسازی است که طبق توافقات انجام‌شده فعالیت فاز دوم این مجموعه آغاز شده است. وی اعلام کرد: در طرح آهن اسفنجی 41.3 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و کل سرمایه‌گذاری براساس نرخ‌های به‌روزشده نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان است. مدیرعامل فولاد شادگان افزود: ۳۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ قبل از انتقال به فولاد خوزستان توسط ایمیدرو تامین شد. ۱۰۰ میلیارد تومان از این سهم در بخش‌های زیرساختی و ۲۶۰ میلیارد تومان در بخش فولادسازی هزینه شد. 
جهش بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم
مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت نیز در مراسم دیگری که به مناسبت افتتاح عملیات اجرایی بزرگ‌ترین معدن و کارخانه سرب و روی ایران در یزد انجام شد، گفت: ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم، ۲۴ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام و شروع‌نشده داشت. ضمن اینکه اموال خود را واگذار کرده بود، اما در ایمیدرو ۷۳ پروژه تعریف کردیم که برخی افتتاح شده و برخی در حال اجراست و زمینه خوبی برای جهش و توسعه در دولت دوازدهم است. وی ادامه داد: امسال رهبر معظم انقلاب به تولید و اشتغال در کنار اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند. یکی از نکات قابل توجه، اینکه بخش خصوصی دارای اهلیت به کار گرفته شود و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی نیز باید سرمایه‌گذار خارجی وارد میدان شود. وی به فرایند عملیاتی شدن معدن اشاره کرد و ادامه داد: تلاش‌های خوبی برای اجرای عملیاتی این معدن صورت گرفت و شرکت‌های خارجی آمدند اما به هر دلیلی راه‌اندازی نشد که خوشبختانه با مناقصه بین‌المللی کنسرسیوم معتبری برنده و کار شروع شد. امور معدن و کارخانه‌ها قرار است طی ۴ سال انجام شود. کرباسیان خاطرنشان کرد: این معدن ۲۱ میلیون تن ذخیره فلز محتوی دارد که نیاز کشور است. اکنون واحدهای فرآوری ۴۰۰ هزار تن فلز سرب و روی نیاز دارند که بخش زیادی از آن از معدن انگوران تامین می‌شود، اما این معدن تنها حدود ۱۰ سال دیگر ذخیره دارد. وی ادامه داد: برای اجرای این معدن، از فناوری‌های مدرن و بدون مشکل زیست‌محیطی استفاده خواهد شد. با راه‌اندازی این طرح، بیش از یک هزار نفر به‌طور مستقیم و ۵ هزار نفر به‌طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.
 رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این معدن سرب و روی دومین ذخیره دنیاست. در همه حوزه‌ها معادن بزرگ دنیا به‌ویژه معادن روباز کم شده است و به سمت معادن عمقی و زیرزمینی با عمق بالا و معادن زیر دریاها می‌روند. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشاف شروع اشتغال و توسعه است، گفت: جمهوری اسلامی یکی از کشورهای معدنی دنیاست که جای کار برای اکتشاف دارد، در دولت یازدهم برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۲۱ استان انجام شد. وی ادامه داد: در سال ۹۵، ۴۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ، ۳۵۰ میلیون تن
 سنگ آهن و ۴۰ تن طلا کشف شد و در پایان سال ۹۶ نیز ذخایر جدیدی از سرب، روی، مس، طلا و... خواهیم داشت که در راستای اقتصاد مقاومتی است. کرباسیان گفت: در استان یزد با توجه به کارهای اکتشافی صورت‌گرفته، اطلاعات مقدماتی نشان می‌دهد که منابع ارزشمندی خواهیم داشت.