صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک مسئول بهزیستی:

بیش از ٨٠ درصد قربانیان خشونت خانگی، زنان هستند

مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بیش از ٨٠ درصد قربانیان خشونت های خانگی و خانواده، زنان هستند

و حمایت از زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده با محوریت حفظ خانواده و تحکیم این نهاد در اولویت است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، فریبا درخشان نیا روز سه شنبه در آیین بهره برداری از مرکز خانه امن پگاه اراک به عنوان نخستین مرکز خانه امن استان مرکزی در دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی استان اظهار کرد: سازمان بهزیستی در حوزه خدمات اجتماعی به زنان، بازپروری این قشر، خانه های سلامت به فراخور نیازها ،گام های اساسی برداشته اما هنوز راه زیادی باقی است. 
وی افزود: خشونت علیه زنان از ویژگی های جامعه در حال گذار است که راهبری امور و گره کشایی از مشکلات زنان آسیب دیده با سیاست خدمات خانه های امن پی گرفته می شود و از سال 92 طراحی خانه های امن در ١٤ استان کشور از جمله استان مرکزی پی گرفته شده است. 
درخشان نیا بیان کرد: غربالگری خشونت در مراکز استان ها از سال گذشته به منظور شیوع شناسی رفتار خشونت بار انجام شد و نتایج آن در هر استان به فراخور شرایط و میزان خشونت ها متفاوت بود. 
وی تصریح کرد: تهیه پروتکل اجرایی و راهنمای مداخله عملی در این زمینه از سال ٩٣ آغاز و این مهم و در سال گذشته ابلاغ شد و در کنار آن برای مسئولان فنی مراکز، مددکاران و روانشناسان دوره های آموزشی برگزار شده است. 
مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی، هدف این مراکز و دفتر تامین امنیت برای زنان آسیب دیده و در معرض خشونت عنوان کرد و گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور هستند که باید اقدامات مقابله ای در زمینه خشونت علیه آنان به صورت علمی تقویت شود البته وضعیت زنان ایران در مقایسه با زنان کشورهای آسیایی و خاورمیانه به واسطه ها تصویب و اجرای طرح های مترقی بهتر است. 
وی با اشاره به انواع خشونت های روانی، عاطفی،جسمی و جنسی، افزود: ارزیابی ها حاکی از آن است که اغلب خانواده ها از حداقل مهارت های زندگی و ارتباطی موثر بهره مند هستند و به همین منظور در مراکز خانه امن توانمندسازی روانی و اجتماعی محور اصلی کار است تا به واسطه این مهارت ها نقش های اجتماعی خود را عهدار شوند. 
وی عنوان کرد: مراکز خانه امن به منظور ارائه مداخله های تخصصی برای پنج زن به همراه فرزندان ساخته شده است که در کنار این تکلیف مشاوره به زنان خشونت دیده مرتکبان خشونت را نیز مشاوره می کند و تلاش می شود احکام مرتکبان خشونت با گذران دوره های مهارتی و آموزشی جایگزین شود. 
درخشان نیا بیان کرد: مسایل اجتماعی در کشور متولی واحدی ندارد به همین منظور باید مجموعه ای از سازمان های اجتماعی با هم افزایی زمینه کاهش آسیب ها را فراهم کنند. 
خانه امن پگاه توسط بخش غیردولتی با اعتبار یک میلیارد ریال (٥٠ درصد مشارکت و ٥٠ درصد حمایت بهزیستی) در فضایی به وسعت ٣٠٠ مترمربع ساخته شده است و با آغاز فعالیت غیررسمی خود از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون ٤٠ نفر را مورد پذیرش و مشاوره قرار داده اند. 
این مرکز دارای پزشک، روانپزشک، مشاور، کارشناس حقوقی، مددکار و فضای اسکان زنان خشونت دیده است که امکان اسکان برای ٢ تا چهار ماه درآن فراهم است و شهروندان می توانند در صورت بروز و مشاهده خشونت علیه زنان با شماره ٣٣٨٧٦ تماس گیرند. 
در ادامه سفر مدیرکل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور به اراک، بنیاد فرزانگان سالمند به بهره برداری رسید. 
این بنیاد با هدف تکریم سالمندان در حوزه فرهنگی، گردشگری، فعالیت های علمی و پژوهشی، ارتقای کیفیت جسمی و سلامت روانی سالمندان، فراهم کردن زمینه تعامل عاطفی، روانی، سلامت اجتماعی و معنوی سالمندان با خانواده و جامعه، ایجاد زمینه نشاط و شور اجتماعی در فضاهای ورزشی و ایجاد فضای مناسب برای حضور و مشارکت خانواده سالمندان ایجاد شده است. 
بهزیستی استان مرکزی ٧٠ هزار توانجو را تحت حمایت خود دارد.