صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور اعلام کرد:

نویدی برای ایجاد شرکت‌های بزرگ در کشور

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه تاکنون ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس عرضه‌شده است، گفت: ما باید با تشویق شرکت‌ها...
برای شفاف‌سازی حساب‌های خود آن‌ها را به سمت بورس هدایت کنیم و از این طریق دیگر آن‌ها درگیر اخذ وام نخواهند شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری در مراسم رونمایی از چند قرارداد سرمایه‌گذاری در اختراعات با تأکید بر اینکه ما تاکنون تجربیات ناموفقی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و بنیاد ملی نخبگان داشته‌ایم، افزود:‌ علی‌رغم هزینه‌های قابل‌توجهی که از سوی دولت در قالب وام‌های بلاعوض و وام به این شرکت‌ها اعطا شد، ولی دستاوردهای قابل‌توجهی به دست نیاوردیم.
وی دلیل این امر را وجود اقتصاد نفتی دانست و اظهار کرد: علاوه بر این، فرایند تجاری‌سازی اختراعات یک فرایند پیچیده است و در راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مهم‌ترین عنصر نیروی انسانی است.
ستاری با اعتقاد بر اینکه چنین فردی می‌تواند در فرایند تجاری‌سازی موفق باشد، خاطرنشان کرد: بحث‌های مالی در ایجاد کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اولویت‌های پنجم و ششم قرار دارد و نهادینه کردن این مسئله در کشوری مانند ایران که دارای ساختار پیچیده دولتی است، با چالش‌هایی مواجه می‌شود.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه مفاهیمی چون اختراع ازجمله موضوعات نو در کشور است، اظهار کرد: قبل از هر اقدامی باید محیط کسب‌وکار در کشور تغییر کند، چرا که اگر پایه اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، نوآوری در آن صورت می‌گیرد؛ در این صورت است که می‌توان مانع مهاجرت مغزها از کشور شد.
وی تحقق این امر را در گرو ایجاد اکوسیستم کسب‌وکار در کشور دانست و افزود:‌ ما باید فضایی را در کشور ایجاد کنیم که جوانان یاد بگیرند ایجاد کسب‌وکار در گرو استخدام نیست و ما از چهار سال گذشته به دنبال نهادینه کردن این مفهوم بوده‌ایم.
ستاری، حضور بخش خصوصی در حوزه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی را اقدامی مثبت دانست و گفت: قرار نیست که خروجی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دولت‌ها خریداری شود، بلکه باید اتمسفر کسب‌وکار به‌گونه‌ای تغییر یابد که خریدار فناوری در کشور وجود داشته باشد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که تحقق این امر در اقتصاد دولتی ما بسیار سخت است، اظهار کرد: مهم‌ترین موانع تحقق این هدف مشکلات فرهنگی و نوع تفکرات است، چرا که ما در برابر جامعه‌ای قرار داریم که باید به نوآوری اهمیت دهند.
ستاری به برخی از موفقیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر شرکت‌هایی در کشور شکل‌گرفته‌اند که سالی صد در صد و هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند، بدون اینکه دارایی‌های فیزیکی زیادی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در بنیاد ملی نخبگان ما مسیری را برای مخترعان تعریف کردیم که بر اساس آن ابتدا مخترعان در سطح سه قرار می‌گیرند و بعد از رشد، وارد سیستم شتاب دهی می‌شوند و در این مسیر ما به آن‌ها به‌صورت مستقیم پولی نمی‌دهیم، چرا که تجربه نشان داده که هیچ‌کدام از پول‌هایی که در این راستا داده‌شده، به محصول تبدیل نشده است.
وی تأکید کرد: داشتن چنین رویکردی موجب شده که شرکت‌ها به این نتیجه برسند که زمانی می‌توانند وارد اخذ وام و جذب سرمایه‌گذاری شوند که به بلوغ لازم رسیده باشند.
ستاری، لازمه ایجاد چنین رویکردی را دارا بودن نیروی انسانی متخصص که قادر به رفع چالش‌ها باشد، دانست و ادامه داد:‌ این در حالی است که در جامعه هنوز با این مفاهیم آشنا نشدیم، ولی با اقداماتی که در سه سال اخیر انجام شد، تحولات زیادی در کشور ایجادشده است.
معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان ساختارهای سنتی کسب‌وکار را به چالش کشیده‌اند، خاطرنشان کرد: زمانی که موضوع ایجاد بازارهای دارایی فکری مطرح شد، من با آن مخالف بودم؛ چرا که تصورم بر این بود که با توجه به وجود ساختارهای فکری موجود، ایجاد چنین بازاری برای ما زود است؛ ولی امروز خوشحالم که تعداد زیادی از اختراعات در تابلوی بورس قرارگرفته‌اند.
به گفته وی، تاکنون ۲۰۹ اختراع در تابلوی بورس قرارگرفته که ۱۶ مورد آن به امضای قرارداد رسیده است.
ستاری، عرضه اختراعات در بورس را از مطمئن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: با استفاده از این روش، مخترعان درگیر اخذ وام نخواهند بود و تلاش می‌کنند تا سرمایه‌های لازم را از طریق بازار بورس تأمین کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این مسیر ما باید تلاش کنیم تا همه شرکت‌های دانش‌بنیان از مسیر بورس فعالیت‌های مالی خود را انجام دهند، ضمن اینکه این شرکت‌ها را تشویق کنیم تا حساب‌های خود را شفاف کنند.
ستاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد:‌ این شرکت‌ها در آینده بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور را تشکیل خواهند داد، ضمن آنکه فرهنگ جدیدی را در جامعه ترویج می‌دهند.