صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سی و یکمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران برگزار شد

صنعت گردشگری از چه مشکلاتی رنج می‌برد؟

در سی و یکمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران که با حضور اعضای هیات نمایندگان، نماینده سازمان‌های دولتی و فعالان این صنعت در بخش خصوصی برگزار شد،
 راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات فعالان صنعت گردشگری و توسعه این بخش در کشور مورد بررسی قرار گرفت؛ مشکلاتی از قبیل فشارهای مالیاتی بر فعالان این صنعت تا نبود فرهنگ گردشگرپذیری در کشور.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق تهران، این مشکلات را اکبر غمخوار عضو هیات مدیره آژانس‌های مسافرتی استان تهران، یک به یک مور اشاره قرار داد. او گفت: تشکل‌های بخش‌های هتلداری، رستوران‌های بین‌راهی و مسافرخانه‌ها که دارای چندهزار عضو هستند، با سازمان امور مالیاتی دچار مشکل هستند و این سازمان با فعالان اقتصادی به طور سلیقه‌ای برخورد می‌کند.
غمخوار با اشاره به اینکه خدمات حوزه گردشگری نباید مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، پیشنهاد کرد که این مطالبه در جلسه‌ای با حضور رییس سازمان امور مالیاتی مطرح شود. او همچنین خواستار شکل‌گیری مفاهمه‌ای با میدان‌داری اتاق تهران و کمیسیون گردشگری اتاق تهران با نیروی انتظامی برای حل برخی چالش‌ها که ممکن است، در مبادی ورودی گردشگران را آزرده خاطر کند، شد. 
اکبر غمخوار در عین حال، تسهیل سازوکار تمدید روادید اتباع خارجی را نیز خواستار شد. او با اشاره به اینکه هماهنگی با مسئولان فرودگاه‌های کشور نیز یک ضرورت است، پیشنهاد ایجاد این هماهنگی را مطرح کرد.
این عضو هیات مدیره انجمن آژانس‌داران گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران، گردشگری سلامت است. با وزارت بهداشت توافق کردیم که در بیمارستان‌ها، بخش IPD برای رعایت استانداردهای مربوطه در بیمارستان‌ها راه‌اندازی شود. این مساله می‌تواند محور مذاکرات جدیدی از سوی کمیسیون گردشگری اتاق تهران با وزارت بهداشت باشد.
غمخوار در ادامه با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گفت: به نظر می‌رسد، هیچ سرمایه‌گذار خارجی تمایل نداشته باشد با این میزان بازده اندک در بخش گردشگری ایران سرمایه‌گذاری کند . از این رو باید این مساله نیز مورد بررسی قرار گیرد.
 
لزوم تعامل تشکل‌های بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی
در ادامه این نشست، محسن مهرعلیزاده که ریاست کمیسیون گردشگری اتاق تهران را بر عهده دارد، گفت: می‌توان از طریق تشکیل کمیته‌ای با حضور روسای تشکل‌ها و دستگاه‌های متولی نظیر نیروی انتظامی و برگزاری جلسات مستمر نسبت به تعامل طولانی مدت و ارتقا فرهنگ پذیرش گردشگر در کشور اقدام کرد.
این پیشنهاد مهرعلیزاده با استقبال سایر اعضا رو به رو شد. او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در بخش سرمایه‌گذاری نوعی به‌هم‌ریختگی مشاهده می‌شود، گفت: تا زمانی که فرهنگ حمایت از سرمایه‌گذاران در کشور نهادینه نشود، توفیقی حاصل نخواهد شد.
نصرت‌اله مستوفی، به عنوان کارشناس حوزه گردشگری نیز توصیه کرد که پیش از دعوت از این دستگاه‌ها، باید فهرست پیشنهادات تهیه شده و مشخص باشد که ما چه امکاناتی می‌توانیم ارائه کنیم.
لیلا اژدری، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به اینکه، اغلب دستگاه‌ها به اهمیت توسعه گردشگری واقف شده‌اند گفت: فضای فکری حاکم بر نیروی انتظامی در مورد گردشگری باید تغییر کند و در این مسیر، ارائه آموزش‌های مستمر میتواند به تغییر این فضای فکر کمک کند.
علیرضا خائف نیز به اهمیت فرهنگ سازی و ارتقا سطح آموزش در میان نیروهایی که با گردشگران سر و کار دارند، تاکید کرد.
مشکلات درونی صنعت نیز دیده شود 
در ادامه این جلسه، محمود نجفی‌عرب، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران، با اشاره به اینکه مشکلات مطرح شده، جملگی به محیط بیرونی صنعت اختصاص داشت، گفت: شایسته است، نگاهی هم به مشکلات درونی صنعت بیندازیم. یکی از بزرگترین مشکلات در این بخش آن است که هزینه سفرهای داخلی مردم بالاست که گردشگران را به آن سوی مرزها فراری می‌دهد. بنابراین لازم است به این بخش هم توجه ویژه‌ای مبذول شود.
در پایان این نشست، متناسب با مسائلی که غمخوار برشمرد، مقرر شد، کارگروه‌هایی با حضور اعضای هیات نمایندگان و کارشناسان ذیربط تشکیل شده و این مسایل را مورد بررسی قرار دهند و برای حل این مسایل چاره اندیشی کنند. همچنین مقرر شد، اولویت‌های کاری کمیسیون در سال پیش رو نیز در جلسه آینده به بررسی و تصویب گذاشته شود.