صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اینترنت

حفر چاه‌های نفت در اینترنت!

یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع اینترنت اشیاء را در سال‌های آینده بسیار پررونق پیش‌بینی و اظهار کرد این پیش‌بینی هم وجود دارد که تا سال ۲۰۲۰ این حوزه حدود ۸.۹ دهم تریلیون دلار ثروت تولید کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا حجت اله مدیریان اشاره به فراگیری فناوری اینترنت اشیاء در کشورهای توسعه یافته، گفت: امروزه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ همچون اپل، سامسونگ و مایکروسافت به بازار فناوری‌های اینترنت اشیاء ورود کرده‌اند که نشان از رشد این حوزه در سال‌های آتی دارد.
وی ادامه داد: اما در ایران این حوزه آنطور که باید نتوانسته رشد کند و علت آن هم این است که رگولاتوری ما در ایران هنوز نتوانسته به چند شرکت در این حوزه مجوز بدهد، در حالی که این فناوری امروزه گستره وسیعی از دنیا را در برگرفته است و در حوزه‌های مختلف خانه‌های هوشمند، شهر هوشمند، لوازم خانگی، شرکت‌های صنعتی، لوازم پزشکی و حتی پوشاک این فناوری توانسته است ثروت تولید کند به طوری که در حوزه بین المللی در سال ۲۰۱۷، ۳.۷ دهم تریلیون دلار درآمدزایی داشته است. همین طور پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این حوزه حدود ۸.۹ دهم تریلیون دلار ثروت تولید کند.
مدیریان با چاه نفت توصیف کردن حوزه اینترنت اشیاء در سال‌های آینده این حوزه را دارای پتانسیل درآمدزایی بالایی دانست و تاکید کرد: اگر در این حوزه‌ها نتوانیم تولیدکننده باشیم قطعا مصرف‌کننده خواهیم بود.
این کارشناس پیشنهاد کرد: با شرکتهای بین‌المللی موفق در حوزه فناوری اطلاعات همکاری خود را به صورت خوشه‌ای گسترش دهیم، به این صورت که برای مثال اگر بتوانیم نمایندگی سامسونگ را در ایران در زمینه‌ تولید اخذ کنیم، می‌توانیم در آینده سامسونگ ایرانی را با کمک فناوری پیشرفته ابر شرکت سامسونگ به دنیا معرفی کنیم.
وی در خصوص زیرساخت‌های لازم برای پدیده نوظهور اینترنت اشیاء نیز اظهار کرد: متناسب با رشد اینترنت اشیاء در کشور باید به سمت افزایش سرعت و افزایش پهنای باند اینترنت برویم. همچنین باید چالش‌های امنیتی موجود در این حوزه را شناسایی کنیم تا بتوانیم تهدیدهای اینترنت اشیاء را شناسایی و برطرف کنیم.
این فعال حوزه جامعه اطلاعاتی حوزه اینترنت اشیاء را در سال‌های آینده بسیار پررونق‌تر پیش بینی کرد و گفت: در حوزه اینترنت اشیاء صنعتی و کارخانجات امکان منسجم کردن مدیریت تولید وجود دارد. همچنین در حوزه‌های مربوطه به صنعت حمل و نقل، مدیریت ناوگان‌ها، امنیت جاده‌ها، پرداخت عوارض، ردیابی ترافیک، ارتباطات بین خودرویی و ... اینترنت اشیاء در سال‌های آینده نقش آفرین خواهد بود.
این روزها بحث ورود فناوری‌های جدید به کشور خیلی داغ است. در صدر این فناوری‌ها اینترنت اشیاء قرار دارد که حوزه بسیار جذاب در حوزه فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی است. اینترنت اشیاء فناوری است که از طریق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم می شود، تصور کنید وقتی در یک روز گرم تابستانی در راه منزل هستید و برای خنک شدن خانه‌تان در هنگام ورودتان گوشی همراه خود را روشن و کولرتان را روی درجه خیلی خنک تنظیم کنید!؟
اصطلاح «اینترنت اشیاء» اولین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ بکار برده شد و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنیامعرفی گردید. اینترنت اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده که بر اساس قراردادهای استاندارد شده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها امروزه در کشورهای توسعه یافته در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز در ایران مقدمات استفاده از آن به صورت تجاری فراهم نشده است.