صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در هفته سوم تیرماه رخ داد

معامله ۵۰ هزار تن فرآورده‌ نفتی در بورس انرژی

طی هفته سوم تیرماه، ۵۰ هزار تن انواع فرآورده‌های نفتی به ارزش ۶۰۰ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معامله شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, در جریان معاملات روز (چهار‌شنبه، ۲۱ تیرماه) در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران یک میلیون لیتر حلال ۴۰۲ و قریب به ۵۰۰ هزار لیتر حلال ۴۱۰ پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و ۲۰۰۰ تن گازمایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.
کل معاملات انجام شده معادل ۳,۳۹۷ تن و به ارزش بیش از ۳۹ میلیارد و ۲۰۸ میلیون ریال است.
از نکات مهم عرضه‌های این روز می‌توان به معامله ۲۰۰۰ تن گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل اشاره کرد که با رقابت شدید خریداران مواجه شد.
در عرضه‌های امروز (شنبه، ۲۴ تیرماه) آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال ۴۰۲ و حلال ۴۰۴ پالایش نفت تبریز، گاز بوتان، گاز پروپان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام و حلال ۴۰۲ و پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی عرضه خواهند شد.
در هفته اخیر بیش از ۵۷۰۰۰ تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری در بازار فیزیکی عرضه شد که از این مقدار ۴۸۰۰۰ تن به ارزش قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
رینگ داخلی طی این هفته میزبان معامله ۴۲۸۲۳ تن انواع حامل‌های انرژی به ارزش بیش از ۵۲۱ میلیارد ریال بود و در رینگ بین‌الملل نیز شاهد معامله ۵,۶۷۶ تن به ارزش قریب به ۷۷ میلیارد ریال بودیم.
همچنین در جریان معاملات روز دوشنبه (۱۰ تیرماه)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی شازند و تبریز، آیزوریسایکل، حلال ۴۰۲، ۴۰۶، ۴۰۰ و ۴۱۰ پالایش نفت اصفهان، حلال ۴۰۴، آیزوریسایکل، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتا حلال ۴۱۰ پالایش نفت شیراز، نفتای سبک پالایش نفت تهران، متانول پتروشیمی زاگرس، سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز و پروپیلن پتروشیمی شازند در رینگ داخلی عرضه شدند.
کل معاملات صورت‌ گرفته معادل ۱۷۱۶۱ تن و به ارزش بیش از ۲۱۶ میلیارد و ۴۰۱ میلیون ریال است.
از نکات مهم عرضه‌های این روز می‌توان به عرضه و معامله ۲۰۰۰ تن ریفورمیت پتروشیمی بوعلی برای نخستین بار در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران اشاره کرد که با رقابت خریداران به انجام رسید.