صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» آخرین تصمیمات در مورد موسسات مالی غیر مجاز را بررسی می‌کند

اولتیماتوم حل مشکل غیر مجازها

جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (سه‌شنبه) با حضور ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد.
 در این جلسه که به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد آخرین وضعیت موسسات مالی و اعتباری به‌ویژه کاسپین بررسی شد. 
ورشکستگی موسسات غیرمجاز و همچنین وضعیت نامساعدی که دامن برخی از آنها را این روزها گرفته، سپرده‌گذاران این موسسات را مضطرب کرده است؛ ازاین‌رو با وجود وعده‌های بانک مرکزی به پرداخت این سپرده‌ها به صاحبان آن باز هم صحبت‌ها از ساماندهی این موسسات و چگونگی رسیدگی به سپرده‌های آنان است، تا جایی که قوه قضائیه نیز به بانک مرکزی برای پیگیری این موضوع مهلت یک هفته‌ای داده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ولی‌ا... سیف رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیر علنی مجلس توضیحاتی درباره نحوه پرداخت پول سپرده‌گذاران موسسات اعتباری بیان کرد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید خدری با اشاره به جلسه غیر علنی دیروز مجلس گفت: ولی‌ا... سیف رئیس مدیرکل بانک مرکزی برای ارائه توضیحاتی درباره موسسات اعتباری از جمله آرمان، کاسپین و فرشتگان در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. 
وی افزود: سیف در این جلسه بیان کرد که پول سپرده‌گذاران تا سقف 50 میلیون تومان بدون سود در حال پرداخت است که به مرور دریافت می‌کنند. 
این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این موضوع شامل نزدیک به 93 درصد سپرده‌گذاران این موسسات می‌شود. نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیف در این جلسه بیان کرد که در مرحله دوم نیز پول سپرده‌گذاران تا سقف 100 میلیون تومان به آنان پرداخت خواهد شد. خدری افزود: در این جلسه جمعی از نمایندگان توضیحاتی را درباره وضعیت این موسسات اعتباری بیان کردند و خواهان رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت آنان شدند. رئیس مجلس شورای اسلامی از مهلت یک هفته‌ای قوه مقننه به بانک مرکزی برای حل هرچه سریع‌تر مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری سخن گفت. علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی  دیروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: از ساعت 8 تا این لحظه با حضور رئیس کل بانک مرکزی برای رسیدگی به مشکلات مردم و کسانی که در موسسات مالی و اعتباری سپرده‌گذاری کرده‌اند، جلسه غیر علنی داشتیم. نماینده مردم قم در مجلس افزود: معضل موسسات مالی از سوی مجلس توسط پزشکیان دنبال می‌شود که در این جلسه گزارش ارائه کرد و رئیس کل بانک مرکزی نیز تدابیرش را اعلام کرد. همچنین تعدادی از نمایندگان نیز راه‌حل‌های پیشنهادی خود را برای حل مشکل ارائه کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس این نظر اعلام شد که در اسرع وقت به نحو عام این مشکل باید حل شود. برای این کار اگر نیاز به تصمیم‌گیری مجلس و سایر بخش‌های کشور بود تا هفته آینده نظر خود را به دولت اعلام کنند و اگر دولت توانست مشکل را حل کند، این کار را انجام دهد. 
نماینده مردم تبریز از وعده سیف مبنی بر حل مشکل ۹۳ درصد از سپرده‌گذاران خبر داد و گفت: سپرده افرادی که تا ۵۰ میلیون تومان در موسسات مالی و اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پرداخت خواهد شد. 
بیگی گفت: در این جلسه مشکلات موسسات مالی و اعتباری آرمان، کاسپین، فرشتگان و ثامن مورد بررسی قرار گرفت. وی تصریح کرد: در این جلسه حسین‌زاده‌بحرینی نماینده مشهد، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب، سیف رئیس کل بانک مرکزی، پزشکیان نایب‌رئیس مجلس و علی لاریجانی رئیس مجلس دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. 
لاریجانی تاکید کرد: از بانک مرکزی خواستیم با سرعت این مشکل را حل کند. امیدوارم در هفته آینده این مشکل حل شود. آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: اولا مقصر بانک مرکزی است که تا به حال هیچ اقدام مشخصی در رابطه با تاسیس این نوع موسسات و فعالیت آنها که به صورت بازدارنده عمل کند، نکرده است، در حالی که بانک مرکزی می‌توانست مادامی که این موسسات مجوز نگرفته‌اند، مانع آنها شود. 
وی توضیح می‌دهد: اینک باید از بانک مرکزی پرسید چرا باید به این موسسات تا این اندازه اجازه داده شود که آزادانه فعالیت کنند. هم جا و هم محل آنها مشخص بود. اگر بانک مرکزی می‌خواست مانع فعالیت‌های آنها می‌شد، اما شاهدیم در این رابطه اقدامی نکرده است. اگر به دنبال مقصر باشیم طبیعی است که بانک مرکزی مقصر است. مساله بعدی این است که اکنون نیز تعداد زیادی از این موسسات مشغول به کارند اما تا قبل از اینکه ورشکسته شوند مسئولان اقدامی برای ممانعت از فعالیت‌های آنها نمی‌کنند. خیلی راحت می‌شود به وضعیت این موسسات با مشخص کردن صورت‌های مالی آنها رسیدگی کرد یا حداقل جلوی اتفاقات بعدی که در آن باز هم سپرده‌های مردم در معرض خطر است را گرفت.
بغزیان در ادامه می‌گوید: اینک چند راه‌حل باقی می‌ماند؛ اول اینکه باید دید این موسسات چرا ورشکسته شده‌اند و بعد پیگیر موضوع شد. بخش زیادی از این موسسات به این دلیل ورشکسته‌اند که در جایی سرمایه‌گذاری کرده و به افرادی وام داده‌اند. نخستین کار بازگشت این منابع به بانک‌هاست ، در صورتی که این امر ممکن نباشد. اقدام مهم دیگر ادغام موقت موسسات مالی و اعتباری با بانک‌های بزرگ است.