صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک مقام مسئول اعلام کرد

راه اندازی دو مرکز تولید کشت بافت خرما تا پایان سال

دبیر همایش بین‌المللی کشت بافت خرما با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی آسیب زیادی به نخیلات کشور وارد شده است گفت:تا پایان...
 امسال،دومرکز کشت بافت خرماتوسط بخش خصوصی در کشور شروع به کار می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، ایرج رستگار در همایش بین‌المللی کشت بافت خرما با بیان اینکه در دوران جنگ خسارت قابل توجهی به نخیلات کشور وارد شد، اظهار داشت: امروزه بهسازی و اصلاح نخلستان ها در کشور ما یک ضرورت است و احتیاج داریم که حتماً این کار را انجام دهیم اما شیوه های سنتی مانند استفاده از پاجوش پاسخگوی این نیاز نیست.
وی با بیان اینکه در روش کشت بافت در آزمایشگاه، واریته ها و ژنوتیپ های برتر گیاه انتخاب و تکثیر می شود، گفت: پروتکل های تولید کشت بافت در حال حاضر در اختیار ۴ کشور ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه و اسرائیل است که طبیعتاً تمایلی به ارائه اطلاعات در این زمینه به دیگران ندارند.
دبیر انجمن همایش بین‌المللی کشت بافت خرما با اشاره به اینکه کشور عمان ۲۴ سال است در زمینه کشت بافت خرما کار می کند، تصریح کرد: در حال حاضر عمانی ها برای انتقال دانش و تکنولوژی مورد نظر در این زمینه به کشور ما سفر کرده‌اند و قرار است در زمینه کشت بافت این محصول با ما همکاری کند.
رستگار با بیان اینکه تا پایان سال دو مرکز کشت بافت خرما توسط بخش خصوصی تولید خود را شروع می کنند، افزود: بین ۲.۵ تا ۳ سال زمان لازم است که محصول این مراکز ارائه شود.
وی مزایای کشت بافت را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در عرصه باغبانی با مسائلی روبرو هستیم که با توجه به این مسائل سلامت و اصالت نهال ها، انتخاب ژنوتیپ های برتر، تولید انبوه، مدیریت و امکان تولید در تمام مدت طول سال باید مورد توجه قرار بگیرد که این امکان در روش کشت بافت محقق می شود.