صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

صدرا امامی، متخصص بازاریابی دیجیتال

بازریابی درون‌گرا: صفحه فرود

در مقاله قبل در ارتباط با فرایند تبدیل صحبت کردیم و گفتیم این فرایند پیرامون یک پیشنهاد است. سپس لید یا سرنخ را توضیح دادیم و در انتها به بررسی فراخوان یا Call to Action پرداختیم. حالا می‌خواهیم در ارتباط با صفحه فرود صحبت کنیم.

صفحه فرود چیست؟

هر صفحه‌ای که کاربر به خاطر کلیک روی یک فراخوان وارد آن می‌شود یک صفحه فرود است. شما می‌توانید از صفحه فرود برای افزایش فروش مستقیم یا تولید هرچه بیشتر لید استفاده کنید که با توجه به نگاه فرایندی بازاریابی درون‌گرا هدف ما به دست آوردن لیدهای هرچه بیشتر است.

حال دقیق‌تر به صفحه فرود بپردازیم:

کاربر پس از دیدن فراخوان شما روی آن کلیک می‌کند و وارد صفحه‌ای می‌شود که موضوع مقاله امروز است. صفحه فرود فروشنده دیجیتالی شماست که باید با مخاطب صحبت کند، از او اطلاعات بگیرد و در نهایت پیشنهاد را به او تحویل دهد، برای همین است که هر صفحه فرود از فرم‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند.

چگونه یک صفحه فرود موفق بسازیم؟

تست چشمک

اگر مقاله ویژگی‌های یک وب‌سایت درون‌گرا را به یاد داشته باشید از تست چشمک صحبت کرده بودیم. حال مهم‌ترین نکته در صفحه فرود نیز همین است:

بیننده به‌طور مشخص و در همان چند ثانیه ابتدایی بفهمد پیشنهاد شما چیست، راه به دست آوردن آن چیست و چرا این پیشنهاد برایش سودمند است.

حال به بررسی مشخصات یک صفحه ورود خوب می‌پردازیم:

1- عنوان را به‌گونه‌ای بنویسید که مخاطب را به انجام دادن یک عمل ترغیب کند

کتاب راهنمای ما را به رایگان دانلود کنید و بعد از آن عنوان کتاب خود را بنویسید.

خیلی مشخص با استفاده از افعال دوم شخص از مخاطب خواستم که عملی را انجام دهد. سوال این است که محتوای کتاب چه باید باشد؟ اگر مرحله به مرحله و با تعریف درست پرسونای مشتری و سفر مشتری پیش آمده باشید عنوان را خودتان بهتر از هر کسی می‌دانید. یادتان باشد این پیشنهاد باید دقیقا همان ‌چیزی باشد که به مخاطب در فراخوان گفته بودید وگرنه مخاطب اعتمادش را از دست می‌دهد.

2- ارزش پیشنهاد خود را به‌طور مشخص بیان کنید

در یک تا 3 جمله دقیقا توضیح دهید پیشنهاد محتوایی شما چرا برای مخاطب مفید است.

برای به دست آوردن توجه مشتری، از شماره‌گذاری و پررنگ کردن بعضی از کلمات می‌توانید استفاده کنید.

3- یک تصویر، انیمیشن یا ویدئوی کوتاه مرتبط در صفحه قرار دهید

در کنار این توضیحات، به یک طراحی بصری خوب احتیاج دارید. اگر یک کتاب است شاید طراحی یک کتاب با عنوان و نوشتن چند خط روی آن مناسب باشد. شاید هم بتوانید با یک ویدئوی کوتاه توضیحات کامل‌تری را از ارزش این پیشنهاد به مخاطب ارائه دهید.

4- منوی بالای صفحه و لینک‌های پایین صفحه را ‌بردارید

هر المان عمومی در صفحات خود که تمرکز مخاطب را از بین می‌برد را حذف کنید. منوها و لینک‌های پایین صفحه از نمونه‌های آن هستند.

5- یادتان باشد طول فرم کاملا به میزان ارزش پیشنهاد شما برمی‌گردد

خودتان را جای مخاطب بگذارید، چقدر حوصله دارید یک فرم طولانی را پر کنید؟ این فرم هرچه کوتاه‌تر باشد، بهتر است. نکته دیگر هوشمندی سایت شماست. از کوکی‌ها استفاده کنید و افراد را به خاطر بسپارید تا اگر یک بار فرم شما را پر کرده‌اند دیگر احتیاجی به پر کردن همه فیلدها نباشد و فقط سوالات جدید را پاسخ دهند.

6- آیکون‌های اشتراک در صفحات اجتماعی فراموش نشود

اگر یک پیشنهاد خوب به مخاطب داده‌اید چرا این امکان را برایش فراهم نمی‌کنید که او هم به دوستان خود این پیشنهاد را بدهد؟

7- گزارش‌گیری و ایجاد بهبود

مثل همیشه هر مرحله با گزارش‌گیری تمام می‌شود. از تغییرات کوچک شروع کنید. بررسی رنگ‌ صفحه، عنوان پیشنهاد و تعداد مواردی که در فرم باید پر شود از نخستین پیشنهادهای من است. این تغییرات را تک به تک انجام دهید و بازه زمانی حداقل دو هفته‌ای را صبر کنید تا ببینید نتایج بهتر می‌شود یا خیر. یادتان باشد گزارش این نتایج به اندازه خود آزمایش‌ها مهم هستند. کدام رنگ بیشترین جواب را گرفته است؟ طراحی‌های فانتزی بهتر بوده یا ساده و رسمی؟ لحن دوستانه بیشتر توانسته مخاطب را جذب کند یا لحن رسمی؟ هیچ‌چیزی بیشتر از این گزارش‌ها نقشه‌راه آینده شما نخواهند بود. در مقاله بعد در ارتباط با صفحه تشکر که آخرین مرحله فرایند تبدیل است، صحبت خواهیم کرد. ضمنا برای مشاهده بخش‌های گذشته سلسله مقالات بازاریابی درون‌گرا می‌توانید بر روی برچسب بازاریابی درونگرا کلیک نمایید.