صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم در گفتگو با «کسب‌وکار» مطرح کرد

ظرفیت‌های جاده ابریشم برای استارت‌آپ‌ها

چهارشنبه گذشته ششمین همایش مدیران و شهرداران ایرانی جاده ابریشم با حضور ۴۱ نفر از شهرداران شهرهای در مسیر جاده ابریشم برگزار شد
محمد جوادی‌قاضیانی
 و تصمیمات مناسبی برای رونق اقتصادی و گردشگری این جاده گرفته شد. در این مجمع جای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط خالی بود، چون در بحث‌هایی که درباره ظرفیت‌های این جاده و مجمع صورت می‌گرفت، یک‌سری ظرفیت‌ها و نیاز‌هایی قابل مشاهده بودند که وجود و حضور استارت‌آپ‌های این حوزه می‌توانست به آنها کمک کند و نیاز آنها را پاسخ دهد. «کسب‌وکار» در گفتگو با مسعود نصرتی، شهردار قزوین و ریاست این مجمع جهانی به این موضوع پرداخت. 
یک‌سری نیاز‌ها و ظرفیت‌ها در این مسیر وجود دارند که شاید راه را برای استارت‌آپ‌ها باز کنند و استارت‌آپ‌ها بتوانند آنها را پاسخ بدهند. چه برنامه‌ای برای شناسایی این نیاز‌ها به استارت‌آپ‌ها و حضور آنها در جلسات بعدی دارید؟
استارت‌آپ‌ها وقتی بدانند توانایی‌ها و ظرفیت‌های ما چه چیز‌هایی هستند و به دنبال چه چیزی هستیم، می‌توانند ظرفیت‌های بسیار زیادی را در سطح جامعه پاسخگو باشند. برگزاری جلسه‌های استارت‌آپی در این زمینه می‌تواند این شرایط را مهیا کرده و این نیاز‌ها را برای آنها شناسایی کند تا آنها هم وارد این قضیه شوند و یک‌سری نیاز‌ها را پاسخ بدهند. ما باید توسط دبیرخانه تقویت سایت را داشته باشیم، شرح خدمات را منعکس کنیم و یک اطلاع‌رسانی عمومی توسط اصحاب رسانه صورت بگیرد و آن وقت است که ما می‌توانیم از ظرفیت نخبه‌ها، جوانان و متخصصان استفاده کنیم. هم‌اکنون نیاز‌هایی وجود دارد و در کنار آنها ظرفیت‌هایی هم وجود دارد که اینها همدیگر را نمی‌شناسند. ما اگر بتوانیم این دو گروه را در کنار هم قرار بدهیم و به هم بشناسانیم، قدم بزرگی را برداشته‌ایم. قدم اول را اصحاب رسانه باید بردارند که اقدام برای معرفی است و قدم دوم هم که ما باید انجام دهیم، این است که نیاز‌ها را اعلام کنیم و ظرفیت‌هایی که وجود دارند را در کنار همدیگر قرار دهیم و ان‌شاءا... در نظر داریم این اتفاق در جلسات بعدی بیفتد. 
با توجه به ظرفیت‌های زیاد این حوزه آیا سازوکاری برای ورود کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها به این عرصه وجود دارد؟ 
حضور کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها در این برنامه به مراحلی که از این به بعد خواهیم داشت، بر می‌گردد که همانطور که گفتم، نقش اصحاب رسانه در این زمینه مهم است که این اطلاع‌رسانی را انجام دهند. ما باید بدانیم که با برپایی جلسات استارت‌آپی و دانشگاهی چه کاری باید انجام دهیم، از کارآفرینان چه استفاده‌ای بکنیم و چه کاری بکنیم که انتظار اجتماعی تولید شود. این برنامه آن قسمت آرمانی‌اش است و ما هم با برنامه‌های آرمانی فاصله داریم و در حال طرح کردن هستیم. 
شما در شهر قزوین خدمات کارآفرینانه زیادی داشته‌اید و یک شهردار کارآفرین هستید. المان‌ها و پارامتر‌های شهرداری کارآفرینانه را شرح دهید و بگویید که یک شهر چگونه می‌تواند کارآفرین شود و از پتانسیل‌هایش استفاده کند؟
کارآفرینی در هر شهری نسخه خودش را دارد و شما در ابتدا نیاز به سنجشی درباره شهروندان ، کالبد شهر و زیر ساخت‌های آن دارید. بعد از این سنجش شما می‌توانید با توجه به نقاط ضعف و قوت، ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و... آن شهر برای کارآفرینی در آن شهر برنامه‌ریزی کنید و از ظرفیت‌های بین‌المللی در این حوزه استفاده کنید. من اعتقاد دارم که دوره سعی و خطا به واقع در شهر‌ها تمام شده است و کارآفرینی هم باید به منطق صورت بگیرد. گاهی اوقات با دوستانی که مدعی حوزه کارآفرینی هستند جلسه می‌گذاریم، پیشنهاد‌هایی را ارائه می‌کنند که شیوه سعی و خطاست و تجربه نشده‌اند. 
 در حالی که از سال 96 تا به حال 27 هزار تجربه موفق را سازمان ملل جمع‌آوری کرده است. یعنی هر شهری در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های خودش را همراه با راه‌حل‌هایش فرستاده است که شامل جایزه شود و هر چه خوبی داشته‌اند جمع‌آوری شده‌اند و شدند 27هزار تجربه موفق. یک شبکه راه‌حل‌های جهانی برای این مورد با هیات رئیسه تشکیل شده که وظیفه دبیری اجرایی این شبکه به ما سپرده شده است. اگر کارآفرینان ما این نمونه‌های مشابه را ببینند و با توانمندی بتوانیم از راه‌حل‌های موفق شهر‌های ایران و دیگر کشور‌ها استفاده کنیم و به آنها رنگ و لعاب تمدن ایرانی و تمدن غنی اسلامی بدهیم و بومی‌سازی‌شان کنیم، می‌توانیم کارافرینی کنیم و موفق باشیم. یعنی از تجربه‌ها، موفقیت‌ها، راه‌حل‌ها و... دیگران استفاده کنیم و بیاییم آنها را با قوانین، مقررات و هزاران موضوع موجود در شهر خودمان تطبیق دهیم و آنها را اجرا کنیم. ما این کار را در کارنامه اجرایی خودمان در شهر قزوین انجام دادیم و اگر بخواهم مثالی را در صنعت گردشگری عنوان کنم می‌توانم به این مورد اشاره کنم که مجمع جهانی شهر‌های اسلامی وجود نداشت و الان پایگاهش متعلق به ایران و در شهر قزوین است.
 اشاره کردم به موزه تاریخ تمدن جهان اسلام، سپردن این عنوان به ایران و شهر قزوین خودش یک نوع کارآفرینی است. کار به جایی می‌رسد که ظریف در اجلاسی که دوماه پیش در 12 اردیبهشت ماه برگزار شد در حضور 31سفیر کشور‌های اسلامی اشاره کرد که این موزه در شهر قزوین می‌تواند پلی بین ایران با کشور‌های اسلامی باشد و اشاره کرد که ما باید ارتباط سازنده، کارا و مناسب رابرقرار کنیم. 
همه اینها کارآفرینی هستند و فضا را برای افرادی که به دنبال کار‌های به روز و شرایط تعاملی بین ایران و کشور‌های دیگر هستند، فراهم می‌کند وگرنه کارآفرینی تعریف دیگری را نمی‌تواند داشته باشد و ما باید در ابتدا ببینیم که چه کاری را می‌خواهیم انجام بدهیم و به دنبال چه کاری هستیم. نباید به دنبال کارهای سخت و عجیب باشیم در صورتی که راه‌حل‌های ساده بسیار وجود دارند و ما باید به دنبال این راه‌حل‌ها که در جاهای دیگر استفاده کرده‌اند، باشیم و آنها را بومی کنیم. 
درباره ارتباطی که کارآفرینی، مدیریت شهری و دانشگاه‌ها با هم می‌توانند داشته باشند بفرمایید. 
ما سعی کردیم از ظرفیت دانشگاه‌های استان و دیگر شهر‌ها استفاده کنیم و اکثر قرارداد‌های پروژه‌های ما با دانشگاه‌ها صورت گرفته است. به عنوان تنها شهرداری در ایران که سه مرحله با دانشگاه آزاد قزوین دوره‌های استارت‌آپ برگزار کرده‌ایم و به نگاه جوانان، متخصصان، نخبگان و علاقه‌مندان حضور و فعالیت در دوره‌های مدیریت شهری احترام گذاشته‌ایم و سعی کرده‌ایم که اینها را از نظریه‌پردازی خارج کنیم و به نتیجه برسانیم. 
یکی از مصوبات در اجلاس قبلی جاده ابریشم این بود که دانشگاه جاده ابریشم را تاسیس کنیم و هم‌اکنون دفترش را در دانشگاه آزاد واحد قزوین تاسیس کرده‌ایم. یعنی همه‌جا باید حوزه علم و فناوری در کنار حوزه اجرا قرار بگیرد و این دو بدون هم بی‌معنی هستند.