صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو اتاق تهران: اقتصاد مقاومتی قانون است و باید آن را محقق کنیم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می گوید: اقتصاد مقاومتی تبدیل به قانون شده است و از الزام های کشور محسوب می شود و افراد ناچار به پیروی از آن هستند.
«یحیی آل اسحاق» روز یکشنبه در نشست راهکارهای تحقق اشتغال و تولید بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی که در حاشیه نخستین نمایشگاه جامع تولیدات ملی برگزار شد، افزود: در تحقق هر امری علم، باور و عمل باید با هم هماهنگ باشد . 
وی افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی افراد دو دسته هستند؛ برخی آن را قبول دارند و عده ای قبول ندارند؛ این در حالی است که در این چند سال این موضوع تبدیل به قانون شده و از الزامات کشور محسوب می شود و افراد ناچار به پیروی از آن هستند. 
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد باید وحدت داشته باشیم و افراد تند و رادیکال سر جای خود بنشینند،
تصریح کرد: افرادی که اجرای اقتصاد مقاومتی به نفع آنها نیست، به تعبیر بنده نیروهای بازدارنده ذینفع هستند که مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و موظفیم این افراد را قانع کنیم یا برخورد لازم را با این افراد انجام دهیم. 
آل اسحاق افزود: در نظام مدیریتی اقتصاد مقاومتی باور برخورد با مزاحمان وجود دارد، اما متاسفانه اقتدار لازم وجود ندارد چرا که تصور این است که این برخورد باعث هرج و مرج در جامعه می شود ، این در حالی است که کار اقتصادی بدون هزینه غیرممکن است. 
فعال بخش خصوصی گفت: تصور اینکه ما یک اقتصاد مقاومتی داشته باشیم که هیچگونه هزینه ای در حوزه اقتصاد و سیاسی نداشته باشد، امکان پذیر نیست. 
وی در ادامه این نشست درباره حمایت از تولید گفت: یکی از وظایف دولت ها حمایت از تولید داخل است، اما این حمایت باید براساس شناخت درستی از معنای حمایت در زمان و مکان باشد. 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران یکی از مشکلات اقتصادی کشور را اختلاف نظر در حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: دولت در حمایت از تولید به طور معمول 10 تا 15 درصد از حمایت ها و تسهیلات خود را به صنایع کوچک ( شامل 94 درصد تولیدات) و 85 درصد تسهیلات را به صنایع بزرگ که تولیدات اندکی از کشور را شامل می شود، اختصاص می دهند. 
وی در پایان با بیان اینکه نظام توزیع کشور سنتی است، گفت: برپایی نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه تولیدات ملی باید با هدف شناخت نیازهای مشتریان و برقراری ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده باشد. 
** پرسش از اخلاق اقتصادی در گرو ثبات، امنیت و شفافیت در اقتصاد است 
«ساسان شاه ویسی» استاد دانشگاه نیز در ادامه نشت راهکارهای تحقق اشتغال و تولید بر مبنای سیاست های اقتصاد مقاومتی، درباره نبود اخلاق اقتصادی و تخریب برخی از تولیدکنندگان توسط دیگر تولیدکنندگان، گفت: وقتی می توان درباره اخلاق در اقتصاد سخن گفت که زیرساخت های متناسب و متعارف در جامعه وجود داشته باشد. 
وی افزود: وقتی امنیت، ثبات و شفافیت در اقتصاد وجود نداشته باشد پرسش از اخلاق اقتصادی امکان پذیر نیست و بحث چالش در اقتصاد مطرح می شود و تولیدکنندگان اقدام به تخریب یکدیگر در فضای مجازی می کنند. 
شاه ویسی تاکید کرد: تا زمانی که انحصارات، رانت برطرف نشود و یا گمرک و بانک مرکزی هر کدام به شکل جداگانه ای بخشنامه صادر کنند و رویکردهای خاص با رویکردهای دولتی و حاکمیتی همسو نباشد نمی توان انتظار داشت که تولیدکنندگان اخلاق اقتصادی را رعایت کنند. 
وی درباره برپایی نمایشگاه تولیدات ملی گفت: برپایی چنین نمایشگاه باید در جهت شناساندن ذائقه مصرف کننده و آشنایی مصرف کنندگان با کالاهای ایرانی باشد. 
این استاد دانشگاه گفت: نمایشگاه ها باید دانشی تر و علمی تر و مردمی تر و مبتنی بر اقتصاد مردم باشد. 
نخستین نمایشگاه جامع تولیدات ملی از 14 تا 19 تیرماه به مدت شش روز در بوستان گفت‌وگو و مرکز نمایشگاههای بین المللی شهرداری تهران برگزار شده است.
این نمایشگاه در سه بخش مواد غذایی، پوشاک و صنایع دستی فعالیت دارد و شرکت کنندگان در این نمایشگاه با 20 درصد کمتر از قیمت بازار محصولات خود را ارائه می کنند.