صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فتحعلی محمدزاده، معاون فنی سازمان صنایع کوچک

مزیت سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی

براساس ماموریتی که به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی واگذار شده است، شهرک‌های صنعتی باید آنقدر جذاب باشند که مورد اقبال و انتخاب سرمایه‌گذاران قرار گیرند...
در واقع استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید برای متقاضیان امر تولید در مقایسه با خارج از این مناطق دارای مزیت‌های بسیار باشد تا سرمایه‌گذاران، راه‌اندازی کارخانه در این مناطق را ترجیح دهند. زمین رایگان و دریافت سند یکی از امتیازاتی است که سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی از آن برخوردار می‌شوند، در حالی که سرمایه‌گذاران در اراضی ملی خارج از شهرک‌ها نمی‌توانند تملک داشته باشند.
یکی دیگر از مزایای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی است. واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی 7 سال معافیت مالیاتی دارند و این معافیت در مناطق محروم به 13 سال می‌رسد. یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کوتاه بودن مسیر راه‌اندازی کارخانه‌هاست.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بنابر تکالیف قانونی خود مسیر راه‌اندازی کارخانه‌ها در این شهرک‌ها را تسهیل کرده، به نحوی که برای تاسیس کارخانه در این نواحی نیازی به استعلام و مجوز از نهاد و ارگان خاصی نیست، در حالی که برای تاسیس کارخانه در نواحی خارج از شهرک‌های صنعتی دریافت حداقل 16 استعلام و مجوز الزامی است. زیرساخت‌های آماده همچون برق، آب، گاز و جاده که تا پشت در واحد صنعتی بدون هزینه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، یکی دیگر از امتیازات شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. می‌دانیم که تامین این زیرساخت‌ها در نواحی غیر از شهرک‌های صنعتی در صورت میسر بودن چه هزینه سنگینی برای سرمایه‌گذاران دارد.
در یک کلام شهرک‌های صنعتی جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در امر تولید دارند و این جذابیت با بسته‌های تشویقی حمایت از تولید پررنگ‌تر شده است. بنابراین تداوم رشد سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها برای اقتصاد کشور امری قابل پیش‌بینی و مفید است.