صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

دریافت مالیات از کسب و کارهای اینترنتی

رئیس سازمان امور مالیاتی از شناسایی ١١ هزار شرکت فعال در فضای مجازی خبر داد و گفت: بررسی موضوع دریافت...
گروه تجارت و توزیع
مالیات از این شرکت‌ها آغاز شده است و دستورالعمل آن طی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، سید کامل تقوی‌نژاد درباره دریافت مالیات از رانندگان اسنپ در دفترخانه‌ها در زمان فروش خودرو اظهار کرد: به تازگی ١١ هزار شرکت را در فضای مجازی شناسایی کردیم که بر اساس نوع فعالیت‌شان مشمول مالیات خواهند شد.وی با بیان اینکه تاکنون از اسنپ مالیات نگرفته‌ایم، تصریح کرد: اگر دریافت خدمات باشد مالیات
 ارزش افزوده خواهد بود و در صورتی که درآمد کسب کنند به عنوان شرکتی که فعالیت می‌کند به آن مالیات تعلق می‌گیرد. طبق آنچه سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید همه درآمدها مشمول مالیات می‌شوند و درآمدهای حاصل از تجارت الکترونیک نیز از این درآمدها مستثنا نیست. با این وجود دریافت مالیات از کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های مجازی در حالیست که در کشورهای توسعه‌یافته مشوق‌های مالیاتی مشمول این نوع کسب و کارها می‌شود و دولت از این طریق از کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کند.
از سویی طبق قانون شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند و به باور کارشناسان، اگر مقصود از دریافت مالیات از شرکت‌های مجازی (که عمدتا فعالیت‌های دانش‌بنیان هستند)، باشد کاملا خلاف قانون است. به اضافه اینکه طی سال‌های اخیر همت مسئولان و تلاش دولتمردان بر این بوده که دامنه فعالیت‌های مجازی و دانش‌بنیان گسترش پیدا کند و برای این امرمشوق‌هایی نیز برای این مدل کاسبی‌ها در نظر گرفته شد.
 بر این اساس دریافت مالیات از این کسب‌وکارها چند موضوع اساسی را مطرح می‌کند. 1. دریافت مالیات از این نوع کسب‌وکارها تا چه اندازه در انگیزه و کار این بنگاه‌های مجازی تاثیر خواهد گذاشت؟ 2. دریافت مالیات از این بنگاه‌ها در روند توسعه و گسترش این نوع فعالیت‌ها چه تاثیری دارد؟