صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان:

معضلات فرهنگی،مهمترین مانع برای مشارکت‌های اجتماعی جوانان است

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: خوشبختانه قانون و سیاست‌های خوبی در حوزه تشکل‌های اجتماعی در کشور وجود دارد اما مهمترین مانع برای مشارکت‌های اجتماعی جوانان،معضلات فرهنگی در کشور است.
رضا حجتی شامگاه گذشته در نخستین سلسله نشست‌های جوانان در خانه جوانان همدان با ارائه تعریفی از واژه مشارکت‌های اجتماعی اظهار کرد: این مفهوم به معنای اقدامات و کارهای غیردولتی سازمان‌یافته توسط مردم است که در جامعه بروز پیدا می‌کند.
وی این سازمان‌ها را به دو دسته سازمان‌های متشکل غیردولتی انتفاعی و غیرانتفاعی و سازمان غیردولتی سیاسی و غیرسیاسی(اجتماعی) تقسیم کرد وگفت: اگر این تشکل‌ها هم‌راستا و هدفمند حرکت کنند، مشارکت‌های اجتماعی به هدف خود که ارتقای سطح اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه است، خواهد رسید.
حجتی با ارزیابی تفاوت جوامع ارگانیک و مکانیک تصریح کرد: ایران اسلامی باید بتواند همانند یک جامعه قوی و ارگانیک به مشارکت نهادمند اجتماعی دست یابد. دستیابی به این مهم با فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و پویایی جوانان خلاق و مسئولیت‌پذیر امکان‌پذیر است.
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: مسائل جوانان به عنوان مهمترین مباحث در کشور باید مطرح شود تا جوانان دیده شوند و این هدف بدون مشارکت جوانان در همه عرصه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها آنان میسر نخواهد شد.
وی با اشاره به وجود ۱۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد جوانان در کشور خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم که مشارکت اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم و گسترش دهیم.
حجتی تصریح کرد: سمن‌ها جوانان در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۹ سال فعالیت می‌کنند که این گروه‌ها همان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد هستند و در واقع مجوز فعالیتشان را به طور موقت از طرف وزارت ورزش و جوانان - که پیش از این توسط سازمان ملی جوانان صادر می‌شد- دریافت می‌کنند و این افراد بعد از گذراندن پروسه ۵ تا ۱۰ ساله توانمندسازی می‌توانند مجوز دائم فعالیت خود را از وزارت کشور دریافت کنند.
وی ادامه داد: فرصت استثنایی جوانی که ویژگی آن انرژی بسیار و آرمان‌خواهی است، می‌تواند تبدیل به سرمایه‌ای برای ساختن ایران شود بنابراین باید کمک کنیم چنین فضایی برای جوانان فراهم شود.
حجتی تاکید کرد: موظف شدیم و تعهد داریم به مردم دروغ نگوییم و نگفته‌ایم و اگر می‌خواهیم فرهنگ کارهای گروهی در کشور رواج پیدا کند، باید صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهیم.اعتماد، ایجاد مسئولیت‌پذیری می‌کند و مشارکت اجتماعی هم تبدیل به سرمایه‌گذاری می‌شود. در مجموع اعتماد اجتماعی اینگونه وجود می‌آید که مردم به آینده امیدوار باشند و اینکه ما به هم دروغ نگوییم.
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان دربخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که مشارکت اجتماعی را در جامعه نهادینه کنیم و گسترش دهیم اما تمامی امور بر عهده دولت نیست و اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید همه خود را در برابر امور وطنمان مسئول بدانیم.
وی با اشاره به اهمیت رشد سازمان‌های مردم نهاد جوانان اظهار کرد: این سازمان‌ها فرصتی موثر و مغتنم برای گسترش مشارکت نهادمند اجتماعی جوانان و ارتقای دانش و مهارت‌های ارتباطی آنها با هدف دستیابی به سطح مناسبی از توسعه در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند بنابراین دولت‌هایی که به دنبال توسعه ملی پایدار هستند، تلاش می‌کنند البته ناگزیرند تا بهره‌مندی از خلاقیت و توان جوانان را روش‌مند و نهادینه سازند.
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه متأسفانه در بهترین حالت به ازای هر ۲۰ هزار جوان ایرانی یک تشکل وجود دارد،تاکید کرد: این نقیصه باید به شایستگی جبران شود این در حالیست که در کشورهای پیشرفته به ازای هر ۱۰۰ نفر یک سمن وجود دارد.
حجتی افزود: یکی‌ از معیارهایی‌ که‌ کشورهای‌ توسعه‌یافته‌ را از کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌ مجزا می‌کند، فرهنگ‌ گروهی‌ کار کردن‌ است‌؛ به طوری‌که در کشورهای‌ توسعه‌ نیافته‌، افراد علاقه‌ای‌ به‌ فعالیت‌های‌ گروهی‌ ندارند و همین‌ امر سبب‌ می‌شود علیرغم صرف‌ انرژی‌ بیشتر کارها با کیفیت‌ پایین‌تری انجام‌ شود.
وی تصریح کرد: بر اساس اعلام منابع رسمی ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور باز است که نشان می‌دهد ما در ارتباطات اجتماعی با مشکل مواجه هستیم و مشارکت‌های اجتماعی پایین است؛ در حالی‌که وقتی مشارکت بالا باشد، نزاع کاهش پیدا می‌کند.
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه شناخت آسیب‌های اجتماعی با همکاری سمن‌ها به سلامت و امنیت جامعه کمک می‌کند، گفت: مشکلات متعددی مبتلابه جامعه است و فعالان اجتماعی می‌توانند با شناخت این آسیب‌ها، موضوع فعالیت‌های خود را در مسیر رفع این مشکلات جهت‌دهی کنند.
وی با تأکید بر توسعه مشارکت‌های مردمی اظهارکرد: جامعه پرتوان و فعال، دولت پرتوان ایجاد می‌کند و از آنجا که وزیر ورزش و جوانان تأکید ویژه‌ای بر فعال‌سازی حوزه مشارکت‌ها کرده است. استان همدان نیز جزو استان‌های طراز اول کشور در حوزه جوانان و سمن‌ها محسوب می‌شود.
در پایان این مراسم با حضور رضا حجتی از رفاه کارت جوانان رونمایی و از سمن‌های برتر استان همدان در حوزه جوانان تجلیل شد.