صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شاخص کل فرابورس ایران ه مرز کانال 900 واحدی رسید

آیفکس در قبای سبز با معاملات این هفته خداحافظی کرد

شاخص کل فرابورس ایران آخرین روز کاری هفته را با سبزپوشی پشت سر گذاشت و تحت تاثیر مثبت از جانب نماد «میدکو» با بیش از 2 واحد رشد به مرز کانال 900 واحدی رسید.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس ایران در آغاز مبادلات امروز حدود 4 واحد افزایش را تجربه کرده و طی فرازوفرودهایی در نهایت این نماگر بیش از 2 واحد رشد کرد تا در ارتفاع  899 واحدی دادوستدهای روز جاری را پشت سر گذارد. 
در تاریخ 15 تیرماه 1396 علاوه بر اینکه بیش از 226 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر یک هزار و 185 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران نقل‌وانتقال یافت، شاهد گشایش نماد، بازگشایی و توقف چندین نماد معاملاتی نیز بودیم.
بدین ترتیب نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام شرکت نفت پاسارگاد با عنوان «شپاسح» بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت گشایش یافت. در ادامه نماد «غصینو» و نماد معاملاتی اوراق رهنی بانک مسکن در روز جاری بازگشایی شدند. دو نماد «تابان» و «بپاس» نیز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز یکشنبه 18 تیرماه، در پایان مبادلات امروز متوقف شدند.
همچنین دو نماد «بالاس» و «شلیا» تا سقف 5 واحدی بیشترین میزان افزایش قیمتی را به ثبت رساندند در حالی که نمادهای «بساما»، «وگستر» و «تلیسه» عنوان بیشترین کاهش قیمت را به دوش کشیدند.
در روز میانی تیرماه بیش از 103 میلیون سهم در بازارهای اول و دوم دست به دست شد که ارزشی نزدیک به 294 میلیارد ریال را رقم زد. در این میان نماد «ذوب» با دادوستد افزون بر 25 میلیون سهم به ارزش نزدیک به 18 میلیارد ریال بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص داد. بالاترین ارزش مبادلات نیز در اختیار نماد «بالاس» متعلق به شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن با ارزش 39 میلیارد ریال بود قرار گرفت.
در همین حال نمادها «لکما» و «کیسون» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در سه تابلو الف، ب و ج بازار پایه در اختیار گرفتند؛ در مجموع سهامداران شاهد مبادله بیش از 119 میلیون سهم به ارزش افزون بر 147 میلیارد ریال در این بازار بودند.
امروز در جریان بازار تعداد 95 هزار و 456 ورقه تسهیلات مسکن بین خریداران و فروشندگان دست به دست شد که اوراق تسه بهمن‌ماه95 با بیشترین قیمت و امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه93 با کمترین قیمت دادوستد شدند. تسه‌های ماه جاری نیز به لحاظ حجم و ارزش مبادلاتی در صدر تابلو تسهیلات مسکن ایستادند.
در نهایت 2 میلیون و 660 هزار ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 43 میلیارد ریال در تابلو ETF نقل‌وانتقال یافت و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در آخرین روز مبادلاتی این هفته میزبان دادوستد 21 هزار سهم به ارزش یک میلیارد و 320 میلیون ریال بود.