صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کیوان کاشفی در مراسم روز ملی صنعت و معدن کرمانشاه مطرح کرد

نظام بانکی، بزرگ‌ترین چالش دولت آینده

به گفته کیوان کاشفی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور تأمین منابع مالی و به‌ویژه نظام بانکی کشور است.
 
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازپایگاه خبری اتاق ایران،  رئیس اتاق کرمانشاه در آئین تجلیل از صنعتگران و معدن کاران نمونه استان کرمانشاه گفت: در حوزه اقتصادی و تولید کشور چند مشکل اساسی داریم که باید قبول کنیم حل همه آن‌ها به این سادگی امکان‌پذیر نیست و به زمان نیاز دارد.
کاشفی ادامه داد: از مهم‌ترین این مشکلات تأمین منابع مالی و به‌ویژه نظام بانکی کشور است. سیستم بانکی بزرگ‌ترین چالش در دولت آینده خواهد بود و حتماً نیاز به یک جراحی دارد که زمان‌بر و دشوار است.
کاشفی بهره‌وری پایین را از دیگر مشکلات برشمرد و یادآوری کرد: طی دهه‌های گذشته نرخ بهره‌وری کشور ثابت بوده والبته چند سالی هم به‌شدت تنزل پیدا کرد. اکنون دوباره با روند رشدی که به‌وجود آمده نرخ بهره‌وری هم بهبود یافته است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تولید در کشور ما گران است، زیرا هزینه‌های سرباری مانند مالیات و بیمه را داریم.
رئیس اتاق کرمانشاه بابیان اینکه رفع این مشکلات از سوی دولت و مجلس مدام پیگیری می‌شود، تاکید کرد: ما هم در بخش خصوصی روزی نیست که در مورد این مشکلات جلسه نداشته باشیم، اما باید بدانیم همه این مشکلات یکجا حل نمی‌شود و با انتقاد و دعوا راه به‌جایی نمی‌بریم. باید عاقل و اندیشمند باشیم و با رایزنی پیشنهاد‌هایی که داریم به دولت ارائه کنیم. به‌جز این راهی برای حل مشکلات نداریم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران به ارائه چند راهکار پرداخت که می‌تواند باوجوداین مشکلات از مشکلات بخش تولید و صنعت بکاهد. او گفت: در درجه اول باید آگاهی خود را ابتدا نسبت به اقتصاد کلان کشور و سپس به حوزه فعالیتی که داریم، بالا ببریم. راه دیگر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و تعامل با آن‌ها است. به‌علاوه نباید ارتباط خود را با دنیای خارج و بین‌الملل قطع کنیم و باید با آن‌ها تبادل اطلاعات داشته باشیم. نباید تعاملات بین‌المللی و بازاریابی را هزینه بدانیم.
کاشفی افزایش بهره‌وری و حفظ روحیه را از دیگر مواردی دانست که صنعتگران باید به آن توجه داشته باشند. وی تاکید کرد: همه این راهکارها باید از سوی خود تولیدکنندگان اجرا شود. 
ایجاد 130 هزار شغل در شهرک‌های صنعتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد 130 هزار شغل در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال جاری خبر داد.
علی یزدانی با اشاره به بازدیدی که طی 9 ماه اخیر از بیش از 420 شهرک و ناحیه صنعتی کشور صورت گرفته، گفت: برخی از درصدهای بالایی که در خصوص تعطیلی واحدهای صنعتی در شهرک‌ها اعلام می‌شود، منطقی نیست.
وی ادامه داد: میزان تعطیلی واحدها در شهرک‌های صنعتی مختلف متفاوت است، در برخی شهرک‌ها واحدها سه نوبت‌کار می‌کنند و در برخی تا 30 درصد هم تعطیلی واحدها را داریم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به بهبود وضعیت واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، تأکید کرد: درصد تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها از حدود 20 درصد سال گذشته به 14.5 درصد کاهش پیداکرده است.
یزدانی اظهار کرد: به‌علاوه در سال گذشته علی‌رغم همه محدودیت‌هایی که داشتیم 4 هزار و 31 مورد قرارداد جدید در شهرک‌های صنعتی کشور بسته شد و در دو ماهه امسال نیز رشد 47 درصدی انعقاد قراردادها را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.
به گفته این مسئول، در سال 96 حدود 305 واحد جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود امسال 130 هزار شغل مستقیم در حوزه شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد شود.
یزدانی بر لزوم توجه به صنایع معدنی هم تاکید داشت و گفت: ایران از نظر تنوع ذخایر جزو 10 کشور و از نظر میزان ذخایر جز و 15 کشور اول دنیا است، اما متاسفانه سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی کشور کم است.
وی به وضعیت صنایع کوچک در کشور هم اشاره کرد و گفت: 96 درصد صنایع کشور کوچک و متوسط هستند و صنایع بزرگ فقط سهم چهاردرصدی و معادل 3 هزار و 500 واحد دارند.
یزدانی از حمایت‌هایی که برای رونق واحدهای صنعتی شهرک‌ها در نظر گرفته‌شده هم یاد کرد و افزود: سال گذشته واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی حدود 400 میلیارد تومان مشمول جرائم شده بودند که تا 90 درصد برای آن‌ها تخفیف بخشودگی در نظر گرفتیم.
وی بابیان اینکه این سیاست‌های حمایتی در سال جاری هم ادامه دارد، یادآوری کرد: علی‌رغم اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌ها هیچ ردیف بودجه‌ای جز موارد خاص در بودجه کشور ندارد، اما امسال برای حمایت از تولیدکنندگان در 80 درصد از اراضی شهرک‌های صنعتی کشور هیچ افزایشی در قیمت حق انتفاع نداشتیم.
یزدانی افزود: به‌علاوه ما همه قوانینی که در حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی داشتیم بازنگری کردیم و همه اختیارات را نیز به استان‌ها دادیم که بتوانند امور را بهتر پیش ببرند.
وی رسیدگی به مشکلات واحدها از طریق سایت بهین یاب را بخش دیگری از حمایت‌ها برشمرد و تصریح کرد: در سال جاری در مدت حدود سه‌هفته‌ای که این سایت  فعالیت خود را آغاز کرده 2 هزار و 372 واحد در آن ثبت‌نام کرده اند. تغییری که امسال ایجاد کردیم این است که واحدهای معدنی و اصناف هم می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.
یزدانی خاطرنشان کرد: البته مشکلات برخی از واحدها هم به این سادگی حل نمی‌شود، برخی از واحدها به تولید به‌روز، فنّاوری مدرن، رقابت و ایمنی بی توجهند و مشکلات آن‌ها به‌سادگی حل نمی‌شود.
وی پرداخت کمک‌هزینه برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و آموزش مدیران واحدهای صنعتی را نیز از دیگر برنامه‌های حمایتی برشمرد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور این سیاست‌های حمایتی را در راستای تأکیدات مقام رهبری بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های خود دولت دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنانشان بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط خصوصاً در روستاها تأکید داشتند.
یزدانی اظهار کرد: البته اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فقط محدود به قوه مجریه نیست و سایر قوا نیز باید مشارکت داشته باشند، برای مثال مجلس این اختیار را دارد که برای حمایت از تولید و اقتصاد کشور طرح دوفوریتی برای اصلاح قوانین تأمین اجتماعی، مالیات، بانکداری و کار ارائه کند.
وی گفت: اینکه برخی فقط نقد و تخریب کنند هیچ سودی ندارد، بلکه همه باید با همکاری هم برای حل مشکلات کشور دست‌به‌دست هم دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بابیان اینکه دولت برای کرمانشاه برنامه ویژه‌ای دارد و این استان را به طور خاص دیده است، تأکید کرد: ازجمله این برنامه‌ها رونق تولیدی‌های پوشاک خصوصاً در روستاها و همچنین توجه به ظرفیت سنگ‌های نیمه قیمتی است.
وی همچنین با اشاره به بازدیدش از شهرک صنعتی روانسر و جوانرود، اظهار کرد: برای حمایت از این شهرک‌ها مقررشده تا 75 درصد تخفیف برای واگذاری اراضی در نظر گرفته شود و برای افراد نخبه 10 درصد دیگر به این میزان اضافه شود.
یزدانی گفت: برنامه‌هایی هم برای تکمیل زیرساخت‌ها و طرح توسعه شهرک صنعتی روانسر طی سه ماه آینده در نظر گرفته‌شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شهرک صنعتی زاگرس کرمانشاه هم یاد کرد که با بیش از هزار هکتار وسعت زیرساخت‌های آن در حال تکمیل است و اکنون بیش از 11 میلیارد تومان پروژه زیرساختی در این شهرک در دست اجرا است و قرار است تا سقف 20 میلیارد تومان نیز در این شهرک هزینه شود.
وی در پایان از وجود هزار واحد صنعتی در استان کرمانشاه یاد کرد که حدود 24 درصد آن‌ها دچار رکود هستند و این عدد در شهرک‌های صنعتی حدود 34 درصد است.
صنعت، پیشانی اقتصاد کشور است
رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه اظهار کرد: مطرح کردن مسائل و مشکلات حوزه صنعت و معدن نباید به یک روز یا هفته خاص محدود شود.
جهانبخش شکری ‌ادامه داد: این روز یک بهانه برای گرد هم آمدن است و ما انتظار داریم مسئولان در تمام‌روزهای سال شنوای مسائل و مشکلات صنعتگران و معدن کاران باشند.
شکری صنعت را پیشانی اقتصاد کشور برشمرد و افزود: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور حل شود، معیشت مردم بهبود یابد و مشکل بیکاری حل شود، ابتدا باید به بخش صنعت توجه کنیم.
رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه اصلاح قوانین و حذف مقررات دست و پاگیر را ازجمله راه‌های کمک به بخش صنعت دانست و یادآوری کرد: امیدواریم دولت در دوره جدید فعالیت خود به این موارد توجه داشته باشد.
در پایان این مراسم از تعدادی از افراد فعال در عرصه صنعت و معدن استان کرمانشاه تجلیل شد.