صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کل گمرک:

حجم واردات کالای ته‌لنجی و کوله‌بری ۴.۲میلیارد دلار شد

رئیس کل گمرک با اشاره به آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره میزان قاچاق اعلام کرد: قاچاق ته‌لنجی و کوله‌بری در حدود ۴.۲ میلیارد دلار بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، مسعود کرباسیان با بیان این مطلب افزود: در گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز رقمی در حدود ۳ میلیارد دلار کالای مسافری در سال گذشته به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: ورود کالاهای قاچاق مسافری اجتناب ناپذیر است زیرا مسافران همراه خود کالاهای محدودی وارد می کنند که نمی توان جلوی آنها را گرفت البته در مناطق آزاد مجوز خرده فروشی صادر شده است که این موضوع خود عاملی برای مجاز بودن واردات کالای قاچاق به صورت مسافری است.
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و ارتباط آن با ۱۵ کشور دنیا، گفت: لازم است زیرساخت های لازم برای عبور محموله های ترانزیتی با کمترین معطلی از گمرکات کشور فراهم شود.
کرباسیان با تاکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت محموله های ترانزیتی موجود در گمرکات، افزود: بسیاری از کشورهای همسایه چشم تجاری خود را به مسیر ایران دوخته اند و اگر زیرساخت های لازم در کشور ما وجود نداشته باشد به طور حتم کشور دیگری را برای مسیر ترانزیت خود انتخاب خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران به عنوان سرمایه و ثروتی بی نظیر است، تصریح کرد: برای تسهیل شرایط عبور و مرور محموله های ترانزیتی از خاک ایران افزایش ساعات کار گمرک، بیشتر شدن تعداد نیروهای متخصص و همچنین افرایش دستگاه های ایکس ری در دستور کار قرار دارد.
مقابله با معطلی محموله‌های ترانزیتی در گمرک
کرباسیان با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته بهترین راه برای کاهش زمان معطلی محموله های ترانزیتی را عبور ندادن برخی از کالاها از دستگاه ایکس ری می دانند، گفت: لزومی ندارد که همه کالاها از دستگاه ایکس ری گذشته و باز هم تفتیش شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما بیشترین تعداد دستگاه ایکس ری در میان کشورهای آسیایی را داشته از این رو با اطمینان می توان گفت که قاچاق کالا از مبادی رسمی غیر ممکن است از این رو برای کاهش زمان معطلی محموله های ترانزیتی باید روند بازرسی کالاها را تسریع کنیم.
رئیس کل گمرک، با بیان اینکه تفتیش تک به تک کالاهای وارداتی معطلی بسیاری برای محموله های ترانزیتی ایجاد می کند، تصریح کرد: در صورت ادامه روند فعلی کشورهای همسایه به دنبال مسیر دیگری غیر از ایران برای عبور ترانزیت خود خواهند بود.
کرباسیان ادامه داد: کشورهایی همچون پاکستان در تلاش برای سرمایه گذاری جهت اخذ فرصت ترانزیت بین المللی و ربودن گوی سبقت از ایران در این زمینه هستند.
وی از هماهنگی گمرک با سازمان بنادر برای استقرار دستگاه ایکس ری پرسرعت در مبادی ورود و خروج کشور خبر داد و تصریح کرد: با نصب این دستگاه ها بسیاری از دغدغه ها مرتفع خواهد شد.