صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

برابری حقوق زن و مرد باید محقق شود

معاون توسعه منابع انسانی و امور استان های مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: برابری حقوق زن و مرد، باید پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در کشور محقق شود.
 به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا از روابط عمومی کنگره بین المللی حقوق ایران،‌ زهرا اربابی افزود: بنابر اصل بیستم قانون اساسی زن و مرد به ‌طور یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. 
وی تصریح کرد: همچنین اصل بیست و یکم قانون اساسی معطوف به حقوق زن است و بر اساس این اصل ، برابری زن و مرد در قانون اساسی کشور به کرات مطرح شده است، بنابراین باید پس از چهار دهه این موضوع محقق شود چون تحقق مطالبات زنان باعث احقاق بخشی از عدالت اجتماعی در جامعه می ‌شود.
وی ضمن اشاره به جایگاه بانوان در منشور حقوق شهروندی گفت: از موضوعاتی که در کنگره بین المللی حقوق ایران مورد بررسی قرار می گیرد، حقوق بانوان در قبال کار برابر با مردان است که این مهم صریحا در ماده 83 منشور حقوق شهروندی مشخص شده است.
معاون توسعه منابع انسانی و امور استان های مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: یکی دیگر از برنامه های این کنگره بررسی ماده 11 منشور حقوق شهروندی است که در آن اشاره می شود؛ زنان حق ‌دارند در سیاست‌ گذاری، قانون ‌گذاری، مدیریت، اجرا و نظارت، مشارکت فعال داشته باشند و تاثیرگذار باشند و بر اساس موازین اسلامی از فرصت‌ های اجتماعی برابر برخوردار شوند.
وی اظهارکرد: در صورتی که زنان به مسائل حقوقی واقف باشند می توانند در زمان های مختلف و در عرصه های داخلی و بین المللی سربلند بیرون بیایند و در این صورت است که می توانند سفیران حقوق ایرانی و اسلامی باشند.
اربابی با اشاره به منشور حقوق و تکالیف زنان و خانواده و با بیان اینکه این منشور از قوانین جامع و بی بدیل حوزه زنان است گفت، طرح حمایت حقوق و مسئولیت زنان در عرصه های داخلی و بین المللی خوشبختانه تبدیل به قانون شد که بیشترین رای را در مجلس به خود اختصاص داد و این نشان می دهد که اگر مردان یک کشور در موضوع یک قانون توجیه شوند حتی اگر آن موضوع در خصوص زنان باشد ابایی ندارند که به آن رای دهند. 
وی ادامه داد: ما به این قانون افتخار می کنیم و باید تلاش کنیم که هر کدام در مسئولیتی که داریم آن را اجرایی کنیم.
اربابی ابراز امیدورای کرد در آینده نزدیک وعد‌ه ‌های رئیس ‌جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه افزایش حضور زنان در سمت‌ های مدیریت کلان محقق شود. 
وی اضافه کرد: چندی پیش معاون رئیس‌ جمهوری در امور زنان و خانواده بر اساس رایزنی‌ های انجام شده از حضور سه وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم خبر داد و اکنون نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی نیز درباره احقاق مطالبات زنان در کابینه دولت دوازدهم در تلاش هستند. 
نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی و با هدف تقویت نظارت و اجرای قوانین در راستای توانمندسازی و ارتقای کارآمدی دستگاه های اجرایی در زمینه حقوقی به همت مرکز همایش های بین المللی توسعه؛ 30 و 31 شهریورماه امسال در برج میلاد تهران، برگزار می شود.