صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی

برنامه تولید210میلیون جفت کفش ایرانی

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه ریزی برای تولید 95 میلیون مترمربع فرش ماشینی و 210 میلیون جفت کفش ایرانی در سال 96 خبر داد.
«افسانه محرابی» افزود: اکنون 9 هزار و 818 واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش صنایع نساجی و پوشاک فعال است.
وی افزود: این واحدهای صنعتی 11 درصد از کل بنگاه‌های فعال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد و ارزش صادرات محصولات آن در سال 1395 با محاسبه صادرات فرش دستباف بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار بود.
محرابی در باره سرمایه‌گذاری در این واحدها گفت: علاوه بر واحدهای زیاد صنفی که نقش بسزایی در اشتغال و تولید محصولات با ارزش‌ افزوده بالا دارند، میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این واحدها براساس ارقام موجود در پروانه‌ها، حدود90 هزار میلیارد ریال است و پنج درصد کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در کشور را شامل می‌شود.
وی درباره میزان اشتغال‌زایی این واحدها نیز گفت: این واحدها بالغ بر 290 هزار شغل صنعتی مستقیم معادل 13 درصد از اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که با توجه به اینکه فقط پنج درصد سرمایه‌گذاری‌های صنعتی مربوط به صنایع نساجی و پوشاک و 13 درصد از اشتغال صنعت را صنایع نساجی و پوشاک تشکیل می‌دهند، پتانسیل بالای اشتغال‌زایی این صنعت مشهود است.
به گفته محرابی، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تولید الیاف پلی استر امسال از 190 هزار تن در سال 1395 به 200 هزار تن می رسد و 220 هزارتن نخ فیلامنت پلی استر نیز برای تولید امسال هدف گذاری شده است.
مدیر کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت،معدن و تجارت اضافه کرد: درصورت رفع مشکلات بخش پلی اکریل امسال تولید الیاف اکریلیک از هفت هزار تن در پارسال به 50 هزار تن می رسد.
مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد سیاستگذاری‌ها و اقدام های لازم از طرف دولت، امکان توسعه صنایع نساجی و پوشاک کشور را در سطح استانداردهای جهانی فراهم می کند تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار موجب تامین ارز و توسعه یافتگی کشور شود.
بر اساس این گزارش، اکنون رتبه ایران در صادرات نساجی جهان 36، در صادرات پوشاک جهان 90 و در مجموع صنعت نساجی و پوشاک 59 است.
محرابی از نهایی شدن برنامه ساماندهی تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک برای رسیدن به اهداف سند راهبردی صنعت معدن و تجارت مانند حمایت از تولیدات رقابت‌پذیر داخلی و ارتقای سطح کمی و کیفی و افزایش رقابت‌پذیری محصولات خبر داد.
وی تحقق ساماندهی واردات به منظور کاهش تجارت غیررسمی را تنها با استقرار نظام قانونمند فعالیت واردکنندگان محصولات نساجی و پوشاک و ایجاد انسجام و یکپارچگی در مبادی مختلف وارداتی موثر دانست و گفت: با اصلاح نظام تعرفه‌ای می‌توان نظام تجاری را بهبود و ارتقا داد.
محرابی ارتقای سطح رقابت‌مندی کالاهای صادراتی و فراهم سازی زمینه‌های دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی را برای توسعه صادرات و شناسایی بازارهای جدید لازم دانست.
وی درباره برنامه‌های امسال بزرگداشت روز صنعت و معدن گفت: امسال در این روز سه واحد نمونه صنعتی در بخش نساجی و یک پیشکسوت نمونه معرفی خواهند شد.
به گزارش ایرنا، صنایع نساجی و پوشاک یکی از قدیمی‌ترین، بزرگترین و مهمترین صنایع جهان است که توانسته‌ با اشتغال‌زایی، ارزآوری و ارزش‌ افزوده بالا به‌ ویژه در بخش پوشاک در بیشتر کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا، نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی ویژه‌ای ایفا کند.
این صنعت، بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی، اشتغال و صادرات کشورهای درحال توسعه را به خود اختصاص داده‌است و نقش ویژه‌ای در توسعه این کشورها دارد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد صنایع نساجی و پوشاک با بیش از 800 میلیارد دلار صادرات، 6.5درصد از صادرات کالاهای صنعتی دنیا و 4.5درصد کل محصولات صادراتی جهان را به خود اختصاص داده‌ است. 
این صنعت در ایران با حدود 850 میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات بدون احتساب فرش دستباف 0.1 درصد از بازار جهان را پوشش داده است.