صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرپرست گروه آوازی تهران مطرح کرد

جزییات کنسرت وکاپلا با مهمانی فرانسوی

سرپرست گروه آوازی تهران (وکاپلا) که قرار است با یک مهمان فرانسوی اولین اجرای سال جدید خود را به صحنه ببرند، گفت که در کنسرت پیش‌رو قصد دارند یک استعداد جدید را معرفی کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل ازایسنا، میلاد عمرانلو درباره ایده دعوت از این رهبر فرانسوی برای اجرا در ایران، توضیح داد: من در جریان سفر سال قبل گروه آوازی تهران به فستیوال جهانی گروه‌های کُر روسیه با پروفسور «هانری پمپیدو» آشنا شدم و در مجمع جهانی رهبران گروه کر، او را ملاقات و بعد از آشنایی، رزومه‌اش را مطالعه کردم.
او ادامه داد: پمپیدو، مدرس کنسرواتوار ملی پاریس در رشته‌های رهبری کر، خوانندگی و موزیکولوژی است. در تماس‌هایی که بعد از این ملاقات با یکدیگر داشتیم، او برای حضور و اجرا در ایران ابراز علاقه کرد. من نیز دوست داشتم این اتفاق رخ دهد و از تجربه فردی تازه استفاده کنم. بنابراین از پاییز سال گذشته، رایزنی‌ها را آغاز کردیم و پمپیدو برای این سفر با سفارت فرانسه در ایران نامه‌نگاری کرد.
عمرانلو همچنین اظهار کرد: با جدی‌تر شدن این جریان، زمستان سال گذشته سالن را برای این اجرا رزرو کردیم. در ادامه، پروفسور پمپیدو آثار پیشنهادی خود را برای رپرتوار این کنسرت در اختیار ما گذاشت و ما نیز از میان آن آثار، تعدادی را انتخاب کردیم.
سرپرست گروه آوازی تهران در ادامه گفت: این رهبر فرانسوی ۱۴ تیرماه به تهران خواهد آمد و ما ۱۵ تیر، اولین تمرین خود را برگزار خواهیم کرد.
این موسیقیدان بیان کرد: من از سال ۹۳ به فکر همکاری با یک رهبر خارجی بودم که با حضور پروفسور «توماس کاپلین»، رهبر نروژی، در ایران و اجرای او در کنار گروه آوازی تهران، این کار به نتیجه رسید. هماهنگی با یک رهبر خارجی از نظر تنظیم زمان، کار بسیار سختی است و در نظر دارم سالی یک‌بار یا حداقل دو سال یک‌بار، چنین کاری را تجربه کنیم و فرهنگ خود را به دیگران معرفی کنیم. به این ترتیب، سطح موسیقی ما نیز رشد می‌کند.
او درباره قطعات اجرایی این کنسرت که قرار است ۲۲ تیرماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برای علاقه‌مندان به موسیقی کرال اجرا شود، توضیح داد: در این اجرا، آثار موسیقی کلاسیک از آهنگسازانی مانند موتزارت اجرا خواهد شد. همچنین قطعاتی فرانسوی در رپرتوار ما است که به نوعی تلاش‌مان برای تشکر از همکاری‌های سفارت فرانسه محسوب می‌شود. همچنین دو اثر از آهنگسازان ایرانی، یعنی لوریس چکناواریان و خود من اجرا می‌شود. قطعه‌ای که ساخته من است از مجموعه موسیقی فیلم «قندون جهزیه» انتخاب شده است. بقیه آثار این کنسرت را قطعات پاپ دهه ۷۰ میلادی و موسیقی جَز تشکیل می‌دهند.
سرپرست گروه آوازی تهران با بیان این‌که این گروه قصد دارد بعد از هفت سال، تجربه‌ای را که دوست داشته است، بار دیگر تکرار کند، گفت: ما به‌دنبال فرصتی بودیم که رپرتوار اجازه حضور نوازنده مهمان را در کنار گروه بدهد. در کنسرت پیش‌ رو، بهنام ابوالقاسم (نوازنده پیانو)، بابک صفرنژاد (نوازنده سازدهنی) و نیوشا بریمانی (نوازنده کمانچه) در کنار ما هنرنمایی خواهند کرد.
او توضیح داد: در قطعات فرانسوی به ساز پیانو نیاز داشتیم که بهنام ابوالقاسم آن را خواهد نواخت. در قطعاتی که به سبک پاپ نزدیک است، قرار است بابک صفرنژاد ما را همراهی کند. همچنین در نظر داریم یک قطعه آذری را اجرا کنیم که با سولونوازی کمانچه آغاز می‌شود و پایان می‌یابد که نیوشا بریمانی نوازندگی آن را برعهده دارد. 
این رهبر گروه کُر گفت: تمرکز ما در این اجرا روی موسیقی فولکور ایران نبوده، اما قطعه‌ آذری که قرار است اجرا شود، به علت نزدیکی فرهنگ ما با فرهنگ آذربایجان، حال‌وهوای محلی دارد. من برای این کنسرت در میان آثار آهنگسازان ایرانی جست‌وجوی زیادی کردم و از دوستانم خواستم که اگر می‌توانند برای این اجرا، قطعه‌ای را بنویسند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
عمرانلو با بیان این‌که قصد دارند از یک استعداد جوان در این کنسرت رونمایی کنند، اظهار کرد: ما استعداد جوانی را کشف کردیم که در کنسرت پیش‌ رو از آن رونمایی خواهیم کرد؛ کیا رکنی، جوان آینده‌داری است که چند اثر را با ما اجرا خواهد کرد.
او همچنین از برگزاری یک مسترکلاس با حضور هانری پمپیدو در زمان حضورش در ایران خبر داد.
رهبر گروه آوازی تهران در پایان اضافه کرد: من از اعضای گروه آوازی که شبانه‌روز تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم، زیرا معمولا اعضای گروه ما در کنسرت‌ها نت ندارند و آثار را حفظ می‌کنند که این کار، بسیار سخت است و به‌جز دانش موسیقیایی و تکنیک، به شور و شوق هم نیاز دارد که در اعضای این گروه وجود دارد. من همچنین از معاونت امور هنری وزارت ارشاد، رییس انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی برای همکاری و مساعدت‌های‌شان سپاسگزاری می‌کنم.
 در کنسرت پیش‌ رو اعضای گروه آوازی تهران در بخش سوپرانو شامل نازنین روستا، سلماز جوانبخت، پگاه عینک‌چی، پریسا دلفانی، در بخش آلتو شامل مهگل صفدری، یلدا نوری، صدف بهرام جاویدی، در بخش تنور شامل فرهاد خزری، علی مسیبی آلاشتی، نوید ناصحی‌فر، محمدرضا سیدی و در بخش باس شامل نوید یزدانیان، محمد حقیقی و فرزاد امیدی هستند.