صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

وقفه در اجرای مسکن اجتماعی

تفاهمنامه‌ای که روز گذشته بین بنیاد مسکن و بانک قرض الحسنه مهر ایران امضا شد،
مجتبی کاوه
به خودی خود بسیار حائز اهمیت بود، چرا که منابع مالی طرح‌های نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی را به شکل قابل توجهی افزایش داد، اما در حاشیه این نشست رئیس بنیاد مسکن در جمع خبرنگاران سخنانی درباره مسکن حمایتی مطرح کرد که می‌توان آن را به معنی وقفه در اجرای این طرح قلمداد کرد. 
علیرضا تابش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره آخرین تحولات طرح مسکن اجتماعی، گفت: معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نامه‌ای اعلام کرده است که منابع مورد نیاز طرح مسکن اجتماعی باید از یک جایی تامین شود. وی با اعلام اینکه دولت و بانک مرکزی تامین اعتبارات مسکن اجتماعی را تعهد داده‌اند، گفت: این طرح پس از تامین اعتبارات در نیمه نخست امسال اجرایی می‌شود. 
تابش اظهار کرد: پس از مصوبه اواخر سال گذشته دولت درباره مسکن اجتماعی، باید منابع مورد نیاز این طرح تامین می‌شد. وی ادامه داد: منابع مورد نیاز مسکن اجتماعی هم شامل 2400 میلیارد تومان تسهیلات، 160 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 300 میلیارد تومان مابه‌التفاوت سود سال اول است. وی با بیان اینکه مساله تامین منابع مالی در سازمان برنامه و بودجه نهایی شده است، تصریح کرد: معاون نظارت راهبردی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که منابع مورد نیاز طرح مسکن اجتماعی باید از یک جایی تامین شود. رئیس بنیاد مسکن یادآور شد: در جلسه‌ای که با نوبخت داشتیم، وی قول داده که منابع مالی بلاعوض در نیمه نخست امسال تامین شود. تابش بیان کرد: در جلسه دو شب قبل با دژپسند، معاون اقتصادی بانک مرکزی در این‌ رابطه نیز بر تعهد بانک مرکزی برای اجرایی شدن مسکن اجتماعی در نیمه نخست امسال تاکید شد. نکته قابل تامل اینکه با وجود نامه‌نگاری‌ها و مذاکرات و تاکید مسئولان مرتبط بر اجرای این طرح، هنوز محل تامین منابع اجرای طرح مسکن اجتماعی با گذشت 4 ماه از تصویب این مصوبه روشن نیست. مسئولان بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی در حالی از اجرای این طرح در نیمه نخست سال سخن می‌گویند که به نظر نمی‌رسد اراده جدی تا پایان این دولت برای اجرای طرح وجود داشته باشد و در دولت آینده نیز با توجه به احتمال تفکیک وزارت راه از مسکن باید منتظر سیاست‌های جدید و مدیران و متولیان جدیدی باشیم که چه بسا با این طرح مخالفند. گفتنی است بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن نیز طرح مسکن اجتماعی را به گونه‌ای که وزارت راه و شهرسازی آن را تصویب کرده، قابل اجرا نمی‌دانند و آن را طرحی فقط روی کاغذ می‌نامند. 
تفاهم بنیاد مسکن و بانک قرض الحسنه مهر ایران برای افزایش منابع مالی نوسازی خانه‌های روستایی
رویداد اصلی این نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای کمک به احداث و تکمیل مسکن روستایی با استفاده از منابع مالی بنیاد و این بانک بود. این تفاهمنامه، از سوی علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مرتضی اکبری مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به امضا رسید. با امضای این تفاهمنامه روستاییان علاوه بر دریافت تسهیلات 180 و 200 میلیون ریالی برای ساخت واحدهای مسکن روستایی، می‌توانند با معرفی‌نامه بنیاد مسکن برای تکمیل واحدهای خود از تسهیلات 80 و 150 میلیون ریالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز استفاده کنند. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: مجموع این تسهیلات 450 میلیارد ریال است و پرداخت تسهیلات آن با نرخ 4 درصد با بازپرداخت 36 تا 60 ماه برای حدود 2 هزار واحد مسکن روستایی در نظر گرفته شده است. علیرضا تابش، آورده بنیاد مسکن را در این تفاهمنامه 150 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز دو برابر آن را اختصاص می‌دهد تا مبلغ 450 میلیارد ریال تسهیلات براساس این تفاهمنامه به روستاییان پرداخت شود. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: برای استمرار پرداخت این تسهیلات به روستاییان پرداخت به‌موقع اقساط این تسهیلات ضروری است تا بنیاد مسکن بتواند در زمینه مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی در سطح کشور به وظایف خود عمل کند. مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در این مراسم گفت: پیش از این بانک مهر ایران در راستای حمایت از کارآفرینی، بهداشت و درمان و ازدواج، تسهیلات پرداخت می‌کرد اما با امضای این تفاهمنامه این بانک برای تکمیل واحدهای مسکن روستایی وارد این عرصه شد تا در مرحله نخست به 2 هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات پرداخت کند. مرتضی اکبری با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم به تعهدات خود در این تفاهمنامه عمل کنیم، افزود: سال گذشته بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران موفق شد 510 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 4 هزار و 500 میلیارد تومان با سود 3 و یا 4 درصد به واجدین شرایط 
پرداخت کند. 
وی اظهارداشت: امسال با 15 درصد رشد و با 900 تا یک هزار میلیارد تومان منابع مالی پیش‌بینی می‌کنیم بین 700 تا 800 هزار فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت شود. مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات‌مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پایان اظهارداشت: سال گذشته 50 درصد تسهیلات قرض‌الحسنه این بانک در حوزه کارآفرینی بوده است و این بانک طبق دستورالعمل بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات زیر 10 میلیون تومانی یک ضامن و بیشتر از آن را دو ضامن در نظر 
می‌گیرد.