صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علی بدری مطرح کرد

مزایده خانه ناصرالدین میرزا قانونی است

مدیر طرح پروژه احیا و مرمت خانه ناصرالدین میرزا می گوید: مزایده این خانه به دلیل تعلق به صندوق بازنشستگی کشوری که یک نهاد عمومی غیردولتی به شمار می رود، قانونی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، علی بدری در نشست خبری گزارش اتمام مرمت و احیای عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا اظهار کرد: از آنجایی که مالک این بنا «صندوق بازنشستگی کشوری» یک نهاد عمومی بوده و دارای بودجه دولتی نیست، برای انتقال مالکیت آن طبق قانون تجارت می تواند مزایده برگزار کند.
وی افزود: بند ج ماده 6 قانون حفظ آثار ملی مصوبه 1309 اشاره دارد که تملک و معامله بنای تاریخی بدون اجازه دولت ممنوع است اما مزایده، معامله نیست و مقدمه ای بر آن است.
بدری تاکید کرد: این بنا با نقشه های مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، برای یک فضای پذیرایی مرمت شده و موافقت اصولی آن اخذ شده است.
وی ادامه داد: کلیه مراحل مرمت از آغاز تا پایان با نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی انجام شده و حتی سازمان، یک کارشناس مقیم برای آن درنظر گرفته بود.
بدری خاطرنشان کرد: در آگهی منتشره مزایده از خریداران این خانه از صندوق بازنشستگی کشوری درخواست شده تا شماره ثبت و تاریخ ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور را با دستخط خود بنویسند تا بعدها بهانه ای برای کوچکترین تغییری در ظاهر و باطن بنا به دلیل بی اطلاعی از ثبت ملی بنا نداشته باشند.
** خریدار باید به میراث فرهنگی متعهد بدهد
مدیر عامل شرکت عمران و ساختمان سازه پی ریز که از شرکتهای وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بوده و مجری مرمت این خانه تاریخی بوده نیز گفت: صندوق بازنشستگی به دلیل اهمیت قائل شدن برای این بنای مهم تاریخی، تلاش کرد تا بهترین مشاوران حقوقی و پیمانکار را برای این امر در خدمت بگیرد.
محمد سجاد لنگری اضافه کرد: هدف صندوق از برگزاری مزایده پس از اتمام مرمت فقط به این دلیل است که گزینه بهتری برای بهره برداری انتخاب شود.
وی ادامه داد: ما مکلف هستیم طبق قانون و اخلاق، خریدار را قبل از تحویل به سازمان میراث فرهنگی ارجاع دهیم تا همه تعهدات لازم برای حفظ این بنا از وی اخذ شود.
** الگوی مرمت بنا معماری چهارصفه ایرانی با استحکام بخشی چوب
مدیر پروژه مرمت و احیا نیز گفت: این بنا پس از انقلاب در سال 1371درقبال بدهی های دولت به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد و اواخر دهه 70 قصد بهره برداری آن با توافق میراث فرهنگی انجام گرفت.
وحید افصحی تاکید کرد: در سال 90 مطالعات مرمت و احیای مجموعه به شرکت مهندس مشاور خورشید واگذار شد و طرح احیای مجموعه با استحکام منحصربفردی با محوریت تقویت سازه های موجود انجام شد.
وی ادامه داد: برخلاف استحکام بخشی های مرسوم خانه های تاریخی در ایران که از بتن و فلز کمک گرفته می شود ما فقط از چوب بهره گرفتیم.
افصحی گفت: از نظر معماری نیز این بنا از الگوی چهارصفه ایرانی بهره می گیرد که در تهران نظیرش را نداریم ولی در مناطق کویری مثل کاشان و نائین و زواره مرسوم است.
خانه ناصرالدین میرزا مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان صوراسرافیل، ناصرالدین میرزا، پ ۱۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.