صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

یک هفته همراه با معاملات تالار شیشه ای

افت ۳۲ واحدی شاخص کل

در معاملات کم رونق بورس تهران در هفته گذشته دماسنج بازار سرمایه نسبت به هفته قبلش ۳۲ واحد افت کرد اما شاخص آزاد شناور با رشد ۲۰۴ واحدی مواجه شد.
در سه روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی از تراز ۷۸ هزار و ۷۳۶ واحدی تا رقم ۷۸ هزار و ۷۰۴ واحدی پایین آمد و در نتیجه ۳۲ واحد نسبت به هفته گذشته افت کرد.
همچنین شاخص آزاد شناور که در تراز ۸۵ هزار و ۶۲۶ واحدی قرار داشت با رشد ۲۰۴ واحدی به رقم ۸۵ هزار و ۸۳۰ واحدی رسید.
علاوه بر این شاخص بازار اول ۱۰ واحد رشد و شاخص بازار دوم ۲۵۲ واحد افت داشت.
در اولین روز معاملات تالار شیشه‌ای در این هفته خودرویی‌ها نسبت به هفته گذشته شرایط بهتری را تجربه کردند و تعداد بیشتر نمادهای این گروه با رشد در قیمت پایانی مواجه شدند اما در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری روند چندان مطلوب نبود و اکثریت نمادها در این گروه شاهد افت در قیمت پایانی بودند.
موضوعاتی که درباره بانک‌ها و موسسات مالی واعتباری در این روزها رخ داده و بی‌اعتمادی تعدادی از سپرده‌گذاران بانکی را در پی داشته سبب شده که این جو منفی به نمادهای بورسی موسسات مالی و بانک ها هم کشیده شود و قیمت تعدادی از سهم های این گروه نیز روند کاهشی را در پیش گیرند.
در روز اول معاملات در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شرایط قیمت سهم‌ها رو به کاهش بود به طوری که تعدادی از پالایشی‌های این گروه در افت هر چه بیشتر دماسنج بازار تاثیر بسزایی داشتند اما در گروه قند و شکر شرایط تا حدودی متفاوت بود و اکثر نمادهای این گروه توانستند در قیمت پایانی رشد داشته باشند. به طوری که در تعدادی از نمادهای این گروه شاهد صف خرید بودیم.
در گروه فلزات اساسی در دومین روز معاملات تعداد زیادی از نمادها توانستند در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله از خود رشد نشان دهند اما نمادهای شاخص‌ساز و پرمعامله در گروه‌ خودرویی روند رو به کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند؛ هر چند که نمادهایی که حجم معامله آن‌ها در این گروه کمتر بود توانستند مقداری رشد را در قیمت پایانی خود تجربه کنند.
علاوه بر این قندی‌ها توانستند بار دیگر در مرکز توجه نوسان‌گیران بورس تهران قرار گیرند و به جز در یک نماد یک دست رشد کنند. در برخی از نمادهای این گروه صف خرید مشاهده می‌شود. در گروه سیمان، آهک و گچ، سیمان شرق از بیشترین حجم معامله برخوردار بود اما در نهایت نسبت به روز ماقبلش یک دهم درصد در قیمت پایانی افت کرد اما در نماد سیمان درود که از بیشترین ارزش معامله در این گروه برخوردار بود شاهد رشد حدود یک و نیم درصدی در قیمت پایانی بودیم.
در آخرین روز معاملات هفته در گروه فلزات اساسی نماد سهامی ذوب آهن اصفهان که حجم معاملات اش ۲۴ میلیون سهم بود و ارزش معاملات آن به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون بالغ می‌شد، روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کرد اما در عین حال نماد کالسیمین که بیشترین ارزش معامله در این گروه را داشت با نزدیک به پنج درصد رشد در قیمت پایانی مواجه شد. دیگر نمادها با حجم نسبتا بالای معامله در این گروه روند رو به رشد را در قیمت پایانی خود تجربه کردند هرچند که حجم این معامله این نمادها در بخشی از موارد حتی به ۰.۱ حجم معامله در نماد سهامی ذوب آهن اصفهان که بیشترین حجم معامله را دارا بود نمی‌رسید.
همچنین در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد ایران خودرو با ارزش معاملات حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بیشترین ارزش معامله در این گروه از آن خود کرد، اما در نهایت چیزی حدود یک درصد در قیمت پایانی سهم خود افت را تجربه کردند.