صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گوگل به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین رقابتی ۲.۷ میلیارد دلار در اروپا جریمه شد

اتحادیه اروپا به دلیل زیر پاگذاشتن قوانین رقابتی، گوگل را بیش از ۲.۷ میلیارد دلار جریمه کرد.
کمپانی گوگل به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست از سوی اتحادیه‌ی اروپا متحمل جریمه‌ای سنگین شد. غول جستجو به جرم زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست در کشور‌های اروپایی به پرداخت ۲.۷ میلیارد دلار ملزم شده است. این حکم در نتیجه‌ی تحقیقاتی صادر شده که ۷ سال به طول انجامیده است. براساس نتیجه‌ی اعلام شده اتحادیه‌ی اروپا نتیجه گرفته که گوگل در الگوریتم‌های جستجوی خود از موقعیت و تسلطش بر بازار سوءاستفاده کرده و کاربران را به سمت سرویس‌های خود سوق داده است. پس از تعیین جریمه‌ی یک میلیارد دلاری برای اینتل در سال ۲۰۰۹ میلادی، جریمه‌ی ۲.۷ میلیاردی گوگل رکوردشکنی کرده و بزرگ‌ترین پرونده‌ای است که کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در زمینه‌ی زیر پا گذاشتن قوانین آنتی تراست آن را به سرانجام رسانده است.
اصلی‌ترین دلیل و عاملی که باعث شده گوگل چنین جریمه‌ی سنگینی را متحمل شود، سرویس Google Shopping است که در واقع یک سرویس مقایسه‌ی قیمت در قالب سرویس جستجوی این کمپانی بزرگ است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کمیته‌ی آنتی تراست اتحادیه‌ی اروپا، گوگل در نتایج جستجوی خود را به گونه‌ای نمایش داده که در آن‌ها گزینه‌های Google Shopping با وجود داشتن ضعف، بالاتر از سایت‌های رقیب نمایش داده شده است؛ گوگل شاپینگ در زمینه‌ی مقایسه‌ی قیمت‌ها فعالیت می‌کند. اتحادیه‌ی اروپا با اشاره به گستردگی و محبوبیت استفاده از گوگل در کشور‌های اروپایی غول جستجو را متهم کرده که با استفاده از این نفوذ سعی در کنار گذاشتن رقبا دارد.
به عنوان بخشی از نتایج تحقیقات، گوگل ملزم شده تا تغییراتی را در الگوریتم‌های نمایش جستجوی سایت‌های مقایسه‌ای ایجاد کند تا از این‌رو این سایت‌ها و سرویس‌ها نیز از فرصت برابری در مقایسه با سرویس‌های خود گوگل در نتایج جستجو برخوردار باشند. در صورتی که گوگل از انجام تغییرات مورد نظر سر باز زده و آن‌ها را عملی نکند، در این صورت اتحادیه‌ی اروپا جریمه‌هایی نظیر دریافت ۵ درصد از درآمد روزانه از این طریق را تعیین کرده است.
البته اتحادیه‌ی اروپا به نقش مثبت سرویس‌های گوگل در زندگی کاربران اشاره کرده، اما در پایان این نکته را نیز متذکر شده که غول جستجو از موقعیت خود سواستفاده کرده و در سرویس جستجویش، نتایج مربوط به مقایسه‌ی کالاها را بالاتر از رقبا قرار داده و از این‌ طریق برای حذف رقبا به‌صورت ناعادلانه تلاش کرده است.
احتمالا گوگل در پاسخ به شکایت مطرح شده واکنش نشان داده است و درخواست تجدید نظر در حکم این پرونده را ارائه خواهد کرد. گوگل اعلام کرده که در مرحله‌ی اول ابتدا به دقت حکم کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا را بررسی کرده و سپس درخواست تجدیدنظر در حکم نهایی را نیز تقدیم اتحادیه‌ی اروپا خواهد کرد.
این تنها پرونده‌ی حقوقی نیست که گوگل را به خود درگیر کرده است. غول جستجو علاوه بر این پرونده درگیر پرونده‌های دیگری است که از مجموع آن‌ها می‌توان به شکایت مطرح شده بر علیه AdSense در کنار کشمکش‌های تولیدکنندگان گوشی‌هوشمند با این کمپانی را نیز اسم برد. اتحادیه‌ی اروپا این قدرت را دارد تا نزدیک به ۱۰ درصد از درآمد سالیانه‌ی گوگل را که بالغ بر ۹ میلیارد دلار می‌شود به عنوان جریمه در جریان بررسی هر پرونده دریافت کند. حکم ثبت شده طی روز اخیر را باید گشایشی برای سایر کمپانی‌ها خواند تا پرونده‌های خود را بر علیه گوگل به پیش ببرند.
تصمیم اتحادیه‌ی اروپا بار دیگر خشم کمپانی‌های آمریکایی نسبت به سیاست‌های اتحادیه‌ی اروپا برمی‌انگیزد. کمپانی‌های آمریکایی معتقدند که اتحادیه‌ی اروپا سیاست‌هایی را بر علیه کمپانی‌های فناوری آمریکایی پیش می‌برد. سال گذشته نیز اتحادیه‌ی اروپا در تصمیمی شاخه‌ی ایرلندی کمپانی اپل را به جرم فرار مالیاتی به پرداخت ۱۳ میلیارد دلار جریمه محکوم کرد. نزدیک به ۱۵ درصد از پرونده‌های آنتی تراست بررسی شده توسط اتحادیه‌ی اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ گریبان کمپانی‌های آمریکایی را گرفته است.