صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی:

اتحادیه سراسری کسب وکارهای اینترنتی مهرماه آغاز به کار می کند

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی از صدور مجوز تشکیل اتحادیه سراسری مرتبط با این کسب و کارها و آغاز به کار رسمی آن از مهر ماه خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، عادل طالبی با بیان اینکه مجوز تشکیل اتحادیه سراسری کسب وکارهای فضای مجازی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، اظهار داشت: ثبت نام برای رای گیری هیات مدیره درحال انجام است و از زمان اعلام فراخوان توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور، تاکنون بالغ بر ۳۰ نفر برای نامزدی در هیات مدیره این اتحادیه ثبت نام کرده اند.
وی با تاکید براینکه وزارت صنعت متولی تشکیل اتحادیه سراسری صنف کسب وکارهای فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: در ماه جاری رای گیری انتخاب اعضای هیات مدیره این اتحادیه برگزار و پیش بینی می شود که از مهرماه امسال این اتحادیه به صورت سراسری رسما کار خود را آغاز کند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی درباره مخالفت سازمان نظام صنفی رایانه ای با تشکیل این اتحادیه، گفت: جهت گیری سازمان نظام صنفی رایانه ای علیه این اتحادیه، از نظر قانونی درست نیست چرا که سازمان نظام صنفی رایانه ای متولی بخش سخت افزار و نرم افزار است و در خصوص حوزه کسب وکارهای اینترنتی تاکنون اقدام خاصی صورت نداده است.
طالبی با تاکید براینکه سازمان نظام صنفی رایانه ای بهترین نهاد نظام مند صنفی در حوزه سخت افزار و نرم افزار است، اضافه کرد: اما این سازمان در حوزه کسب وکارهای اینترنتی که فعالیت شان را با راه اندازی فروشگاههای اینترنتی از سال ۸۲ آغاز کرده اند، غفلت کرده و هیچ وقت ماهیت این کسب وکارها را نپذیرفته است.
وی توضیح داد: در آن زمان سازمان نظام صنفی رایانه ای، فروشگاه های اینترنتی را ملزم به ثبت شرکت نرم افزاری می کرد و به این روش، هویت قانونی به فروشگاههای اینترنتی می داد اما اتحادیه صنف کسب و کارهای اینترنتی می تواند به صورت مستقیم پیگیر حقوق فعالان این صنف باشد و صاحبان جواز کسب در این حوزه، می توانند به عضویت این اتحادیه دربیایند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به ماده ۳۲ قسمت دوم قانون نظام صنفی گفت: طبق این قانون، عضویت اعضا در نظام صنفی رایانه ای موجب سلب امتیازات قانونی از اتحادیه و مجامع امور صنفی نمی شود و به این ترتیب فروشگاههای اینترنتی می توانند از اتحادیه مجوز بگیرند.
طالبی با بیان اینکه دستور راه اندازی اتحادیه صنف کسب و کارهای اینترنتی از سوی اتاق اصناف وزارت صنعت داده شده است، خاطرنشان کرد: طبق آمارها، بالغ بر ۱۷ هزار شرکت مرتبط با کسب وکارهای اینترنتی، هم اکنون دارای نماد اعتماد الکترونیکی (E نماد) هستند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی با اشاره به اینکه ایجاد اتحادیه سراسری برای حمایت از صنف کسب وکارهای فضای مجازی است و تعارضی با فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای ندارد، گفت: صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در تعامل با سازمانها و ادارات مختلفی همچون اداره مالیات و قوانین مالکیت معنوی، با مشکلات متعددی روبه رو هستند که ایجاد اتحادیه می تواند این مشکلات را با سازوکار قانونی حل کند.
به گفته وی طراحان وبسایت، برنامه نویسان، صاحبان کسب وکارها و فروشگاههای اینترنتی و همچنین ناشران الکترونیک می توانند به عضویت این اتحادیه دربیایند. بازار در حال پیش روی به سمت کسب وکارهای فضای مجازی است و نیاز به اتحادیه ای که پیگیر مطالبات این صنف باشد، احساس می شود.