صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اتاق بازرگانی تهران بررسی کرد:

اهمیت ضمانت بیمه‌های خارجی

شرکت بیمه هرمس پیش از وضع تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه کشورمان در دولت‌های نهم و دهم در ایران فعالیت می‌کرد ولی بعد روابط خود را به شدت کاهش داد و قطع کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، درحالی که در ماه های گذشته روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان رو به گسترش گذاشته است و هیات های اقتصادی متعددی از سوی دو کشور به کشور مقابل اعزام شده اند؛ حالا مسئولان شرکت بیمه صادراتی آلمان «هرمس» در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر اقتصاد آلمان، برای تضمین سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده اند موضوعی که می تواند شرکت های آلمانی را برای حضور و سرمایه گذاری در ایران تشویق کند و تاثیرات اقتصادی مهمی داشته باشد.
هرمس، یکی از بزرگ ترین شرکت های خدمات مالی در جهان با تمرکز اصلی در حوزه بیمه است و طیف وسیعی از خدمات بیمه را ارائه می دهد. این شرکت در سال ۱۸۹۳ تاسیس شده و در سال ۱۹۲۷ توسط شرکت بیمه فرانسوی «ای‌جی‌اف» خریداری شد اما در ۱۹۹۷ در پی خریداری «ای‌جی‌اف» از سوی شرکت آلمانی آلیانتس، شرکت هرمس نیز به یکی از شرکت‌های تابعه آلیانتس آلمان تبدیل شد؛ شرکتی که در بیش از ۵۰ کشور جهان فعالیت داشته و حالا به عنوان یکی از بزرگترین بیمه های آلمان شناخته می شود.
آلمان یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی ایران در اروپا و عضو ۱+۵ است که بعد از توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام تلاش های زیادی برای گسترش روابط خود با ایران به خصوص روابط اقتصادی انجام داده است؛ موضوعی که آمارهای گمرک نیز به خوبی آن را تایید می کنند. براساس گزارش سالانه گمرک حجم صادرات آلمان به ایران در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۵۳۷ هزار دلار بوده است و از این نظر این کشور پنجمین صادرکننده مهم به کشورمان در سال گذشته محسوب می شود و همه این ها درحالی است که حجم صادرات این کشور به ایران در سال ۱۳۹۴ بیش از یک میلیون و ۸۲۲ هزار دلار بوده است و این به معنی رشد ۷۱۵ هزار دلاری صادرات آلمان به ایران در بین سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ است.
در همین زمینه رویترز نیز در گزارشی چندی پیش اعلام کرد میزان صادرات آلمان به ایران در سال  ۲۰۱۶ حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است؛ آماری که حالا با حضور شرکت بیمه ای همچون هرمس و تضمین سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در ایران می تواند سرعت بیشتری نیز بگیرد. سایت پژوهشکده پولی و بانکی کشورمان اعلام کرد در دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و بریگیت زیپرایس وزیر اقتصاد آلمان؛ مسئولان شرکت بیمه صادرات آلمان موسوم به «هرمس» اعلام کرده اند علاقمند به تضمین پروژه های سرمایه گذاری در ایران و به ویژه در بخش هایی همچون انرژی و برق هستند.
فراز و فرود روابط با هرمس
شرکت بیمه هرمس پیش از وضع تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه کشورمان در دولت های نهم و دهم در ایران فعالیت می کرد ولی بعد روابط خود را به شدت کاهش داد و قطع کرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت دوازدهم و توافق هسته ای این شرکت باردیگر برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرد البته شرطی را پیش روی ایران گذاشت و آن پرداخت مطالبات پیشین این شرکت از طرف ایران بود؛ مطالباتی که در دوران تحریم ها و به دلیل چالش های بانکی امکان پرداخت آن ها وجود نداشت.
با این شرایط ایران بدهی حدود ۵۰۰ میلیون یورویی خود را به شرکت هرمس پرداخت کرد و وزارت اقتصاد آلمان با صدور بیانیه ای رسمی از فعالیت مجدد بیمه صادرات هرمس آلمان برای تجارت با ایران خبرداد، اتفاقی که به نظر می رسد در افزایش حجم صادرات آلمان در ماه های گذشته به ایران راه گشا بوده و از این پس نیز می تواند توسعه دهنده میزان تجارت و سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در ایران باشد. در واقع پوشش هرمس راهکاری است که از سوی دولت آلمان اتخاذ شده تا در صورت عدم پرداخت پول از سوی بدهکاران خارجی، از شرکت‌های آلمانی حمایت کند.
چندی پیش سید رضی حاجی آقامیری، رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران در مورد اهمیت ضمانت شرکت های بیمه ای همچون هرمس گفته بود: یکی از مشکلات ما در زمان تحریم این بود که اعتبار اسنادی گشایش پیدا می کرد اما هیچ بیمه ای آن را قبول نمی کرد. از همین رو چه در مورد صادرات و چه واردات با مشکلات عدیده ای از نظر بیمه مواجه بودیم و تجارت به نوعی ریسک بود. در این دوران، خیلی از کارها انجام نمی شد. چون در قوانین بین المللی، خیلی از کشورها و شرکت ها هیچ اقدام اقتصادی را بدون بیمه انجام نمی دادند. بعد از برجام این مشکل برطرف شد. حالا هم با گشایش بیمه هرمس، مراودات تجاری ایران افزایش پیدا می کند.
اتاق تهران در دوسال گذشته برای حضور شرکت های آلمانی در ایران و افزایش حجم مبادلات اقتصادی و صنعتی دو کشور تلاش های گسترده ای را انجام داده است که از جمله آن می توان به راه اندازی دفتر اتحادیه اقتصاد و صنعت باواریای آلمان در اتاق تهران و دفتر اتاق تهران در ایالت باواریا آلمان و اعزام و میزبانی هیات های متخلف اقتصادی، صنعتی و تجاری اشاره کرد.