صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گزارش های شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی است

بارش ها نسبت به پارسال سه درصد کاهش یافت

گزارش های شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی است که میزان بارندگی ها در سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه پارسال، سه درصد کاهش داشته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر 1395 تا دیروز، ششم تیرماه جاری (سال آبی 96-95) بیش از 223 میلیمتر است.
این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 231 میلیمتر بوده، سه درصد کاهش و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه 48 سال اخیر که 229 میلیمتر بوده نیز 3 درصد کاهش داشته است.
حجم بارش اول مهر پارسال تا ششم تیر ماه امسال یعنی سال آبی 96-95معادل 367 میلیارد و 51 میلیون مترمکعب گزارش شده است.
در این دوره زمانی، بارش ها در حوزه آبریز فلات مرکزی 20 درصد افزایش داشته و از 130 میلیمتر در سال گذشته به 156 میلیمتر رسیده است. در مقابل، حوزه آبریز دریاچه ارومیه کمترین افت بارش را داشته و با 36 درصد کاهش بارندگی، از 321 میلیمتر به 205 میلیمتر رسیده است.
«رحیم میدانی» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا هفته گذشته اعلام کرد: 6 کلانشهر اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد و 289 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند یعنی منابع آب و مصرف در این شهرها در حالت سربه سر است.
وی تاکید کرد در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های اوج مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین کننده است.
معاون وزیر نیرو به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی درباره افزایش 0.5 تا 1.5 درجه سانتیگراد دمای هوا در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور و مصرف بیشتر آب اشاره کرد و از مردم خواست برای برخورداری از شبکه آب پایدار در زمان اوج مصرف، از مصرف طولانی خودداری و این امور را به زمانی خارج از این ساعت ها موکول کنند.
میدانی ساعت های اوج مصرف آب در روزهای غیر تعطیل را از 16.30 تا 21 و در روزهای تعطیل را از 10 تا 14 و همچنین 16.30 تا 21 اعلام کرد و افزود: در این ساعت‌ها میزان مصرف آب به شدت افزایش می یابد و فشار بسیار زیادی به شبکه تحمیل می‌شود.