صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت:

30هزارمیلیارد ریال پروژه در مجتمع بندری شهید رجایی در دست اقدام است

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: دهها پروژه درمجموع به ارزش 30 هزار میلیارد ریال در مجتمع بندری شهید رجایی در دست اقدام است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، الله مراد عفیفی پور از مهم ترین این پروژه ها به عملیات اجرایی احداث سه پست اسکله نفتی به همراه احداث راههای دسترسی به ارزش یکهزارو 600 میلیارد ریال اشاره کرد.
به گفته وی با بهره ‌برداری از این اسکله ها تا 2 سال آینده ضمن ایجاد اشتغال برای 1000نفر، ظرفیت صادرات فرآورده های نفتی از طریق این بندر نیز به 34 میلیون تن افزایش می یابد.
عفیفی پور از تجهیز پایانه کانتینری شماره 2 با استفاده از 15دستگاه جرثقیل‌های داخل محوطه ای ( ترانستینر) ساخت و مونتاژ یکی از صنایع داخلی بعنوان دیگر طرح های زیربنایی دراین بندر نام برد که عملیات نصب آنها هفته گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه کرد: جرثقیل‌های ذکر شده توانایی روی هم قراردادن پنج ردیف کانتینرو 6 کانتینر را در عرض یکدیگر دارند. 
وی، مجموع اعتبار پیش بینی شده برای راه اندازی این جرثقیل را 880 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این پروژه طی مدت یک و نیم سال آینده به بهره‌برداری می رسد.
عفیفی پور یادآورشد: درنتیجه فعالیت های دردست اقدام افزون بر صدها نفر نیروی کارشناس، متخصص و کاردان در کارگاههای مستقر در این مجتمع بندری و حتی صنایع مرتبط مستقر در استانهای دیگر ایجاد شده است.
وی اکثر این پروژه ها را ناشی از برجام و برداشته شدن تحریم های ظالمانه دانست و گفت: دهها شرکت کشتیرانی به ویژه خطوط کشتی رانی لاینری اقیانوس پیما فعالیت های تعطیل شده خود را مجددا از سرگرفتند.
مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان دراین زمینه به افزایش تردد انواع شناورهای بزرگ در کانالهای دسترسی به بندرشهید رجایی اشاره کرد.
ظرفیت بنادر کشور هم اکنون سالانه 210 میلیون تن (تخلیه و بارگیری) اعلام و گفته شده که این رقم تا چهار سال آینده به 250 میلیون تن افزایش می یابد.
بنا به اظهار عفیفی پور،تا پایان سالجاری، 11 پروژه عمرانی با سرمایه گذاری 6 هزار و 180 میلیارد ریال در بندرشهید رجایی محقق می شود.
وی افزود: تکمیل و بهره برداری از 11پروژه عمرانی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال 96 هدف گذاری شده که بر اساس برنامه زمان بندی شده، 6 پروژه در نیمه نخست وپنج پروژه دیگر در نیمه دوم سال جاری آماده بهره برداری می شود.
عفیفی پور بیان کرد: 2 پروژه ساخت آب شیرین کن با مجموع ظرفیت تولید 25هزار مترمکعب آب شرب، چهار پروژه احداث پایانه نگهداری فرآورده های نفتی، 2 پروژه پایانه لجستیک کالا و کانتینر، یک پایانه استاندارد نگهداری کالای خطرناک، یک پایانه ورود و خروج کامیون و همچنین تعمیرگاه و موتورپول تجهیزات از جمله این طرح هاست.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه ها علاوه بر ایجاد تحول در بندرشهید رجایی، برای حدود 800 نفر شغل ایجاد می شود تا گامی مهم در زمینه تحقق شعار امسال یعنی 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' برداشته شود.
ظرفیت بنادر کشور ابتدای دولت یازدهم 180 میلیون تن بود که با سرمایه گذاری های انجام شده تا سال 95 به بیش از 210میلیون تن در سال افزایش یافته است.
در اطلاعات منتشره سازمان بنادرو دریانودری کشور از منطقه ویژه اقتصادی مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین بندرتجاری ایران نام برده شده که با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه حدود 100 میلیون تن کالا، به ‌تنهایی بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را برعهده ‌دارد.
همچنین بیش از 85 درصد کالاهای کانتینری کشور در مجتمع بندری شهید رجایی جابه جا می شود.
با ساخت ترمینال شماره 3 مجتمع بندری شهید رجایی و با تکمیل آن درآینده نزدیک قرارداد خرید تجهیزات آن نیز با بخش خصوصی به امضا می رسد و مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان نزدیک ترین بندر به آسیای میانه است که دارای راههای مختلف دسترسی به ویژه راه آهن دو خطه است.
توسعه فعالیت های ترانزیت و ترانشیب کالا به عنوان یک گام مهم در راستای اقتصاد مقاومتی درمجتمع بندری شهید رجایی قرار گرفته و به همین منظور محوطه ای به وسعت دو هزارو 400هکتاردرنظرگرفته شده که به تصویب دولت نیز رسیده است.
طی سالهای اخیر سرمایه گذاری های مناسبی در منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی توسط بخش خصوصی صورت گرفته که می تواند در افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ نقش داشته باشد.