صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همکاری 2500 واحد صنعتی در طرح های تشویقی صنعت برق

2 هزار و 500 واحد صنعتی برای مشارکت در طرح های تشویق محور ذخیره عملیاتی، تعطیلات و تعمیرات و مولدهای خود تامین، با شرکت های زیرمجموعه توانیر قرارداد همکاری منعقد کرده اند.
«علیرضا احمدی یزدی» معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر با بیان اینکه مشترکان برای اعلام همکاری با صنعت برق در ساعت های اوج مصرف، باید دو هفته زودتر با شرکت های برق منطقه خود هماهنگی کنند، افزود: برنامه های تشویق محور برق که در جهت کاهش اوج مصرف شکل گرفته است، از اواسط خرداد ماه آغاز و درشهریور ماه پایان می یابد.
وی گفت: تاکنون 740 واحد صنعتی به ظرفیت دیماندی 460 مگاوات برای همکاری در برنامه ذخیره عملیاتی با شرکت های توزیع قرارداد همکاری امضا کرده اند.
منظور از دیماند مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده است و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می توانند به مصرف کننده ارایه دهند.
وی ادامه داد: همچنین در قالب این طرح 111 صنعت بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی 827 مگاوات با شرکت های برق منطقه ای قرارداد همکاری بسته اند.
معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر درباره آخرین آمار همکاری صنایع با صنعت برق در طرح تعطیلات و تعمیرات نیز گفت: تاکنون یک هزار و 501 واحد صنعتی با ظرفیت دیماندی 702 مگاوات با شرکت های توزیع و 112 واحد صنعتی بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی یک هزار و 608 مگاوات با شرکت های برق منطقه ای قرارداد همکاری بسته اند.
احمدی یزدی با تاکید براینکه این آمار هر هفته به روز می شود، گفت: با توجه به این که همچنان تا پایان اجرای طرح های تشویق محور صنعت برق، زمان زیادی باقی مانده است، انتظار داریم این رقم افزایش بسیاری داشته باشد.
وی افزود: با توجه به این که صنایع بالای هفت مگاوات جزو مشترکان شرکت های برق منطقه ای محسوب می شوند، در اجرای طرح های تشویق محور برق نیز، همین تقسیم بندی رعایت شده و مشترکان صنعتی که ظرفیت برق مصرفی آنها (دیماند) کمتر از هفت مگاوات است با شرکت های توزیع و مشترکانی که بالاتر از آن مصرف دارند با شرکت های برق منطقه ای همکاری می کنند.
همه ساله فعالیت های مدیریت مصرف که 9 ماه برای اجرای آن تلاش شده است، از خرداد ماه شکل رسمی به خود می گیرد.
این طرح ها که به صورت هدفمند تدوین شده ، مربوط به همه مشترکان به جز مشترکان خانگی و روشنایی معابر است.
ذخیره عملیاتی، طرح تعطیلات و تعمیرات، استفاده از مولدهای خودتامین، سه طرحی است که توسط شرکت توانیر و با همکاری شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق سراسرکشور تدوین و اجرا می شود.
در بخش کشاورزی نیز برنامه ویژه ای برای کاهش بار مصرفی در نظر گرفته شده است که براساس آن کشاورزان می توانند از طریق هماهنگی با شرکت های توزیع برق استان خود، در 4 ساعت پیک مصرف، موتور آب خود را خاموش کنند که در این صورت می توانند از20 ساعت برق رایگان در سایر اوقات شبانه روز استفاده کنند.
در برنامه کاهش بار برنامه ریزی شده اداری و سایر مصارف نیز، مشترکان دیماندی و اداری با کاهش حداقل10 درصدی مصرف برق مشمول دریافت پاداش همکاری می شوند.
اجرای این طرح ها به صورت سراسری، همه ساله از نیمه خرداد ماه به صورت رسمی آغاز و تا 15 شهریور ماه ادامه دارد، که البته تنها در یک مورد، طول دوره همکاری برای مشترکان اداری و دیماندی، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ماه تعریف شده است.
پارسال نزدیک به پنج هزار واحد صنعتی به صورت اختیاری با صنعت برق همکاری کردند. در نتیجه این همکاری ها، مشترکان از تخفیفات بسیار مناسبی در بهای برق مصرفی برخوردار می شوند که در نهایت کاهش هزینه تمام شده در تولید و نیز اشتغالزایی را نیز به دنبال دارد.
مشترکان می توانند جهت آگاهی از جزئیات این طرح ها، به سایت مدیریت مصرف شرکت توانیر با شرکت های برق منطقه ای و توزیع در سراسر کشور مراجعه کنند.