صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با ظرفیت پذیرش سالانه بیش از 4 میلیون مسافر

پایانه جدید فرودگاهی کیش تا سال آینده به بهره برداری می رسد

پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش با ظرفیت پذیرش سالانه بیش از 4 میلیون مسافر تا سال آینده به بهره برداری می رسد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در راستای برنامه توسعه پایدار و همه جانبه جزیره کیش ساخت پایانه جدید فرودگاه بین المللی این جزیره که از آبان 92 آغاز شده است تا شهریور 97 به پایان می رسد.
طبق برنامه زمانبندی شده روند ساخت این پایانه تا کنون بیش از 53 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در حال حاضر در مرحله اجرای عملیات نازک کاری و خرید و نصب تجهیزات برقی، مکانیکی و فرودگاهی است.
بر اساس این گزارش با توجه به جایگاه جزیره کیش بعنوان قطب گردشگری کشور و ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد این منطقه آزاد، افزایش ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه بین المللی کیش یکی از مهم ترین اقدامات زیر ساختی در جهت توسعه گردشگری بود. به همین دلیل ساخت پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش در سال 92 در زمینی به وسعت 90 هزار متر مربع آغاز شد. این پایانه که پس از فرودگاه امام خمینی دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور است با مساحت 3760 متر مربع ظرفیت پذیرش سالانه گردشگران در جزیره کیش را به 4 میلیون و 400 هزار گردشگر افزایش خواهد داد.
پایانه فرودگاه بین المللی کیش از لحظ بزرگی دهانه پایانه و پوشش سه لایه سقف، بزرگترین نمونه طراحی و اجرا شده در خاورمیانه است.  اسکلت و سازه این بنا فلزی است و وزن کل سازه های فلزی آن 10 هزار تن است. پوشش سقف این پایانه با توجه به بزرگی ابعاد دهانه های پایانه ( فواصل ستونهای بتنی ) از نوع سقف سازه فضا کار انتخاب شده است.
پوسته اصلی این پایانه از 8 ماژول موازی بهم پیوسته تشکیل شده و شامل سقف اصلی، عناصر باربر اصلی ستون های بتنی و پوشش پیرامونی با نمای شیشه ای است. ورودی پایانه شامل 8 درب اصلی جهت ورود و خروج  به داخل سالن و 6 گیت  خروجی میباشد. 6 پل هوایی ( ایربریج) برای سوار و پیاده شدن مسافران تعبیه شده که 2 دستگاه آن قابلیت اتصال به هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس A380 را داراست.
22 کانتر یا پیشخوان هم  برای پروازهای داخلی و 12 کانتر نیز برای پروازهای خارجی پیش بینی شده است.
دروازه یا گیت های  بازرسی مسافران و گذرنامه، سالن ترانزیت، رستوران به مساحت 3300 متر مربع، 3 بخش تحویل بار مسافران پروازهای داخلی و 2 بخش برای پروازهای خارجی، 5 تسمه نقاله جابجایی بار مجهز به سیستمهای لازم برای کنترل و انتقال بارهای خارج از اندازه، تعداد 15 دستگاه پله برقی و 12 دستگاه آسانسور که 2 دستگاه آن قابلیت حمل برانکارد را دارد از دیگر بخش ها و امکانات پایانه جدید فرودگاه بین المللی کیش است.
با توجه به اهمیت طراحی یک پایانه زیبا در جزیره کیش به عنوان قطب گردشگری کشور و با هدف القایی درک تفاوت در مولفه های عناصر معماری داخلی و ویژگی های بصری در ذهن مسافران و تعمیم موقعیت جزیره کیش به لحاظ جاذبه های گردشگری و قطب توریسم کشور، در طراحی این پایانه پس از بازید از پنج پایانه برتر و به روز دنیا و جمع آوری اطلاعات و ویژگی های خاص و عوامل تاثیرگذار در ارتقاء کلاس پایانه فرودگاهی و در عین حال بومی سازی و رعایت شئونات و مسادل فرهنگی و الهام گرفتن از فرهنگ و معماری غنی کشورمان یک کمیته تخصصی متشکل از طراحان صاحب نام، گروه مشاوران طرح و نمایندگان سازمان منطقه آزاد کیش برنامه ریزی و طراحی معماری داخلی عناصر و فضاها و سطوح داخلی ساختمان این پایانه را بر عهده دارند.
همچنین با توجه به شرایط اقلیمی جزیره کیش و برای رفاه بیشتر و تسهیل در تردد ساکنان و گردشگران ، مشاور طرح ساخت پارکینگی زیر زمینی با ظرفیت 500 خودرو و امکان تردد مسافران از گالریهای زیر زمینی و انتقال با آسانسور به داخل سالن پایانه را در دست طراحی دارد.
در محوطه بیرونی پایانه نیز فضای پارک خودروها به صورت رو باز با ظرفیت 1200خودرو طراحی شده است.
سیستم طراحی شده برای نمای پایانه از نظر ویژگی های اجرایی و معماری از نوع کرتن وال یا نمای شیشه ای است. در این نما با توجه به شرایط اقلیمی، درجه حرارت و رطوبت محیط و تابش نور شیشه ها 3جداره – سان انرژی استفاده می شود.
با توجه به ابعاد این پایانه و نیاز به تهویه  و تبرید حجمی بالغ بر 700 تن هوای داخل سالن تاسیسات مکانیکی مجهزی در این پایانه تعبیه شده است.
 6 دستگاه چیلر(ظرفیت هر یک 380تن ) شامل 4 دستگاه فعال و 2 دستگاه رزرو با کندانسورها هوایی، تونل تاسیسات بطول 700 متر برای انتقال سیال تبرید شده از موتورخانه، 26 دستگاه هواساز داخلی، اسپیلت یونیتها برای سرمایش فضاهای اداری، کانال هایی با ورق های از پیش عایق شده در کف برای انتقال جریان برگشت هوا، خطوط فاضلاب از نوع لوله های بیصدا ( پوشفیت سایلنت)  و خطوط آب شرب از لوله های P.V.C از جمله بخش های مختلف تاسیسات مکانیکی این پایانه است