صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

صرفه اقتصادی اشتغالزایی با فاوا

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء جدایی‌ناپذیر زندگی و اشتغال شده است.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، در زندگی روزمره فناوری اطلاعات چنان جایی برای خود باز کرده است که اگر یک روز از این تکنولوژی دور باشید به‌طور یقین از دنیا عقب خواهید ماند. سرعت انتشار اطلاعات در اینترنت جزیی از این تکنولوژی است که همگان را پایبند به خود کرده است. در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز در حال حاضر تمام دنیا یکی از ارکان اصلی را فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌دانند و سرمایه‌گذاری‌های بسیار کلانی را در آن داشته‌اند. 
کارشناسان معتقدند که ایران در آغاز راه رشد اقتصادی شتابان براساس سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه قرار دارد و استارت‌آپ‌های بومی می‌توانند یکی از مهم‌ترین عوامل و تقویت‌کنندگان این رشد شتابان باشند. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران از سال 95 توانستند با محبوبیتی که بین مردم کسب کردند جای خود را در جامعه باز کنند. البته به دلیل عدم شناخت سازمان‌ها، نهادها و اصناف مختلف از این مدل کسب‌وکار، مشکلاتی نیز بر سر راه این استارت‌آپ‌ها به وجود آمد، اما با برنامه‌ریزی دولت، شورایعالی فضای مجازی و سایر نهادهای مرتبط برای سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری این کسب‌وکارها، فعالیت استارت‌آپ‌ها شکل موجه‌تری به خود گرفت. 
آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت ارتباطات حاکی از آن است که در یک سال اخیر بالغ بر 1227 استارت‌آپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد و 2500 واحد کسب‌وکار مرتبط با این فعالیت‌ها شکل گرفت. حال در سالی که سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده، می‌توان در ادامه اقدامات صورت‌گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و بهبود مستمر فضای کسب‌وکارهای نوپا و آنلاین، شاهد تحقق این شعار و رشد اقتصادی شتابان و پایدار و اشتغالزا در کشور بود؛ البته این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه تمرکز ملی روی حمایت از استارت‌آپ‌های بومی و جوانان کارآفرین کشور بیشتر شود. 
گام‌های بزرگ برای اشتغال و رونق اقتصادی
آذری‌جهرمی، معاون وزیر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در رابطه با اهمیت اشتغالزایی فاوا اظهار داشت:  با توجه به اهمیت حوزه ICT در اشتغال جوانان و کسب‌وکار اقتصادی موفق شدیم در سال گذشته زمینه اشتغالزایی 130 هزار نفر را در این بخش فراهم کنیم و امسال نیز بالغ بر 100 هزار نفر جذب خواهند شد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: دولت با 5 هزار میلیارد تومان و بخش خصوصی با 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ICT کشور، گام‌های بزرگی برای اشتغال و رونق اقتصادی در این حوزه برداشته است. 
آذری‌جهرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش کشور، چالش اقتصادی است و تمام تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید توجه به دغدغه‌های اقتصادی و معیشت مردم است. وی افزود: در دنیا تجربه شده است که اقتصاد کشور را بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی رونق می‌دهند و دولت‌ها تنها نقش حمایتی دارند. 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به چالش‌ها و معضلات بیکاری در جامعه گفت: امروزه ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در کشور مربوط به بیکاری و عدم اشتغال جوانان است. 
آذری‌جهرمی تصریح کرد: امروز شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی کشور فضای کسب‌وکار و فضای شکوفایی و ساختن است و همه منافع آن برای عموم مردم است. وی افزود: بزرگ‌ترین هدف ما جهاد اقتصادی است و جهاد ما در حوزه فناوری اطلاعات، ایجاد کسب‌وکار و رونق اقتصادی برای جوانان و فارغ‌التحصیلان است که خوشبختانه اثرات آن در ایجاد و شکوفایی بنگاه‌های اقتصادی و جلوگیری از فرار مغزها و مهاجرت نخبه‌ها به خارج از کشور موثر بوده است. معاون وزیر فناوری اطلاعات گفت: ما باید با تلاش بیشتر فضای مجازی کشور را به فضای بانشاط و فضای موفقیت تبدیل کنیم. 
 امکان جذب فارغ‌التحصیلان آموزش‌دیده در بازار‌ آی‌تی و مخابرات
در همین رابطه یک عضو هیات‌ علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شکاف در نوع آموزش عالی کشور از امکان جذب بالای بازار فناوری اطلاعات و مخابرات کشور برای فارغ‌التحصیلان آموزش‌دیده و متخصص این رشته‌ها خبر داد. 
عباس محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه برخی فارغ‌التحصیلان حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات از توانمندی‌های بیشتری برای جذب در دستگاه‌های دولتی و خصوصی برخوردارند، گفت: در کشور دو گروه از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را داریم که برخی به دلیل سطح بالای آموزش توانایی‌های بیشتری برای جذب در صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات دارند و قابلیت فعالیت در حوزه‌های خصوصی و دولتی مرتبط با این صنعت را دارا هستند. 
وی با بیان اینکه تفاوت در نوع آموزش عالی در کشور بسیار زیاد است، تاکید کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اگر آموزش‌های لازم را در این موسسات و دانشگاه‌ها کسب کنند، به راحتی می‌توانند در سرویس‌های مرتبط با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتورهای مخابرات فعالیت کنند. همچنین بازار خصوصی این حوزه نیز از امکان جذب بالایی برخوردار است و طبعا بازار خصوصی نیز به دنبال نیروهای آموزش‌دیده و متخصص‌تر می‌گردد. 
رئیس پژوهشکده مخابرات و الکترومغناطیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بسترسازی مناسب برای جذب حداکثری فارغ‌التحصیلان حوزه‌های مخابرات و فناوری اطلاعات بیان کرد: وزارت ارتباطات در واقع نقش ستادی و محوری را در جهت‌دهی به فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی دارد. این وزارتخانه باید در ابتدا برنامه‌ای را برای راه‌اندازی و تقویت هسته‌های کوچک‌ طراحی نرم‌افزاری تدارک ببیند و بعد از اینکه این هسته‌ها و شرکت‌ها به مرور زمان تقویت شدند و رشد کردند، آنگاه حمایت خود را از اینها بردارد. 
او گفت: حوزه‌های سخت‌افزاری، تجهیزات پرهزینه‌ای دارد و سرمایه‌گذاری و حمایت از آن نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد و بلندمدت است، اما حوزه‌های نرم‌افزاری می‌توانند زمینه بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند، چرا که در این حوزه نیروهای متخصص و به‌روزی داریم که بسیار موفق عمل کرده‌اند، به‌طوری که در حال حاضر در این حوزه در بسیاری زمینه‌ها حرف‌های خوبی برای گفتن داریم و صنعت نرم‌افزاری تا به حال توانسته ارزآوری خوبی داشته باشد. 
وی با بررسی راه‌های حمایت و تقویت بخش‌های خصوصی و اشتغالزایی بیشتر آنها در کشور اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دولت‌ها شرکت‌های بزرگ کشور را موظف می‌کنند تا از شرکت‌های نوپا و کوچک‌تر از خود حمایت کنند. برای مثال فرض کنید در کشور خودمان، بیاییم و شرکت هواوی را موظف کنیم از ۱۰ شرکت کوچک خصوصی حمایت کند. این کار باعث استفاده از تکنولوژی آن شرکت خارجی در جهت تقویت صنعت داخلی می‌شود. 
این استاد دانشگاه در پایان با حمایت از طرح کمک‌هزینه مالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دانشجویان فارغ‌التحصیل این حمایت مالی هر چند کوچک را زمینه‌ای برای تقویت دانشجویان فارغ‌التحصیل در آینده ارزیابی کرد که می‌تواند موجبات رشد اقتصادی را در سال‌های بعد برای کشور به ارمغان بیاورد. 
پتانسیل بالای اشتغالزایی بازار فناوری اطلاعات
  خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات
امروزه فناوری اطلاعات تمام دنیا را تحت‌تاثیر خود قرار داده و در تمام بخش‌ها نفوذ کرده است. به عبارتی باید گفت بهترین حوزه تولید اشتغال را حوزه خدمات به وجود آورده است، چراکه بهترین حوزه‌ای که می‌تواند تولید اشتغال را با خود به همراه داشته باشد، بخش خدمات است که می‌توان آن را با استفاده از فناوری بهبود بخشید. نتیجه این تغییر افزایش بهره‌وری و نیروی کار انسانی خواهد بود. ما در این حوزه راحت‌تر می‌توانیم اشتغالزایی داشته باشیم، چراکه هزینه ایجاد شغل در بخش صنعت حدود ۳ هزار میلیون ریال و در حوزه فاوا ۴۸۰ میلیون ریال است. 
از سوی دیگر در حال حاضر در تمام دنیا ما شاهد رشد 3 برابری در حوزه مالکیت تعداد گوشی‌های هوشمند هستیم. در همین رابطه در ایران نیز در ۵ سال اخیر رشد قابل‌توجه تعداد گوشی‌های هوشمند را داشته‌ایم. بنابراین این فرصت مغتنم است که از ابزارها و امکاناتی که تلفن هوشمند در اختیار قرار می‌دهد راهی را برای توسعه کسب‌وکارهای نوین در کشور پیدا کنیم. 
امروزه حجم بالای استفاده از دستگاه‌های سیار این موضوع را بیان می‌کند که این فناوری از مولفه‌های اساسی زیرساخت به‌شمار می‌آید و اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین رایانش ابری فرصتی برای توسعه کسب‌وکارهاست و در همین رابطه کاهش هزینه دسترسی به نرم‌افزارها و ارائه امکانات سخت‌افزاری ازجمله فرصت‌هایی است که رایانش ابری در اختیار قرار می‌دهد که با این‌وجود می‌توان میزان قابل‌توجهی از دانش‌آموختگان را در زمینه فناوری اطلاعات مشغول به‌کار کرد. 
در این بین حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات از کارآفرینان نوپا نیز ادامه خواهد داشت. سازمان با ارائه امکانات زیرساختی همچون ارائه پهنای باند و سرور رایگان از ایده‌های خلاق نوکارآفرینان در حوزه‌های فناوری اطلاعات حمایت می‌کند. این در حالیست که تامین امکانات زیرساختی توسعه، راه‌اندازی نهادهای فرهنگی همچون پارک‌های علم و فرهنگی، مراکز رشد و تونل‌های علم و فناوری و همچنین کاهش هزینه پهنای باند، راهکارهای مناسبی در جهت توسعه کارآفرینی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. 
ضرورت ترسیم نقشه‌راه مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات
  رضا احمدی‌وفا، مدیرعامل 
یک شرکت کارآفرینی فناوری اطلاعات
بازار کار فناوری اطلاعات و ارتباطات بازاری پویا در کشور است که هم‌اکنون با رشد چشمگیری که دارد، بسیاری از فعالان اقتصادی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کرده است. ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات در شرکت‌ها و سازمان‌ها برای عقب نماندن از بازارهای جهانی باعث رشد بی‌سابقه اشتغالزایی در فاوا شده است. بنابراین شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه برای فراهم‌سازی زمینه اشتغالزایی باید هماهنگی و همکاری بیشتری با فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشند. 
همچنین مدیریت بهینه فناوری اطلاعات در سازمان‌ها تاثیر مستقیمی بر افزایش درآمدهای این سازمان دارد. بنابراین بخش خصوصی برای ترسیم نقشه‌راه مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات نباید منتظر دولت شده و باید پیش‌قدم شود. قطعا جلب مشارکت و حمایت دولت برای اجرای هدفمند و فراگیر این موضوع از سوی بخش خصوصی ضرورت دارد. در این راه ضروری است که ممیزان فناوری اطلاعات در دل بخش خصوصی شکل بگیرند و با تایید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در نهایت از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی فاوا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شوند.