صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

خـاموشی پشت در

با اینکه از ابتدای امسال و حتی قبل از آغاز سال، گرم‌تر شدن تابستان 96 نسبت به سال قبل توسط سازمان...
مجتبی کاوه
 هواشناسی پیش‌بینی شده بود، اما گرما از پیش‌بینی‌ها جلو زده و چالشی بزرگ پیش‌روی شبکه برق کشور ایجاد کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، استان‌هایی که دمای هوای‌شان به دلیل وضعیت جغرافیایی به طور معمول بیشتر از استان‌های دیگر است – استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و... - چند وقت است این چالش را با قطعی برق و خاموشی‌های پراکنده و حتی وسیع تجربه می‌کنند، اما به گفته منابع آگاه در وزارت نیرو، خاموشی حالا شهرهای دیگری مثل تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرمان و... را هم تهدید می‌کند.
 تا اینجای کار کمبود برق توسط مسئولان وزارت نیرو رسما اعلام نشده و آنها می‌گویند با وجودی که مصرف در روزهای اخیر جهش داشته، اما هنوز کمی تا مرز خاموشی فاصله داریم، اما منابع آگاه در وزارت نیرو که نمی‌خواهند نامی از آنها برده شود، می‌گویند کمبود برقی بالغ بر یک‌هزار مگاوات از هفته قبل در شبکه وجود دارد که خاموشی‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایجاد کرده است و اگر روند مصرف به همین شکل ادامه یابد، خاموشی‌ها بیشتر و ملموس‌تر خواهد شد.
55 هزار مگاوات؛ مرز رسمی خاموشی
یک مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه گرمای زودرس بهاری و افزایش دمای تابستانی در کنار رشد مصارف صنعتی موجب جهش مصرف برق در روزهای اخیر شده است، می‌گوید: شبکه برق کشور برای تامین 55 هزار مگاوات برق آمادگی دارد و این درحالیست که مصرف برق طی روزهای اخیر از 50 هزار مگاوات فراتر رفته است. محمودرضا حقی‌فام، معاون توزیع برق توانیر افزود: در صورت تداوم روند افزایش مصرف عبور از 55 هزار مگاوات و رسیدن به 57 هزار مگاوات قابل پیش‌بینی است و اگر مصرف کشور به 57 هزار مگاوات برسد، 2 هزار مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت و خاموشی اتفاق می‌افتد.
پوشش مقطعی کمبود برق با عملیات دیسپاچینگ
یک منبع آگاه در وزارت نیرو درباره وضعیت تولید و مصرف برق در کشور و احتمال بروز خاموشی در استان‌های کشور به «کسب‌وکار» گفت: وضعیت تولید و مصرف برق در اغلب استان‌های کشور نزدیک به نقطه سر به سر قرار دارد. ضمن اینکه شبکه برق در استان‌های جنوبی تحت فشار بیشتری است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون حدود یک‌هزار مگاوات کمبود برق در برخی ساعات پیک در شبکه وجود دارد که با عملیات دیسپاچینگ انتقال و توزیع (دیسپاچینگ منطقه‌ای و ملی) این کمبود پوشش داده می‌شود، افزود: چنانچه مراکز توزیعی که زیر فشاری بیشتری هستند دچار مشکلی شوند - مثل اتفاقی که در اهواز افتاد -  خاموشی‌های طولانی و گسترده در پیش خواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که کدام استان‌ها خطر خاموشی بیشتری دارند، بیان کرد: با توجه به افزایش دما و مصرف برق در تمام استان‌ها و همچنین فرسودگی شبکه سراسری، تقریبا در اغلب استان‌های بزرگ و کلان‌شهرها احتمال خاموشی وجود دارد و تنها راه برای عبور از این وضعیت (خاموشی)، کاهش 5 تا 10 درصدی مصرف مشترکان خانگی است. گفتنی است پیش از این معاون توزیع شرکت توانیر با تاکید بر قطعی بودن خاموشی در صورت فراتر رفتن مصرف از 55 هزار مگاوات اذعان کرده بود که وزارت نیرو برای رشد 5 تا 7 درصدی مصرف در ایام گرم سال آمادگی داشته، اما رشد مصرف برق به 10 درصد نزدیک شده است و اگر درجه حرارت هوا به همین شکل (حدود 40 درجه در اغلب استان‌ها) باقی بماند، خاموشی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. بررسی‌های خبرنگار «کسب‌وکار» نشان می‌دهد خاموشی در روستاهای برخی استان‌های کشور از قبیل اصفهان، فارس، تهران، خوزستان و خراسان‌جنوبی طی روزهای اخیر به صورت متناوب اتفاق افتاده و در واقع زنگ خطر خاموشی شهرها از قطعی طولانی برق در روستاها شنیده می‌شود.