صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محسن رضایی:

نسل سوم و چهارم انقلاب برای اداره کشور آماده شوند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: برای تبدیل شدن به مدیر جهادی باید داوطلب شد، انگیزه لازم را در خود تقویت و از کوره سختی‌ها عبور کرد. نسل سوم و چهارم انقلاب نیز باید برای اداره کشور آماده شوند.
محسن رضایی چهارشنبه شب، در مراسم افطاری با حضور جمعی از دانش‌آموختگان مدیریت جهادی راهبردی با اشاره به مجاهدت‌های شهدا، قبول شرایط سخت و عبور از کوره ذوب مقاومت را شرط تبدیل شدن به انقلابی واقعی دانست و گفت: اگر جوان‌ها بخواهند راه انقلاب و نظام را تداوم ببخشند، باید خود را به معنای واقعی کلمه آماده کنند و با کار جهادگونه و قبول مسئولیت، این وظیفه خطیر را به عهده بگیرند.
وی با اشاره به ضرورت کادر سازی به عنوان یکی از خلاء های جدی، افزود: ما در 10 سال آینده با انتقال قدرت از نسل های اول و دوم به نسل های سوم و چهارم مواجهیم بدون این که زمینه این انتقال را فراهم کرده باشیم. نسل سوم و چهارم باید الزاما این مسئولیت را بپذیرند، اما الزام بدون آگاهی و آمادگی خسارت‌هایی را به همراه خواهد داشت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فرصت های ما اندک است بنابراین باید مجاهدتی بزرگ از سوی نسل اول و دوم صورت بگیرد و بستر های قبول مسؤولیت را برای نسل های سوم و چهارم آماده کنند.
رضایی افزود: برنامه ما در این دوره از کلاس‌ها در سه مرحله تدوین و اجرا شد که مرحله اول، آموزش تئوریک، برپایی اردوها و بازدیدها از مراکز جنگی و وزارتخانه‌ها، مرحله دوم شامل ورود به دوره آموزش‌های پژوهشی و مرحله سوم، انجام پروژه‌های اجرایی بر اساس اقتصاد مقاومتی است.
این استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: ما در انقلاب به یک فناوری رسیدیم که ابتدا تهدیدات را تبدیل به فرصت و سپس فرصت ها را تبدیل به شکوفایی کرد. این فناوری طی سه رویداد اتفاق افتاد و به ثمر نشست، ولی در رویداد چهارم یعنی تحریمهای اقتصادی و پس از گذشت 20 سال هنوز به طور کامل به کار گرفته نشده است. این فناوری ابتدا در انقلاب، سپس در امنیت و آنگاه در دفاع به سرانجام رسید، اما در تحریم‌های اقتصادی به طور کامل محقق نشد لذا باید بر روی این موضوع تمرکز کرد و برای آن راهکارها و پیشنهادهای کاربردی عرضه نمود.
رضایی با بیان این‌که شکل‌گیری تهدید علیه کشور به‌واسطه برخی ضعف‌هاست، افزود: به‌عنوان مثال حمله رژیم بعث عراق به ایران، به دلیل این بود که قدرت دفاعی ایران وابسته به غرب بود، در پی، انقلاب ما را تحریم نظامی کردند و جنگ تحمیلی آغاز شد. ما از حیث امنیتی هم تهدید شدیم چرا که گروه های مخالف نظام جمهوری اسلامی از قبیل منافقین و فرقان با انجام ترورهای کور و ایجاد آشوب، فضای داخلی کشور را نا امن کردند. با این همه، فناوری انقلاب در سال های 56 و 57 با این تهدیدات مبارزه کرد و در مقابل این هجمه ها ایستادگی و مقاومت کرد و با دستور امام و با مشت‌های گره کرده و شعار پیروزی خون بر شمشیر، همه تهدیدات را از بین برد. لذا مرحله اول این فناوری، ایستادگی، مرحله دوم، خلع سلاح تهدیدکننده ها و مرحله سوم، تعقیب دشمنان نظام است. همان‌گونه که ما بعد از 22 بهمن ،دشمن را تعقیب کردم و اکنون که 40 سال از عمر این نظام گذشته است، دشمنان نظام، قدرتی برای بازگشت ندارند.
وی با تأکید بر این که فناوری انقلاب ابتدا در خود انقلاب،  سپس  در امنیت و سرانجام در حادثه جنگ ، به کار گرفته شد، ادامه داد : سال اول جنگ سال مقاومت در شهرهای خرمشهر،سوسنگرد و آبادان بود؛ به طوری که  با گذشت یک سال از جنگ، ایران نتوانست هیچ منطقه  اشغال شده ای را را آزاد کند اما از سال دوم جنگ ،دشمن را خلع سلاح، او را تا داخل مرزهای عراق تعقیب و با یک سازماندهی مستحکم، جنگ را مدیریت کردیم. بر اثر همین  فناوری بود که سازمانی قدرتمند به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با طرح این پرسش که چرا امروز با گذشت این همه مقاومت درمقابل تحریم‌ها، هنوز از سوی غرب و آمریکا تحریم می‌شویم، افزود: نسل سوم و چهارمی‌ها باید پاسخ این سوال را دریابند. دلیل این امر آن است که مرحله اول که ایستادگی در مقابل تحریم‌ها بود، به خوبی طی شده، اما هنوز دشمن را از ادامه تحریم‌ها خلع سلاح نکرده و او را نا امید نکرده‌ایم و از دل این تهدید، اقتصاد را به شکوفایی نرسانده‌ایم. در نتیجه باید پذیرفت که این فناوری، اولین‌بار است که نتوانسته تهدید را  به فرصت تبدیل کند و لذا  فناوری انقلاب در حوزه اقتصاد به خوبی اجرا نشده است.