صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

حسین راغفر، اقتصاددان

جبران عقب‌ماندگی دستمزدی

تاکنون در حوزه اشتغال و کارآفرینی نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم که این ناتوانی...
سرمقاله
 باعث بروز مشکل در زندگی مردم شده است.
معیشت که مهم‌ترین بخش در زندگی مردم است، دچار مشکل شد و این در حالیست که عادلانه‌ترین راه این است که مقصر، خود بیاید و هزینه‌ها را گردن بگیرد تا وضعیت معیشت و هزینه‌های مردم تکانی اساسی بخورد و به سمت شرایط بهتر سوق
 پیدا کند.
این مشکلات به دلیل عدم کارکرد صحیح نظام اقتصادی کشور به وجود آمده و همچنین سیاست‌های بخش عمومی و نظام بانکی که غلط و پر از اشتباه است.
در این شرایط، هزینه‌هایی که ایجاد می‌شود، به سادگی می‌تواند موجب تورم شده و روی زندگی مردم اثر بگذارد.
هنگامی که صحبت از عدم کارکرد صحیح نظام اقتصادی به میان می‌آید، ناخودآگاه به سمت نظام مالیاتی هدایت می‌شویم. نظام مالیاتی درست کار نمی‌کند و در صورتی که نظام مالیاتی درست کار می‌کرد و مالیات به نحو صحیح پرداخت می‌شد، دولت می‌توانست منابع کافی برای تامین هزینه‌های عمومی در اختیار داشته باشد.
 بنابراین ضرورت دارد اشاره شود که دولت باید در تعیین افزایش مزد نیروی کار، هزینه‌ها را محاسبه کرده و همچنین عواقب همه‌جانبه تصمیم‌گیری‌های معیشتی را در نظر بگیرد.
 بنابراین ضرورت دارد به دستمزدهای نامناسب هم در این میان اشاره شود. در این سال‌ها به این موضوع بی‌توجهی شد. در صورتی که باید اشاره شود دستمزد شایسته باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. به همین دلیل جای خالی بهره‌وری در اقتصاد ایران احساس می‌شود. پیشنهاد می‌شود که برای بهبود شرایط معیشتی دولت بخشی از عقب‌ماندگی دستمزدی را به صورت کالابرگ به مزدبگیران و حقوق‌بگیران پرداخت کند. البته این کالابرگ، حتما به معنای کالا نیست و می‌تواند شامل خدمات درمانی رایگان و در دسترس باشد. آموزش و پرورش رایگان باشد یا اینکه کارت حمل‌ونقل عمومی ارزان‌قیمت یا رایگان. این تسهیلات می‌تواند حداقل بخشی از عقب‌ماندگی مزدی سال‌ها و دهه‌های گذشته‌ را جبران کند.