صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

باز شدن راه تخلفات خمیر مرغ

بعد از حدود 5 سال ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی سازمان‌های متولی به این نتیجه رسیدند...
مجتبی کاوه
 که این ممنوعیت کلی را بردارند و استفاده از خمیر مرغ را مشروط به رعایت ضوابطی، مجاز اعلام کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان معتقدند این تصمیم اگر با الزاماتی همراه نباشد، می‌تواند راه تخلفات خمیر مرغ را باز کند. کما اینکه به اعتقاد برخی از آنها، راه تخلف پیش از این هم چندان بسته نبوده است.
خاطره سوال‌برانگیزی که دوباره زنده شد
زمستان سال گذشته در بازدیدی که به همراه یک گروه رسانه‌ای از یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی داشتیم، ظروف بزرگ حاوی خمیر مرغ توجه خبرنگاران را جلب کرد و خبرنگاران خواستار توضیح منشأ این محصولات و رویت مجوزهای بهداشتی لازم برای استفاده در فرآورده‌های کارخانه شدند. درخواست خبرنگاران واکنش تند مسئولان کارخانه را درپی داشت و آنها بدون توجه به اعتراض‌های خبرنگاران آنها را از سالن تولید بیرون کردند و حاضر به توضیح درباره بهداشتی بودن یا نبودن و قانونی بودن یا نبودن خمیرمرغی که پیش چشم خبرنگاران در حال ورود به خط تولید بود، نشدند. این خاطره با اعلام آزاد شدن استفاده از خمیر مرغ در حالی دوباره در ذهن نگارنده زنده شد که این سوال هم به همراه آن بود: اگر وضعیت کارخانه‌های معروف فرآورده‌های گوشتی چنین باشد، تولیدکنندگان بی‌نام و نشان و تولیدکنندگان زیرپله‌ای و غیرمجاز چه می‌کنند؟
شروط استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی
مجاز شدن استفاده از خمیر مرغ نتیجه هماهنگی‌های سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی و معاونت غذا و دارو بوده است. وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران شرایط استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس را استفاده از مرغ‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی، تولید خمیر مرغ در کارخانه تولید سوسیس و کالباس، ممنوعیت حمل‌ونقل خمیر مرغ در بین واحدهای تولیدی، ممنوعیت استفاده از بافت‌های غیرمجاز (روده و کبد)، تولید روزانه خمیر مرغ، استفاده از خمیر مرغ در فرآورده‌های ۶۰ - ۴۰ درصد، استفاده اجباری از روکش یا پوشش زردرنگ که روی آن به صورت خوانا نوشته شده باشد کالباس با خمیر مرغ، اعلام و تاکید کرد: فقط واحدهای تولیدی دارای پروانه تولید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجاز به تولید فرآورده سوسیس و کالباس با استفاده از خمیر مرغ هستند.
لزوم نظارت دوره‌ای و تصادفی و نمونه‌برداری از محصولات
یک کارشناس بهداشت غذا معتقد است: در مورد مجاز اعلام شدن خمیر مرغ الزاماتی وجود دارد که اگر رعایت نشود، قطعا موجب کاهش کیفیت فرآورده‌های گوشتی و به خطر افتادن سلامت مردم خواهد شد. احسان فیروز با بیان اینکه استفاده از خمیر مرغ به صورت مخفی در شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی متداول بوده است، گفت: مصوبه جدید می‌تواند این مخفی‌کاری را پایان دهد و انواع خمیر مرغ غیربهداشتی هم در نبود نظارت موثر وارد چرخه تولید شود، در صورتی که پیش از این پیدا شدن خمیر مرغ در کارخانه می‌توانست موجب جریمه و حتی پلمب واحد تولیدی شود، گرچه نظارت در حدی نبود که عملا چنین اتفاقاتی بیفتد. این کارشناس با بیان اینکه مبادی تولید خمیر مرغ قانونی باید مشخص و دائما تحت نظارت باشند، تصریح کرد: بازدیدهای دوره‌ای و تصادفی از کارخانه‌های تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی و نمونه‌برداری مداوم از محصولات موجود در بازار می‌تواند تخلف استفاده از خمیر مرغ غیربهداشتی و فاقد مجوز را کاهش دهد، اما به هر حال به علت جذابیت و پایین بودن قیمت خمیر مرغ غیربهداشتی تولیدشده در کارگاه‌های غیرمجاز همیشه متخلفان درصدد پیدا کردن راهی برای ورود این محصولات مخاطره‌انگیز به غذای مردم خواهند بود.