صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نمای مصلای بزرگ کیش به دست هنرمندان ایرانی در دست اجرا است

بهره گیری از طرح های زیبای هنری در ساخت نمای مصلای بزرگ کیش

نمای مصلای بزرگ کیش به دست هنرمندان ایرانی در دست اجرا است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، پروژه مصلای جزیره کیش یکی از طرح هایی است که به مدد پیگیریهای مستمر و تلاش های شبانه روزی فاز اول آن به بهره برداری رسید و فازهای بعدی آن نیز در حال تکمیل و آماده سازی است.
با توجه به شرایط آب و هوایی و نیاز جزیره کیش به یک مجموعه بزرگ و مسقف برای برگزاری مراسمات مذهبی فاز اول این پروژه که شامل شبستان اصلی و امکانات بهداشتی است در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع با زیر بنای 4 هزار متر مربع سال گذشته به بهره برداری رسید تا شرایط برای بر پایی نماز جمعه و سایر مراسمات ملی و مذهبی مهیا شود.
پس از بهره برداری از فاز اول، فازهای بعدی این مجموعه و نمای اصلی مجموعه مصلای کیش در دست احداث است.
مصلای کیش دارای شبستان ویژه برادران با وسعت 1760 متر مربع با ظرفیت 2400 نفر و شبستان خواهران به مساحت 890 متر مربع با ظرفیت 1200 نفر است.
صحن اصلی این مصلی دارای 518 متر مربع مساحت است و نمای اصلی ساختمان نیز با مساحت یک هزار و 37 متر مربع در حال آماده سازی است.
در نما سازی مصلی از طرح های نگاره های اسلیمی ایرانی و کاشی های 7 رنگ به صورت یکپارچه استفاده شده است.
نمای شبستان مرکزی مصلای کیش نیز با مساحت 780 متر مربع و سر در ورودی به عرض 30 متر و ارتفاع 12 متر به دست هنرمندان کاشی کار با استفاده از طرح های اسلیمی در حال احداث است.
بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده انتظار می رود نما سازی این مصلی تا عید سعید فطر به پایان برسد.
این مصلی دارای دو گنبد بیرونی و داخلی است که مرحله سفت کاری گنبد داخلی با 385 متر مربع مساحت پوسته به اتمام رسیده و ارتفاع آن تا کف 24 متر است. گنبد بیرونی نیز دارای750 متر مربع مساحت پوسته و ارتفاع آن تا کف مصلی 36 متر است.
مناره این مصلی نیز در وضعیت فعلی با ارتفاع 42 متر ساخته شده که پس از تکمیل ارتفاع آن به 50 متر می رسد.
برای ساخت این مصلی از بهترین مواد ساختمانی از جمله سنگ مرمر نباتی ممتاز ایرانی در دیواره های شبستان استفاده شده است.
از دیگر بخش های مصلای کیش 2 ساختمان جانبی برای وضو خانه، 6 کلاس آموزشی، 2 کارگاه کامپیوتر، 2 اتاق مخصوص اساتید، 42 سرویس بهداشتی و 6 سرویس بهداشتی ویژه جانبازان و معلولان است. همچنین 1350 متر مربع فضاهای دسترسی به راه پله ها، اتاق های صوت و برق، انبار، آبدارخانه، کودکستان و آسانسور های بزرگ اختصاص دارد.