صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران:

تمام آثار موزه هنرهای معاصر دارای اسناد معتبر است

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ‌ما امانت دار مردم ایران هستیم و با قاطعیت به جامعه هنری اعلام می کنیم ...

که تمام آثار موجود در موزه هنرهای معاصر دارای اسناد دقیق و کارشناسی معتبر داخلی و خارجی است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ذمحمدعلی زارع روز دوشنبه در نشست شفاف سازی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور با بیان اینکه زبان موزه ها تبادل فرهنگی است، اظهار داشت: اگر آثار موزه ها به خارج نرود و یا آثار موزه ای از خارج به ایران نیایند اعتبار خود را از دست می دهند.
وی یادآور شد: در سال 91 قرار بود تعدادی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش به اتریش برود که به دلیل تحریم و مشکلات بیمه ای این اتفاق حاصل نشد و در دولت جدید به دنبال رفع تحریم ها و درخواست برگزاری نمایشگاه در برلین و رم، تفاهمی منعقد و قرار شد با نمایش این آثار در ایتالیا، دو میلیون یورو و نصف مبلغ فروش بلیط ، عاید موزه هنرهای معاصر شود. 
زارع ادامه داد: با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (علی جنتی) و مناقشات موجود از طرف افراد غیر هنری که می خواستند نام ایران در خارج کشور آورده نشود، این موضوع مسکوت ماند و تصمیم گرفته شد تا آثار ارسالی ابتدا در خود موزه به نمایش گذاشته شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه دو روز پیش در اختتامیه نمایشگاه، فردی این شائبه را به وجود آورد که موزه هنرهای معاصر قصد انتقال شبانه این آثار را به خارج از کشور دارد.
سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود: این موضوع به قدری مطرح و تکرار شد که افراد مختلف در مورد موزه هنرهای معاصر نظر دهند و حرف هایی گفته شود که خوشایند جامعه هنری و موزه هنرهای معاصر نیست. 
وی رفتارهای اخیر با موضوع نمایش برخی آثار موزه هنرهای معاصر در خارج کشور را ناجوانمردانه خواند و بیان داشت:‌ این مباحث درحالی مطرح می شود که حتی فرآیند انتقال آثار از موزه هنرهای معاصر به گنجینه با حضور نمایندگان دیوان محاسبات و سازمان بازرسی انجام شد. 
زارع با بیان اینکه هنگامی آثار، ارزش پیدا می کند که به نمایش در بیاید، گفت:‌ زمانی که نمایش آثار گنجینه در موزه صورت می گرفت روزانه 100 تا 200 گردشگر خارجی از آن بازدید کرده و از دیده شدن آثار خارجی در کنار آثار ایرانی خوشحال بودند و قطعا این موضوع می توانست امتیاز خوبی برای ایران باشد. 
وی با نشان دادن اسناد و مدارک خرید آثار توسط موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ‌این آثار بیمه معتبر و تضمین دولتهای آلمان و ایتالیا بود و تمام شرایط لازم، رعایت شده بود و ما خود را امانت دار مردم می دانیم.
زارع تاکید کرد: همه آثار موجود به نام موزه هنرهای معاصر است و هیچ کس و هیچ مرجعی نمی تواند ادعای کند که مالکیت این آثار به نام شخص است.
وی خواستار حمایت اهالی رسانه از موزه هنرهای معاصر شد و خاطرنشان کرد: تا 6 ماه آینده همه آثار مهم موزه هنرهای معاصر بر روی سایت گذاشته خواهد شد که به تدریج، تک تک آثار موزه را در بر خواهد گرفت و سایت موزه دو زبانه می شود.
در ادامه این نشست، مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: جلوگیری از نمایش آثار تاریخی در خارج کشور، موجب از دست رفتن منافع ملی می شود.
حمید کارگر افزود: مدیران کشور باید در برابر حفظ منافع ملی در عرصه های مختلف از جمله میراث فرهنگی، ایستادگی کنند و تسلیم فضاسازی ها نشوند.