صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرابورس:

سوءاستفاده کنندگان از اطلاعات شرکت ها تعقیب قضایی می شوند

مدیر عامل فرابورس اعلام کرد: سوءاستفاده کنندگان از اطلاعات نهانی شرکت ها و معاملات متکی بر این داده ها، مورد برخورد قضایی قرار می گیرند

و نرخ سود در بازار بین بانکی چنانچه اصلاح و مدیریت نشود، وضعیت سود بازار بدهی اصلاح نخواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، امیر هامونی درباره بسته بودن نماد شرکت های بورسی، اظهار داشت: بخشی از سخت گیری ها و بسته بودن نمادهای بانکی به دلیل اختلافات نهادهای ناظری مانند بانک مرکزی و سازمان بورس است.
وی افزود: سال های گذشته، بحثی بر اساس سیستم استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) مبنی بر افشا سازی اطلاعات شرکتهای بورسی مطرح شده بود و در این خصوص اختلافاتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی وجود داشت و سازمان حسابرسی به عنوان حسابدار بانک های خصوصی کشور برای بررسی، وارد موضوع شد که این مساله برای مدتی پیامد بسته شدن نماد برخی بانک ها را به همراه داشت. 
مدیر عامل فرابورس، بازار سرمایه را وابسته به رکن شفافیت اعلام کرد و گفت: همیشه این تعارض وجود دارد که ما نقدشوندگی را قربانی شفافیت سازیم و یابالعکس، این موضوع مربوط به سال های اخیر است و در حوزه پتروشیمی توقف طولانی مدت وجود داشت و در سال 92 و 96 شاهد توقف نمادهای بانکی هستیم. 
هامونی گفت: یکی از برنامه هایی که سازمان بورس برای حل این موضوع در نظر گرفته اینکه دستورالعمل افشای اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده را مطرح کرده است.
هامونی به پدیده موسوم به « بلوک زنی «در بازار اشاره کرد و افزود: طبق دستورالعمل های بازار، بلوک زنی از بازار اصلی جدا شده و به کار خودش می پردازد و تداخل معاملات خارج از بورس با معاملات داخلی بورس پیش نمی آید و شاخص بازار به درستی قابل اعتماد است .
مدیرعامل فرابورس ایران گفت: فصل ششم قانون بازار سرمایه، سوءاستفاده کنندگان از اطلاعات نهانی و معاملات متکی بر اطلاعات نهانی را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است و دردر ماه گذشته با دو تخلف در این زمینه برخورد شد. 
وی یادآور شد: سال 85 در حد 20 تا 30 میلیون ریال تخلف صورت گرفت که با عوامل مربوطه برخورد شد، پس از آن سوء استفاده ای نداشتیم.
به گفته هامونی، چنانچه اصل 44 اجرا نمی شد و شرکت ها به بورس نمی آمدند، اکنون با یک بازار 200 هزار میلیارد ریالی روبرو بودیم، در حالی که اکنون بازار ما حدود چهار هزار میلیارد ریال ارزش دارد.
مدیر عامل فرابورس افزود: اواخر پارسال نرخ بازار بدهی حدود 24 تا 25 درصد بود، اما اکنون این رقم با حدود چهار تا پنج درصد کاهش، حدود 20 درصد است.
هامونی اضافه کرد: نرخ سود بانکی در بازار بین بانکی چنانچه اصلاح و مدیریت نشود، بازار بدهی ما اصلاح نخواهد شد.
مدیرعامل فرابورس از ارایه درخواست 260 شرکت دانش بنیان در این هفته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ورود به بازار فرابورس خبرداد و اضافه کرد: تعداد 150 شرکت کوچک و متوسط به سازمان صنایع کوچک درخواست دادند تا وارد بازار شوند.
وی خاطرنشان کرد: صنایع قدیم برای ماندن در صنعت و رقابت باید خود را دانش بنیان کنند در غیر این صورت محکوم به شکست هستند و هفته آینده پذیره نویسی هلدینگ سرمایه گذاری هنر نیز آغاز خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، مشکلات کنونی بازار بورس، توقف چندین ماهه نمادهای شرکت های بورسی است که سبب می شود، سهامداران امکان خرید و فروش نداشته و سرمایه آنها به مدت طولانی مسدود شود.
از جمله مهم ترین نمادهای متوقف شده در بورس، نمادهای بانکی هستند که البته چندی پیش تعدادی از آنها به تابلوی معاملات بازگشتند، اما هنوز برخی از بانک ها متوقف مانده اند.