صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تحقیقات نشان می‌دهند

افراد مزایای پشتکار داشتن برای خلاقیت را دست کم می‌گیرند

چه چیزی تعیین می‌کند که ایده‌های ما واقعا خلاقانه هستند یا نه؟ معمولا یک عامل جلوی خلاقانه بودن ایده‌های ما را می‌گیرد و آن هم این است که ما مزایای پشتکار داشتن را نادیده می‌گیریم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مدیر اینفو، افراد همواره تعداد ایده‌هایی را که می‌توانند در زمان حل یک چالش خلاقانه مطرح کنند نادیده می‌گیرند.
ایده‌هایی که هنگام پشتکار برای حل یک چالش، مطرح می‌شوند نسبت به ایده‌های اولیه بسیار خلاقانه‌تر هستند.
یکی از دلایل اینکه ما پشتکار را دست کم می‌گیریم این است که چالش‌های خلاقانه دشوار به نظر می‌رسند. افراد معمولا احساس غرور دارند و در مورد نحوه‌ی پیدا کردن راه‌حل مطمئن نیستند، یا فقط یک ایده را مدنظر قرار می‌دهند و مجبور می‌شوند که دوباره از صفر شروع کنند.
سخت‌کوشی و عدم‌پیشرفت در یک کار غیرخلاقانه مثل یک مسئله‌ی پیشرفته‌ی فیزیک، ممکن است به خوبی بیانگر این باشد که باید این کار را متوقف کرد. ولی ایده‌های خلاقانه زمان‌بر هستند و معمولا بعد از یک دوره تفکر عمیق در مورد مسئله تولید می‌شوند و روش‌های مختلفی را برای قالب‌بندی مسئله در نظر می‌گیرند و به دنبال راه‌حل‌های احتمالی مختلفی می‌باشند. وقتی چالش‌های خلاقانه رفته رفته مشکل به نظر می‌رسند، اکثر افراد انتظاراتی که در مورد مزایای پشتکار داشتند را پایین آورده و در نتیجه، توانایی خود برای تولید ایده را دست کم می‌گیرند.
ما باید ارزش زیادی برای پشتکار قائل باشیم، چون باورهای ما به طور موثری رفتارهای ما را تنظیم می‌کنند. اگر قبول نداشته باشید که پشتکار خیلی برای خلاقیت لازم و ارزشمند است، در مواجهه با چالش‌های خلاقانه‌ی خود پشتکار کمتری خواهید داشت.
تحقیقات نشان می‌دهند که کارگران معمولا مزایای پشتکار داشتن برای خلاقیت را دست کم می‌گیرند. به عبارت دیگر، برخی کارگران ممکن است پتانسیل خلاقی داشته باشند که وقتی تصمیم می‌گیرند در مواجهه با یک چالش استقامت نداشته باشند، این پتانسیل خلاق آنها دست‌نخورده باقی می‌ماند. برای اجتناب از این امر، دو توصیه به شما می‌کنیم:
1 . اولین حس خود در مورد متوقف کردن کار را نادیده بگیرید. وقتی روی یک چالش خلاقانه‌ِ‌ی دشوار کار می‌کنید احتمالا لحظاتی برایتان پیش خواهد آمد که در آن مشکل گیر کرده و ایده‌های بیشتری به ذهنتان نمی‌رسد. ابتدا تصمیم خواهید گرفت که آن چالش را رها کرده و زمان خود را صرف چالش دیگری بکنید. این تصمیم خود را موقتا نادیده بگیرید، به خصوص اگر هنوز در مراحل اولیه‌ی کار هستید. سعی کنید فقط چند ایده‌ی دیگر تولید کنید یا فقط چند گزینه‌ی جایگزین دیگر را در نظر بگیرید. گاهی ممکن است بفهمید که ایده‌ی خلاقانه‌ی بعدی شما بهتر از آن چیزی بود که تصور می‌کردید.
2 . یادتان باشد که مشکلات خلاقانه معمولا دشوار هستند. در این مشکلات اکثرا با عقب‌نشینی، شکست، و احساس "گیر کردن" مواجه می‌شوید. اگر این احساس‌ها باعث می‌شوند فکر کنید که شما فرد خلاقی نیستید یا نمی‌توانید ایده‌های خوبی مطرح کنید، آنها را سرکوب نمایید. اگر بخواهید پتانسیل خلاق خود را شکوفا کنید کمی طول می‌کشد، و اگر می‌خواهید یک چالش را از ابتدا تا انتها به خوبی بررسی و حل کنید باید پشتکار داشته باشید.