صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

چطور بازدید سایت را افزایش دهیم؟

طراحی فراخوان در بازاریابی درون گرا

در مقالات قبل مطالبی را برای افزایش بیننده سایت بیان کردیم. در این سری از مقالات دومین مرحله از فرایند اصلی یعنی فرایند تبدیل را بررسی خواهیم کرد.
از تعریف لید آغاز کنیم؛ لید شخصی است که نشانه‌هایی از علاقه‌مندی به محصول یا خدمت شما را به طریقی از خود نشان داده است. به بیان دیگر شما به جای تماس‌های تصادفی، یا ارسال اطلاعات شرکت به بانک‌های اطلاعاتی از پیش خریداری شده، محتوایی را به مخاطب ارائه داده‌اید که حال یک راه ارتباطی بین شما برقرار شده است که می‌تواند ایمیل، آدرس یا شماره تلفن باشد. 
فرایند تولید لید چیست؟
این فرایندی است که شما طی آن بینندگان را جذب می‌کنید و اطلاعاتی را از او به دست می‌آورید. 
در واقع تمام تلاش‌های قبلی ما در وبلاگ‌نویسی، شبکه‌های اجتماعی و سئو که برای جذب بیننده بوده است، باید به یک فراخوان ختم شود تا بتوانیم راه ارتباطی با آنها به دست بیاوریم. 
چیزی که باید به خاطر داشته باشید، این است که شما نمی‌توانید بدون برنامه‌ریزی مناسب برای فرایند تبدیل، تولید لید خوبی داشته باشید. 
چگونه آن را پیاده‌سازی کنیم؟ 
ما یک فرایند 3 مرحله‌ای را باید طراحی کنیم: 
1- فراخوان
2- صفحه فرود
3- صفحه تشکر
در این مقاله می‌خواهیم مرحله اول را بررسی کنیم. 
فراخوان یا Call To Action چیست؟
یک دکمه که یک پیشنهاد را تبلیغ می‌کند و کاربر را به یک صفحه فرود ارتباط می‌دهد. در واقع شروع فرایند تبدیل با همین فراخوان است. برای مثال می‌توان به پیشنهاد دانلود یک اینفوگرافیک با کیفیت بالا در صورت وارد کردن ایمیل اشاره کرد. 
چگونه یک فراخوان مناسب را پیاده‌سازی کنیم؟
1- به گونه‌ای طراحی کنید که اقدام مشخصی را بخواهد
از فعلی استفاده کنید که مشخصا یک عمل را از بیننده می‌خواهد. بیننده نباید احتیاج به فکر کردن داشته باشد. برای مثال خیلی دقیق بخواهید این کتاب را دانلود کنید. موضوع بعدی این است که ارزشی که این پیشنهاد برای بیننده دارد را مشخصا برای کاربر روشن کنید. اینکه با کلیک روی این پیشنهاد دقیقا چه چیز مفیدی به دست می‌آورد، می‌تواند درصد کلیک کاربران را بالا ببرد. 
2- کلیدواژگان مربوط به پیشنهاد و صفحه فرود را در پیشنهاد خود قرار دهید
دقیقا بگویید محتوا در چه رابطه‌ای است و واژه‌هایی را در آن قرار دهید که دقیقا کاربر بداند چه چیزی را خواهد دید. 
3- کاری کنید که توجه را جلب کند
موضوع اول این است که باید طراحی بصری این پیشنهاد به گونه‌ای جذاب باشد که بیننده بخواهد روی آن کلیک کند. از مهم‌ترین مسائل اندازه این پیشنهاد است که باید به قدر کافی بزرگ باشد. در صفحات وب پیشنهاد می‌کنند 650 پیکسل طول آن باشد. انتخاب درست رنگ‌ها یکی دیگر از نکات مهم طراحی است. هر چه شفافیت این رنگ‌ها بیشتر باشد، بهتر است. نکته آخر هم این است که هدف را فراموش نکنید. 
پیشنهاد را به گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب دقیقا حس کند باید کلیک کند. به عنوان
 یک پیشنهاد دیگر برای جذابیت بیشتر می‌توانید پیشنهاد زمان‌بندی را در نظر بگیرید، به‌طور مثال یک هفته استفاده رایگان. 
4- در جایی درست در صفحه قرار دهید
در وبلاگ، حتما پیشنهاد مربوط با محتوای وبلاگ را در قسمت انتهایی پست خود قرار دهید. یادتان باشد قسمت کناری صفحات برای پیشنهادهایی عمومی هستند، مانند بهترین پست‌های وبلاگ و اشتراک در شبکه‌های اجتماعی. استفاده از فراخوان در ایمیل‌ها را هم فراموش نکنید. ایمیل‌هایی را به یاد بیاورید که بعد از توضیحات دقیقا دکمه‌ با نوشته‌ای درست داشت و شما روی آن کلیک کردید. 
5- تغییراتی ایجاد کرده و نتایج را ارزیابی کنید
مورد آخر مانند همیشه بررسی نتایج است. نتایجی که تا به حال به دست آورده‌اید را تحلیل کنید. در تحلیل‌ها ببینید مخاطبان شما روی کدام یک از فراخوان‌ها بیشتر کلیک کرده‌اند و بعد از آن تغییرات کوچک را شروع کنید. 
رنگ فراخوان را عوض کنید، متن درون پیشنهاد را تغییر دهید، در طراحی بصری فراخوان، تغییراتی را ایجاد کنید و ببینید نتایج چگونه تغییر می‌کند. حواستان باشد این تغییرات را همه با هم انجام ندهید، هربار یک تغییر، تا ببینید نتیجه چه می‌شود. در مقاله بعد، ویژگی‌های صفحه فرود را بررسی می‌کنیم.
 ضمنا برای مشاهده بخش‌های گذشته سلسله مقالات درباره بازاریابی درون‌گرا می‌توانید بر روی برچسب بازاریابی درونگرا کلیک نمایید.