صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کارگردان نمایش «جادوی عروسک» خبر داد:

«جادوی عروسک» سیاه‌بازی کودکانه است

کارگردان نمایش «جادوی عروسک» با اشاره به اینکه این اثر نمایشی یک سیاه بازی کودکانه است درباره چگونگی تنظیم این متن نمایشی برای اجرا سخن گفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، امیرمحمد انصافی نویسنده و کارگردان «جادوی عروسک» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش سیاه بازی اجرای عمومی خود را از ۱۶ خردادماه در تالار هنر آغاز کرده است و تا اواخر تیرماه نیز روی صحنه می ماند. خوشبختانه تا امروز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو بوده ایم و فکر نمی کردیم که بچه ها و پدر و مادرهایشان تا این اندازه با یک نمایش سیاه بازی ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره ای کوتاه به تاریخچه سیاه بازی در ایران بیان کرد: از دوران قاجار سیاه بازی بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت. رفته رفته مردم روی حوض های بزرگ حیاط منزلشان تخت هایی زدند و در مراسم شادی و جشن هایشان نمایش سیاه بازی اجرا می کردند. پای این نمایش ها بعدها به تماشاخانه ها هم باز شد. در حال حاضر برای اولین بار است که ما یک نمایش سیاه بازی را برای کودکان آماده کرده ام چون سبک و سیاق این نمایش ها، نوع شوخی ها و داستان آنها تا به حال مناسب بزرگسالان تنظیم می شده است.
انصافی درباره چگونگی تنظیم متن نمایشی برای کودکان توضیح داد: ارکان اصلی و قواعد سیاه بازی براساس موسیقی زنده و شوخی بنا شده است که ما نیز در این نمایش علاوه بر حفظ این عناصر و مناسب کردن شوخی ها با سن و سال کودکان از رنگ های شاد و زیبا در طراحی لباس و فضاسازی نمایش نیز بهره بردیم و بر عکس نمایش‌های سیاه بازی که دکور خاصی ندارد ما در این نمایش دکور بزرگی داریم.
این کارگردان درباره داستان نمایش گفت: «جادوی عروسک» درباره فردی به نام یاقوت است که سه فرزند به نام های مبارک، تبارک و شاپرک دارد که هر کدام از این ها در حرفه ای مشغول به کار هستند. مبارک خراط، تبارک خیاط و شاپرک زرگر شده است. مبارک پسر است و تبارک و شاپرک دختر هستند. حالا این سه می خواهد به شهرشان مبارک آباد برگردند و به مردم خدمت کنند اما در بین راه مشکلاتی برایشان پیش می آید که مجبور می شوند...
وی در پایان درباره منبع اقتباس این نمایشنامه بیان کرد: داوود فتحعلی بیگی نمایشنامه ای به نام «راز عروسک» برگرفته از یکی از داستان های کتاب «طوطی نامه» نوشته است که ما این نمایشنامه را بازنویسی کردیم تا مناسب اجرا برای کودکان شود بنابراین منبع اصلی نمایش ما از کتابی قدیمی و یک داستان عامیانه برداشت شده است.
در نمایش «جادوی عروسک»، امیرحسین انصافی، آرین ناصری‌مهر، شیرین کاشفی، فهیمه باروتچی، فرشته اعظمی، محسن‌قصری و ابوالفضل عشرب ایفای نقش می‌کنند.
نمایش سیاه‌بازی «جادوی عروسک»، پیش از این برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین نمایشنامه کودک و نوجوان، تندیس بهترین بازیگران زن، تندیس بهترین بازیگری مرد، تندیس بهترین موسیقی نمایش، تقدیر بهترین کارگردانی نمایش، تقدیر بهترین بازیگری مرد، تقدیر بهترین طراحی صحنه و دکور و برنده جایزه ویژه در پنجمین جشنواره تئاتر شهر بوده است.
علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر روز جز شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به تالار هنر در میدان هفتم تیر، خیابان مفتح جنوبی، جنب مجتمع شیرودی، خیابان ورزنده مراجعه کنند.